Gå til innhold

Gratis skriveprogram til data med rettskriving?

Anbefalte innlegg

Skal ha eksamen og kan bruke min egen data å skrive på, men har ikke word på dataen. Har bare wordpad som skriveprogram. Det er jo helt greit å skrive i, men er ikke noe rettskriving på det som det er i word f eks. Så noe jeg kan laste ned gratis som har dette, word f eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes personlig at både Microsoft Office og LibreOffice er litt for tunge, både i filstørrelse og i antall funksjoner og hastighet. Jeg brukte AbiWord i mange år og det er på nedlastingssiden mulighet for å laste ned en rekke språk.

AbiWords installasjonsfil er 8MB, kan lese og skrive .doc og .odf, støtter alle standard tekstformateringer, er GPL og ser omtrent ut som Word for femten år siden.

abi-win32.jpg

Lenke til kommentar

Dersom du kun trenger programmet en kort periode, kan du jo også laste ned en prøve versjon av Office.

Word er jo stort og tungt, (og ikke minst dyrt), men har kanskje en fordel dersom du er godt kjendt i det fra tidligere bruk.

Usikker på om prøveperioden er 30 eller 60 dager.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min erfaring er at automatisk retting fungerer veldig dårlig. Det er veldig mange sammensatte ord som feilaktig blir "rettet på", noe som medfører særskriving der korrekt norsk ville være å bruke sammensatt ord. Dessuten rettes ikke vanlige grammatiske feil, som for eksempel og/å-feil.

Min anbefaling er å lære seg å skrive på andre måter enn å bruke stavekontrollprogrammer. Et tips kan være å lese mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...