Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) God artikkel. Mye tekst i denne tråden og jeg har ikke lest alt, men kommer allikevel med en kommentar; "Alltid online DRM" er i prinsipp en leieavtale, Blizzard kan når som helst fjerne serverene. Dette mener jeg er det største ankepunktet mot hele prinsippet. D2 kan du fortsatt spille, nå og i all fremtid , fordi produktet ikke er avhengig av en annen part. Din kopi eies av deg og kan nårsomhelst benyttes. D3 vil du derimot miste når Blizzard ikke gidder mer. Du eier nemlig ikke spillet, men leier spilletid. Blizzard kan gå konk eller kjøpes av av andre (med konkurrerende produkter). Du som spiller/kunde har ingen kontroll med når du mister muligheten for å benytte D3. Det eneste du kan håpe er at det ligger nok penger i driften til at noen tar jobben så lenge du selv er interessert i produktet. I tillegg til punktet over gir "alltid online" noen ulemper for folk med ustabil nett tilgang og fordeler mht. lagring av spilldata og andre spilltekniske ting (oppdateringer etc). Dette blir imidlertid småting. Endret 30. mai 2012 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Cocunnutttas121 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Dette er et økende "problem" for de som elsker å "leke" alene, ser ikke poenget med å "leke" alene, da er meningen liksom tatt bort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Dette er et økende "problem" for de som elsker å "leke" alene, ser ikke poenget med å "leke" alene, da er meningen liksom tatt bort. Lettere naivt. Hva om du og noen venner fortsatt synes det er gøy å leke D3 sammen i 2016 og Blizzard legger ned serverene ? Da har du brått betalt for kake du ikke lenger får lov å spise. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Jeg har forresten et anti-"online DRM" eksempel; Jeg begynte å spille/kode for leeeenge siden... En kveld i vinter hadde vi re-union med "gamle gutta" (fra dengang TG foregikk i skedsmohallen og Amiga var stas). En kveld med masse minner og hw som ZX Spectrum, C64 og Amiga. Både amulatorer og faktiske maskiner fra dengang ble brukt. Alle spill/demoer/stuff fra dengang funker fortsatt. Morro ! Jeg lurer på hva en gjeng D3 spillere gjør når de mimre-møtes om 20 år. Med kun Øl og pisspreik mangler det noe lissom.... Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Tentke jeg skulle inn å løpe forbi et par checkpoints nå. Men det gikk visst ikke fordi "The server is busy at this time. ... ERROR 37" Haha. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Foreslår at ERROR 37 folket sender Blizzard en faktura på kr 10,- for hver betalte spilletid som ikke kan benyttes. Det vil, om ikke annet, sette administrasjonen deres i sving. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Dette er et økende "problem" for de som elsker å "leke" alene, ser ikke poenget med å "leke" alene, da er meningen liksom tatt bort. Sikkert fint for deg, men 99.9% av befolkningen nyter kultur også alene. AtW 5 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Dette er et økende "problem" for de som elsker å "leke" alene, ser ikke poenget med å "leke" alene, da er meningen liksom tatt bort. Har vel brukt 3timer til å spille med venner og ukjente, 60timer alene i mitt eget tempo akkurat slik jeg liker det. D3 skulle aldri hatt online krav da det for mange er et singleplayer spill. Om en hadde startet å kreve at alle FPS spill skulle vært online 100% av tiden ellers så ville det ikke fungert pga det har muligheten for multiplayer så hadde folk revet kontorene til utviklerne ned til grunnmuren. 4 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Spillet burde kostet mye mindre med tanke på den risikoen og det stresset det medfører å ikke kunne spille uten linje. Jeg spiller alle onlinespill uten problemer med 80/80 linje, men Diablo har bydd på utrolig mange problemer som hadde vært løst med offline del. Jeg har fått error 3007 som jeg løste med å skru av firewall, avg OG å sette egen pc som DMZ på routeren. Ganske tåpelig at jeg må det i det hele tatt, og det virker ikke som om Blizzard endrer noe. De gjør det slik fordi det gjør det enklere for dem selv, ikke for spillerne. Og det er rimelig feil spør du meg. Nå sitter jeg med error 37 og får ikke spilt spillet jeg har gledet meg til og brukt 500kr på. 3 Lenke til kommentar
