Gå til innhold

Ny Bærbar PC til skolearbeid (Ikke spilling) - Kan "Google-PC" være svaret? Pris 1500-4000

Anbefalte innlegg

Hva skal maskinen brukes til?

Jeg kommer til å bruke datamaskinen nesten utelukkende til skolearbeid og annet arbeid, og veldig lite til spilling. Godt bilde og lydkvalitet er fremdeles noe jeg er interessert i, da jeg liker film og musikk. Ønsker ikke veldig stor skjerm, men heller ikke for liten. Ser helst at den er 15 tommer.

Kan en av disse nye "google-maskinene" være noe? Jeg har ingen annen bærbar for øyeblikket etter at min forrige ble stjålet. Jeg hadde mye informasjon på min forrige PC som er litt ekkelt å vite at er i hendene på fremmede mennesker. Derfor ønsker jeg en PC hvor alt eller det meste lagres på Internett slik at verken jeg mister data eller tyvene får tilgang til den. Det er et kjempepluss.

Prisantydning

Jeg satser denne gangen på en billig PC. Min første bærbare kostet 12 000 kroner, men utviklingen innenfor denne teknologien er så rask at det er mer fordelaktig å kjøpe billige maskiner oftere enn dyre maskiner sjeldnere.

Derfor satser jeg på en maskin mellom 1500 og aller helst ikke over 4000 kroner.

Skal maskinen overklokkes

Jeg vet beklageligvis ikke hva det vil si å overlokke. Forklar gjerne så jeg kan gi et svar.

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Vet ikke forskjellen, maskinen trenger ikke bra skjermkort osv. med hensyn til spilling, da jeg så og si aldri kommer til å spille på den. Er dette punktet viktig så vennligst forklar meg hva forskjellen er så skal jeg svare bedre.

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

Ettersom dette er en laptop kommer jeg nok til å trenge både skjermen, tastaturet og alle de andre delene den består av. ;)

Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Billig bærbar PC, praktisk i bruk, lett, ikke for stor men heller ikke for liten, god kvalitet men ikke gamer-PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et par forslag som jeg mener gir mye for pengene :

http://www.dustinhom...b-320-15-6-w7p/

http://cdon.no/elekt...dvd-rw-18243505

Til bruket du skisserer, kan du sikkert klare deg med noe dårligere prosessor, og dermed enda rimeligere pc dog.

I denne prisklassen er det begrenset hvor god kvalitet man kan få.

Det skal også noe gjøres å få en maskin i denne størrelsen og prisklassen noe særlig under 2,5kg.

Edit : Et alternativ med en noe svakere prosessor som kanskje også kan være aktuelt :

http://www.multicom.no/B570e-15e6-LED-WXGAe-Intel-Pentium-B960-Dual-Core-2GBe-250GBe-DVDRWe-Intel-HD-grafikke-HDMIe-Windows-7-Home-Premium-LENOVO/cat-p/c100561/p4459513

Endret av ZiggyS
Lenke til kommentar

Lagre på internett får du til uansett, med løsninger som SkyDrive, DropBox eller Google Drive.

Og sikre seg mot at andre kan se innholdet ditt om de stjeler PC-en - ja det finnes det mange måter å hindre. Personlig oppfatter jeg ingen "skytjenester" som sikre nok for å lagre "personlig info" uten at dataene er kryptert. Samme gjelder på en PC.

Men effektiv skylagring krever faktisk at man har mulighet til å være på nettet kontinuerlig. For meg betyr det faktisk at 3G modem må være med i løsningen.

Ellers er jeg litt uenig i at utviklingen går så fort at det er mest lønnsomt å kjøpe rimelige PC-er. En bærbar PC som primært brukes til skriving, surfing, video og lyd har fort vekk en levetid på 5 - 6 år. Dette skriver jeg på en Lenovo T60 (14,1'') fra februar 2007 (funker som bare det). Med Windows 8 Consumer Preview, Men forskjellen på en ekstremt rimelig bærbar kontra en litt dyrere kan være meget stor når det gjelder skjerm (kvalitet/oppløsning), tastatur, batteritid, byggkvalitet, vekt, trådløst adapter og touchpad.

Skal PC-en brukes timevis pr dag er slike detaljer faktisk av en viss betydning.

Lenke til kommentar

Enig med Bolson. Har selv en Compal-pc fra 2007 som fungerer helt fint den dag i dag til mitt bruk.

Utviklingen går ikke fullt så fort i dag som den gjorde for 10-15 år siden, så maskinvaren varer noe lenger til enkel bruk.

Når det gjelder de Google Chromebook'ene, så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har kjennskap til de.

Ikke vet jeg hvor de er å få kjøpt heller.

Og som nevnt av Bolson, så finnes det altså andre nettbaserte lagringsløsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...