Gå til innhold

Nytt hovedkort, Z77 og mange SATA

Anbefalte innlegg

Er ute etter et nytt HK, går for Z77, med mindre noen vil anbefale noe annet?

Det vil bli brukt til en HTPC, jeg går for lokale disker, derfor må jeg ha mange SATA, jo flere jo bedre.

Jeg kommer til å bruke 2500k, litt overklokking, men ikke noe mye. Det skal tross alt kunne holde et visst støynivå.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurte på akkurat det samme, spiling er nesten eneste grunnen til å gå for i5 2500k og overklokking på en HTPC. Lokal lagring anbefaler jeg ikke i det hele tatt på en HTPC - uansett så drar det opp varme og støy såpass betydelig at jeg ville ikke valgt det.

Personlig ville jeg i dag valgt for en ren HTPC (ikke spilling etc) promært valgt AMDs FM1 plattform. dog ville jeg tatt hensyn til ønsket OS. På HTPC-en ville jeg kun hatt en SSD, lagring eller ville jeg lagt på en server. Også her kunne man valgt en rimelig plattform, men stort kabinett med plass for mange disker.

Lenke til kommentar

Den blir også brukt til spilling. Har alt untatt hovedkort, akkurat nå brukes det et ITX.

Hvorfor anbefaler du ikke lokal lagring? Jeg har brukt det lenge nå, 3 disker på 2 TB hver, ingen problemer med støy eller temperatur etter å ha brukt litt tid på å finne vifter som passer meg.

Det hovedkortet du linker til Arni, det virker jo kjempebra. :)

Edit: Kanskje jeg bruker begrepet HTPC feil? Da beklager jeg.

Den brukes primært til film og serier, men samtidig har den en god CPU og greit skjermkort, siden den brukes til litt spilling.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

@Bertelsen:

Normalt bruker man begrepet HTPC på en PC med relativt høy "WAF" faktor og som står stilmessig til resten av komponentene i mediabenken. Derfor er også HTPC en egen kategori blant kabinetter. Du finner ingen med 10 stk harddiskplasser i den kategorien.

Det du egentlig ønsker er en "spill-PC" med lagringskapasitet, fordi det er spilling som definerer kravene til PC-en.

Det er flere grunner til at jeg ikke anbefaler å fylle en PC til slikt bruk med harddisker.

- 5 - 7 ekstra disker vil ofte medføre dårliger luftflyt og akkurat den mengde ekstra varme som gjør at man går fra akseptabel til ikke akesptabel støy.

- Disker i seg selv støyer - og 5 - 7 ekstra det hører man fort.

- Lagring på en server - plassert et sted hvor lyden ikke plager gir langt mer fleksibilitet. Uten at spill/media-PC må være på hele tiden har man tilgang til media på bærbar, pad osv.

Men vi har ulike ønsker og behov - personlig har jeg mindre og mindre lagret på mine PC-er, og mer og mer på server.

Lenke til kommentar

En annen fordel med å lagre på server er at man får bedre datasikkerhet.

For spilling må man nesten bruke Windows, og mulighetene man får for RAID der er rett og slett begreidelig dårlige greier, Linux tilbyr bedre og FreeNAS enda mer, men litt mer kronglete å få Samba til å kjøre skikkelig.

Jeg har også gjort som Bolson og flyttet mesteparten av data over på server, men har fortsatt disker lokalt, men disse brukes mindre og mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...