GameSlayer Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Torchlight 2, produsert av Runic Games, er uansett, på absolutt alle fronter, bestemt etter min objektive mening, bedre enn Diablo 3, produsert av Blizzard/Activision. Det er ingen som skal ta fra deg den meningen. Jeg personlig, er uenig. Jeg kan ikke spille når jeg vil. Jeg kan ikke spille når serverne er nede, eller når nettet mitt er nede. Du kan ikke spille når strømmen er gått. I praksis er alle 3 ting amn ikke kan kontrollere selv. Jeg ser poenget ditt, men jeg mener det er et konstruert problem, da det i svært liten grad vil gjøre seg gjeldende etter at de første kneikene er kommet over. Som MMO spiller er servere noe man lærer å leve med, på samme måte som man må leve med at postbudet er sent ute med D3 pakken, eller at nettet går ned på launchdagen. Jeg kan ikke spille med optimal spill opplevelse Og dette er? Latency? Jeg kaster ballen tilbake og si at jeg ikke kan spille med optimal opplevelse dersom folk kan jukse, noe de kan i et offlinespill. Jeg kan ikke spille for alltid Igjen et konstruert problem. Jeg ser prinsippet, men er uenig i at dette er et problem. Spesielt ikke for et selskap som blizzard, som har solid økonomi og som tar vare på titlene sine. Jeg kan ikke spille hvor jeg vil Nei, om du skal kunne spille hvor som helst, så må du ha en laptop. For å spille D3 voeralt trenger du en laptop med 3G. Forskjellen er minimal. UAnsett så mener jeg at dette (igjen) er et konstruert problem som er brukes ene og alene fordi det er et argument mot, ikke fordi det er et problem. Jeg kan ikke modifisere spillet som jeg vil Noen spill er laget for mods, noen er ikke det. Jeg personlig hater spill med mods, fordi da spiller man aldri på samme nivå, og folk kan juske seg til fordeler i flerspilldelen. Jeg kan kjøpe meg frem til være den beste Det hadde du kunnet gjøre uansett om RMAH er der eller ikke. Eneste måten å hindre dette på hadde vært å gjøre alle items untradeable. I et offlinespill kunne du jukset deg frem til å være best. Jeg kan ikke sikre meg alle de ting jeg har oppnådd Skjønner ikke hva du mener. -snip- Jeg kan spille når jeg vil, jeg har laptop (okay 1 time ekstra til strømmen kommer tilbake, med dette er irrelevant siden ikke alle har laptop) Hvis internettet er nede, eller serverene er nede, kan jeg fortsatt spille i offline. Og ja, det er latency, og jeg vil ikke betale en monthly fee på 100NOK for å kunne være online når jeg vil. Men du, hva mener du med at du ikke får en optimal spillopplevelse i offline? Du får jo det, du får den tom. bedre! Det er ditt valg om du vil jukse, bruke cheats eller mods. Si at Diablo 3's grafikk blir utadert, så kunne du bare ha lastet ned en mod som gjør grafikken bedre. Men neeiddaaa, det vil de ikke, fordi vil ha mer penger de. Vet du hva Custom maps er, Zepticon? Det er en bane der folk kan modifisere spill sånn som du vil. Du må ikke spille på modifiserte maps. Og nei, du kan bare spille på en map uten mods. Blizzard kunne implementert en funksjon som sier når du spiller på en map uten mods/med mods. Eller de kunne laget separerte servere. Jeg drar faktisk steder, med min laptop, og spiller på e-cafeer, tog, buss, osv. fordi jeg reiser mye. Jeg drar til venner og familie, og på hytta. Hvis jeg skulle vært avhengig av Internett kunne jeg ikke spilt 70% av tiden. Det er sant, men man trenger ikke RMAH. Goldselling kommer alltid til å være, og det er sikkert billigere enn RMAH. Og jo, du kan bare kjøpe de beste items i RMAH som folk har lagt ut, uten å ha noe gametime. Det med å sikre tingene mine, går ut på to ting: 1. Hvis jeg dør som en uheldig person her i tråden hadde gjort, lvl. 30 på hardcore, pga. latency, så ja. Eller hvis det skulle være en lignende situasjon der du dreper Diablo og du disconnecter, du mister alt progress og må gjøre det på nytt. Dette er helt unødvendig. 