Gå til innhold

gamling trenger hjelp til komponentvalg på ny stasjonær

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har holdt på datamaskiner i ca. 16 år, men har i løpet av de to siste åra ikke holdt med oppdatert på hardware-fronten, og ønsker derfor hjelp fra dere slik at jeg ikke trenger å bruke utallige timer på å oppdatere meg.

Har følgende krav til datamaskinen:

• Komponenter som støttes av Linux: her ønsker jeg hovedsakelig ting som støttes nativt av kjernen, slik at jeg ikke trenger å kewke med eksterne, lukkede drivere.
  • CPU: skal være forholdsvis rask, gjerne mid-range eller høyere.
  • Skjermkort: nVidia, med mulighet for å kjøre spill som MW3, BF3 og D3 på forholdsvis høy oppløsning med god grafikk.
  • HDD: skal ha minst én SSD.
  • Støy: ønsker ikke mye støy, med mindre den jobber på maks.
  • Stabilitet > ytelse.

Kabinett og skjerm klarer jeg å fikse selv. Pris er ikke et stort issue, så fremt det er verdt det.

Setter pris på alle forslag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, så jeg har sett litt på deer og kommet frem til følgende:

• CPU: Intel i5 2500k
  • Hovedkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
  • RAM: Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9
  • Skjermkort: Gainward GeForce GTX 560Ti 2GB

Spørsmål:

1. Har jeg valgt riktig type RAM?
  2. Vil dette oppsettet tilfredsstille ytelseskravet jeg har satt?

Jeg er interessert i deres synspunkter, og tar med glede imot forbedringsforslag. :)

Lenke til kommentar

Ingen vitså å gå for Ivy Bridge til gaming. Eneste fordel er litt mindre strømforbruk og mindre varmeutvikling. Ved overklokking blir Ivy derimot en del varmere enn Sandy. I5-2500k klokker bedre enn Ivy-cpu-ene. Henger meg på at du bør gå for GF6XX-serien eller et 7-seriekort fra AMD. Du kan også koste på deg 1600MHz RAM, siden prisforskjellen er lik null. Da har du litt å gå på der også.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

p8z77=ivy bridge. Skal du ha sandy bridge gå for z68 gen3. Ivy bridge er nyere. Ligger gjennomsnitlig 4-5% forran sandy bridge i hastighet, og integrert usb 3 i brikken. Har du store planer om overklokking gå for sandy bridge da denne ikke blir like varm. Vil du ha det nyeste og raskeste ut av boksen gå for ivy bridge.

Ivy bridge=i7-3770k/i5-3570k

sandy bridge=i7-2700k/i5-2550k

edit: 3570k**

Endret av vitty
Lenke til kommentar

i7 3770K/i5 3570K

i7 2600K/i5 2500K

Ved å kjøpe en i5 3550 mister du muligheten for overklokking og du får en IGP som yter omtrent likt som den gamle HD 3000.

Ved å kjøpe en i7 2700K betaler du ekstra for en høyere stock klokk (100MHz), ingen andre forskjeller.

Ved å kjøpe en i5 2550K betaler du ekstra for en høyere stock klokk (100MHz) og du mister IGPen.

Lenke til kommentar

Nevnte 2700k og 2550k da de muligens har litt mer å gå på om du ønsker maks klokk da jeg har hørt rykter om høyerer kvalitet på gjennomsnittet. (cherry picked)

Jeg ser heller ingen grunn til å gå for sandy bridge hvis hvis han ikke skal overklokke.

correct me if i'm wrong.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Nevnte 2700k og 2550k da de muligens har litt mer å gå på om du ønsker maks klokk da jeg har hørt rykter om høyerer kvalitet på gjennomsnittet. (cherry picked)

Jeg ser heller ingen grunn til å gå for sandy bridge hvis hvis han ikke skal overklokke.

correct me if i'm wrong.

Er nok ikke noe "cherry picking" her, bare høyere stock klokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...