2. Så er det det med hacking da. Selfølgelig, hvis du har vett i skallen så blir du ikke hacket, og du er nogenlunde sikrere i offline mode. Men nå må vi jo også tenke på de brødhuene som faktisk blir hacket da, og som får en keylogger på seg. Det er jo trist. Og forresten, si at du har oppført deg litt dumt på ett B.Net forumet, (dette skjedde med en person som ble utestengt fra Origin) og skriver ett par ting, eller kanskje en annen person gjør det på din konto, så blir du utestengt fra spillet ditt i X antall timer. Dette er noe som kan skje om XY antall år: Så ja, si at dette skjer videre i fremtiden, og at nettleverandører, store spillfirmaer, telefon/data produsenter starter å jobbe tett sammen til en tjeneste, og si at du begynner å si et eller annet som er meget sant, men som de ikke liker. Da blir det full propaganda og ingen frihet til å tale fritt. Denne trenden er ikke artig i det hele tatt. 4 Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 .. og så var bnet nede igjen, og jeg får ikke logget inn... yippi! 3 Lenke til kommentar
StigtriX Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) We meet again... Endret 30. mai 2012 av Stigtrix 7 Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 We meet again... Sitat fra Dragons Dogma som jeg anbefaler sterkt og teste ut Lenke til kommentar
Mascot68 Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg spilte den første Diabloen, og syntes den var helt grei, men hoppet glatt over Diablo2. Da Blizzard sa man kunne få Diablo3 hvis man planla å spille WoW et års tid, hoppet jeg på muligheten da jeg ikke har noen planer om å si opp WoW abonnementet. Så for meg var Diablo3 en nullutgift. I så måte føler jeg ikke det helt store behovet for å klage over DRMen, men jeg er rimelig sikker på at jeg hadde vært ganske så irritert dersom jeg hadde betalt for spillet (noe jeg aldri kan tenke meg jeg hadde gjort, akkurat med tanke på DRMen). Her om dagen hadde jeg en time til overs, og følte for litt hack'n'slash. Diablo sine servere var ikke samarbeidsvillige, så jeg endte opp med gode gamle Torchlight i stedet. Det gav meg en liten aha opplevelse med tanke på hvor mye lag i Diablo faktisk påvirker opplevelsen (og jeg sitter atpåtil på fiber med normal ping mot Diablo serverene på rundt 40ms). Resultatet ble at jeg nå har forhåndsbestilt Torchlight2 og D3 er noe jeg spiller mens jeg venter på det. Det er muligens ikke helt effekten Blizzard håpet på. 4 Lenke til kommentar
Telefonsvarer Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Har lest at D3 har DRM for å forhindre cheating med auksjonsgreia. Men de som gir faen i den burde få slippe DRM. Jeg kjøpte det da jeg vil spille coop, venter jeg til det kommer løsninger uten crack, er alle leie av spillet. Lenke til kommentar
GameSlayer Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg spilte den første Diabloen, og syntes den var helt grei, men hoppet glatt over Diablo2. Da Blizzard sa man kunne få Diablo3 hvis man planla å spille WoW et års tid, hoppet jeg på muligheten da jeg ikke har noen planer om å si opp WoW abonnementet. Så for meg var Diablo3 en nullutgift. I så måte føler jeg ikke det helt store behovet for å klage over DRMen, men jeg er rimelig sikker på at jeg hadde vært ganske så irritert dersom jeg hadde betalt for spillet (noe jeg aldri kan tenke meg jeg hadde gjort, akkurat med tanke på DRMen). Her om dagen hadde jeg en time til overs, og følte for litt hack'n'slash. Diablo sine servere var ikke samarbeidsvillige, så jeg endte opp med gode gamle Torchlight i stedet. Det gav meg en liten aha opplevelse med tanke på hvor mye lag i Diablo faktisk påvirker opplevelsen (og jeg sitter atpåtil på fiber med normal ping mot Diablo serverene på rundt 40ms). Resultatet ble at jeg nå har forhåndsbestilt Torchlight2 og D3 er noe jeg spiller mens jeg venter på det. Det er muligens ikke helt effekten Blizzard håpet på. Forhåndsbestilte Torchlight II også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) God artikkel. Mye tekst i denne tråden og jeg har ikke lest alt, men kommer allikevel med en kommentar; "Alltid online DRM" er i prinsipp en leieavtale, Blizzard kan når som helst fjerne serverene. Dette mener jeg er det største ankepunktet mot hele prinsippet. D2 kan du fortsatt spille, nå og i all fremtid , fordi produktet ikke er avhengig av en annen part. Din kopi eies av deg og kan nårsomhelst benyttes. D3 vil du derimot miste når Blizzard ikke gidder mer. Du eier nemlig ikke spillet, men leier spilletid. Blizzard kan gå konk eller kjøpes av av andre (med konkurrerende produkter). Du som spiller/kunde har ingen kontroll med når du mister muligheten for å benytte D3. Det eneste du kan håpe er at det ligger nok penger i driften til at noen tar jobben så lenge du selv er interessert i produktet. I tillegg til punktet over gir "alltid online" noen ulemper for folk med ustabil nett tilgang og fordeler mht. lagring av spilldata og andre spilltekniske ting (oppdateringer etc). Dette blir imidlertid småting. Blizzard tar ikke ned servere slik som andre aktører gjør når det ikke er mer å tjene. Og selv om vi går ut ifra at diablo 3 serverne blir tatt ned i 2025 som et eksempel vil du da få 13 års tilgang til diablo 3 for 500 kroner. Jeg skjønner ikke hvorfor man klager på det. Det er verre med visse EA titler som mister serverne etter knapt 2 år. Det er slettes ikke en umulighet at Blizzard gjør Diablo 3 mulig å spille offline heller i fremtiden. Endret 31. mai 2012 av Kron Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Når man som forbruker ikke vet hva som er tilfelle, må man ta utgangspunkt i dårligste kjente tilfelle. Hvis EA tar ned serveren etter to år, kan hvem som helst andre også gjøre det. Det vil si at hvis man ser et eldre spill på tilbud, kan man faktisk ikke vite om det virker den dagen du kjøper det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Blizzard tar ikke ned servere slik som andre aktører gjør når det ikke er mer å tjene ... Det er fint du har trua og stoler på dem. Kommer det imidlertid nye koster inn i Blizzard ledelsen så kan politikken brått endres, vi lever i en svært omskiftelig verden. Jeg er mer på linje med tommyb Når man som forbruker ikke vet hva som er tilfelle, må man ta utgangspunkt i dårligste kjente tilfelle. ... Og det dårligste tilfellet er ei heller statisk, det vil nok dukke opp værre eksempler etterhvert. Her nytter det ikke for våre politikere og komme med lovforsag heller for serverne er plassert langt herfra. Jeg mener at samtlige spill med online krav burde selges som det de er, nemlig en leieavtale. Det vil si en abbonement og at du ved et kjøp samtidig fikk driftsgaranti for den perioden du betalte for (f.eks en måned av gangen). Modellen Blizzard operer med her, hvor du kjøper og tilsynelatende eier spillet, virker som lureri på meg. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Når man som forbruker ikke vet hva som er tilfelle, må man ta utgangspunkt i dårligste kjente tilfelle. Hvis EA tar ned serveren etter to år, kan hvem som helst andre også gjøre det. Det vil si at hvis man ser et eldre spill på tilbud, kan man faktisk ikke vite om det virker den dagen du kjøper det. Blizzard har pumpet ut updates til D2 lenge lenge etter at det var noe de tjente på. Serverne har stått oppe leeeenge. I motsetning til EA som lever av å selge spill, så lever Blizz av at folk bruker spill. De bygger et community, og holder på det. Og jeg synes de gjør en god jobb. Selv om blizzard er en pengemaskin, så mener jeg fremdeles de har noen grunnverdier som selv ikke Bobby Kotick kan ta fra dem. Jeg er ganske sikker på at han ikke får lov å røre Blizzard. Kall meg gjerne en fanboy, men det er i såfall en grunn tila t jeg er Blizz fanboy og ikke EA fanboy, fordi Blizz har levert kvalitet og tar vare på brukerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå