xxelgenxx Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Jeg har vurdert å kjøpe meg 2 stk Ground Zero gzrw38spl, og lurer på om det går ann å koble disse to subbene ned i 1 ohm, og kjøre de på dynaBel BF7501 som er på 2500 i 1 ohm? Noen som foresten har erfaring med gzrw serien? Er det noe å gå for, eller bør jeg satse på noe annet merke, og hvorfor? Mvh Even Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Spiller som bare det de subene der. Personlig så ville jeg kanskje valg Digital design selv, men det er ikke mye forskjell.... Du kan IKKE koble 2 sånne i 1ohm totalt, så de må nok kobles i 2ohm i tilfelle, men da ville jeg heller koblet hver sub i 1ohm, og brukt 1stk BF4501 på hver i steden Evt kjøpt 2stk Digital Designs DD1515A og kjørt dem i 1ohm på en BF4501, og dermed spart deg for noen kroner i nye batterier osv Så kommer det jo ann på hvilke høyttalere du har i bilen fra før, og forsterker til disse osv... Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Du får nok ikke kobla de i 1 ohm, nei. du kan få koblet de i 0,5 , 2 og 8 ohm. og da overbelaster du enten forsterkeren, eller så får du ikke stort med power pr. element. gå heller for DD1515A, ring inn og spør om du kan få den i 2x4ohm som du da kan koble i 1 ohm slik. den subben er det tonn med krefter i som vil riste greit i bilen din! Judys har også pinsetilbud p BF7501 til 3999,- så det er absolutt ikke en dum løsning til hva du er ute etter! GZ er et veldig bra merke som leverer kvalitet, absolutt! men det de lager krever gjerne masser med watt, og om du skal ha flere, må du ofte koble de i 0,5 , 2 eller 8 ohm om du ikke finner noen med 2 ohm enkel spole eller 2x4 ohm. dessuten er DD et enda bedre merke, har jeg fått inntrykk av, i forhold til hvor mye power du dytter på de. husk gode kabler til forsterkeren! disse kablene er supre å legge og føles gode å ta på! en får nesten litt lyst til å bite i de! du kommer til å merke det om du kjøper de! Lenke til kommentar
xxelgenxx Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Hjertelig takk for svar, setter meget stor pris på det Da lurer jeg på å kjøpe meg 2 stk D1515a, 2x4 ohm, parallell koble de inn på en Dynabel BF4501 i 1 ohm. Da kobler jeg sammen alle 4 +, og alle 4 - punktene. Correct me if i'm wrong. Men da lurer jeg på hvor stor kasse jeg trenger? Jeg fant et mål på 113 liter på en DD1515a, kan jeg da bare enkelt doble denne på 226 liter? evt. hvordan ville dere bygget kassa, 100x50x45 (BxHxD) (?), hvor mye i topp og bunn evt.? Skal jeg ha skillevegg for å skille de to subbene? Lukket eller portet kasse? (Jeg hører mye på hip hop, dubstep, techno, rock, egentlig alt) Noen som kan beskrive dette nærme, eller rett og slett linke en nettside med ei kasse som passer godt til DD1515a? Jeg har ikke peiling på kassebygging eller noe, hadde det vært mulig å kjøpt ei proffbygd kasse en eller annen plass, så jeg slipper å lage selv? Tusen takk for alt av svar:) Mvh Even Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 daska sammen noen tall på et program her nå, tror jeg fikk med det som skal med, men uansett virker oppsettet omtrentlig greit Om du lager kassa selv får du litt morro med prosjektet og følelsen av å ha laget den selv! Tar du å måler opp hvor stor plass du har i bilen så lager du en kasse som er ca 292l i ytre mål, som vil tilsvare ca 235l, som er ypperlig for de 2 elementene + en god port. det du da gjør er at du tar tallet 292656 (tallet jeg kom fram til i ytre mål) deler der på antall cm det er i bredden i bagasjerommet ditt i cm (så om det er 1m 22cm bredt, deler du 292656 på 122 som etterlater 2398,82), og siden vi vet at kassa nå passer i bredden, må vi også vite at den vil passe til elementene som er ca 38cm brede i diameter. så deler du 2398,82 og deler det på (si da at elementsiden får ca 45cm bredde) 45, da får du 53,3 igjen, som da blir greie mål for en høyde om du bestemmer deg for at elementene skal stå bakover. eventuelt ser det ganske stilig ut å ha elementene face oppover med en port i mellom. porten på denne kassa bør være (om rund) ca 14cm i diameter og ca 20cm dyp. Om du vil at porten skal være firkantet, vil målene bli 14cm*14cm i lengde og bredde, med en dybde på 29cm. der har du en ganske god ventilasjon til en god kasse! dette er så klart en ganske simpel kasse ettersom jeg ikke vet hvordan bil du har eller vinkel på baksetene dine, da kunne du regnet det ut for å lage en kasse som lå helt inntil setene for at den ville utnyttet mer av bagasjerommet ditt! Lenke til kommentar
xxelgenxx Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Da har jeg vært ute med målebåndet, og målt min bil, Golf 3, som allerede sier deg at bagasjerommet er litt i det minste laget. 93 cm bredde, 43 cm høyt og 78 cm langt i bunnen og ca 55 cm i toppen på bagasjerommet. som vil gi et ytre mål på 265 liter. Det hadde jo vært greit å kanskje spart igjen en cm eller to på hver side av kassa, så om vi sier ca 240 liter (som gir et mye mindre innvendig mål på omtrent 180 liter) Vil det påvirke lyden fra subbene veldig, ved å gå ned over 50 liter på kassa? Som du sier, visst vi regner 45 cm i bredde på hvert element, så kan det bli trangt med plass. I høyden spesielt, men jeg har jo hattehylle som sitter fast med stropper i bagasjelokket, altså en grei bøyelig plate som jeg evt. bare kan legge oppå kassa. Burde jeg kanskje kjørt et refleksrør i begge nedre hjørner på basskassa, litt tynnere enn du har oppgitt? (Det kan jo bli trangt med plass ved å bruke et rør på 14 cm i diameter, når det så vidt er plass til begge subbene) Og evt. for å få best lyd, bør jeg skrå kassa, eller bygge helt firkantet? Er det like god lyd om jeg bygger kassa så elementene står oppover istedenfor bakover? (Det er jo selvfølgelig ikke fornuftig om jeg må legge hattehylla oppå kassa, men det er tatt i betraktning) Vinkelen på baksetene kan jeg fint regne ut selv, har bare ikke tatt ork til å gjøre det enda, så ikke tenk på det Og sist, et spørsmål til: Jeg har vurdert å bare ta ut hele hattehylla, så jeg har bedre plass til basskassa i høyden, men hva kan jeg evt. gjøre med 6x9 høytalerne som tidligere var "innfelt" i hattehylla? Noen tips til plassering? Og igjen, setter stor pris på all hjelp Mvh Even Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 6x9" skal du ikke ha når du har sub under, for de vil påvirkes av trykket å låte ræva, dessuten så er ikke lyd bakfra spes bra å høre på, du ville vel ikke snudd ryggen til på en konsert feks Når det gjelder høyden på kassa, så går det fint med 43cm. Du bør selvsagt lage kassa skrå i bakkant slik at den passer helt inntil seteryggen, og dermed får du mye mere plass. Men du er klar over at du vil få et vanvittig trykk med disse subene, så du må ha et frontsett som virkelig spiller bra, med egen forsterker, masse demping i dørene osv?? Det begynner jo å trekke litt strøm også dette her, så nytt batteri bør jo også inn Lenke til kommentar
xxelgenxx Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Det står ingen høytalere innfelt i dørene foran, så det er litt vanskelig å si hvor store de er, for meg som ikke er kjent med bilstereo, men lastet opp et bilde; http://bildr.no/view/1192688 Den blå streken, er 17 cm Den rød er 14,5 cm Er det da eventuelt disse, som passer direkte inn i døra? http://bilstereosenteret.no/product_info.php?cPath=60&products_id=153 Og evt. noen forslag til noen høytalere som passer, som er gode, til rundt 1000-1500 kr for et par? og evt. en spiller som klarer å drive høytalerne uten forsterker? Jeg har foresten beregnet ca 2000 kr i batteri, høres det ut som en rimelig pris for et? Og masse dempinger, hva ville du kjøpt da? Jeg har planer om gulvmatter som demper, men trenger jeg mer? Mvh Even Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Du kan glemme å finne noen høyttalere som holder følge med de subene hvis du ikke skal ha egen forsterker på dem, ingen spillere gir noe særlig mere enn 4x20w rms ser du. Det ser nok ut som du forhaster deg litt, og begynner i feil ende. Har du lite penger, så begynner du med en god spiller, frontsett og forsterker til dem, så kjøper du dempematter til dørene og bagasjerommet og gjerne resten av bilen hvis du har kunnskap om hvordan man fjerner taktrekket, setene, teppe osv. Gulvmatter er ikke dempematter, så det kan ikke brukes. Når du har fått dempet og frontsettet spiller tilfredstillende, da kan du kjøpe inn sub osv En slik pakke holder ganske langt: http://www.judysbilstereo.no/demping/b-quiet-ultimate-dempematte-465-m2 Frontsett: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-is165-integration Spiller: http://www.pixmania.com/no/no/11586329/art/pioneer/bilradio-cd-mp3-usb-sd-ip.html Lenke til kommentar
xxelgenxx Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Mulig jeg forhaster meg en smule, men har lyst til å få klar bilen min, før jeg fyller 18 år. Jeg har ikke veldig lite penger, men føler det er viktigere å spytte litt mer penger i bass, enn i andre ting, tydeligvis en litt feil tankegang ;p Jeg innbiller meg at jeg fant noen dempematter til gulv, men mulig jeg tar feil. De dempemattene du har linket, klistrer man de på innsiden av dørene og bagasjerommet? Jeg fant foresten en billig forsterker som skal klare Focalene du linket; dynaBel BF0802; http://www.planethifi.no/shop/products/dynaBel-BF0802.html Ville ikke det vært en billig og grei forsterker? Spilleren du linket så rå ut! Og hva med dette batteriet; http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=497_606&products_id=2065 Jeg er ingen profesjonell, så 44 Ah osv sier meg ingenting. Men jeg googlet litt og fant fram til dette batteriet, funker det? Mvh Even Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Det er ikke så kult med masse bass når man ikke hører resten av frekvensene som spilles Jeg ville kjøpt alt på en plass, også ville jeg vel gått opp til dette batteriet: http://www.judysbilstereo.no/batterier/odyssey-2150s Forsterkeren du linker til er helt ok, og de har den hos judys også. Dempemattene klistrer du inni dørene ja. I det ytterste blekket først, så mye du klarer å komme til, så dekker du alt du kan på selve dørsiden der hvor dørtrekket skal sitte. Baki tar du i lokket, innerskjermene og gulvet under teppet. Lenke til kommentar
xxelgenxx Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Tusen hjertelig takk! Setter stor pris på mye hjelp Har et siste spørsmål; skal jeg bytte UT orginalt batteri, eller bruke begge to? Mvh Even Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Har du plass noen annen vei så bruker du begge, men om det er knapt med plass så bytter du det ut. bare se til at det nye batteriet eventuelt passer der det originale sitter. sjekk måla Lenke til kommentar
xxelgenxx Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Den er grei Er det foresten for stort med 150 A sikring? Tenkte å kjøpte dette kabelsettet som du, Suit-Up, linket tidligere i tråden, Det følger altså med 150 A sikring i Dette kabelsettet, og jeg lurte på om det funker greit, eller er for mye/for lite? Mvh Even Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 den sikringen er veldig grei! grunnen til at du har sikring ved batteriet er hvis det skulle være en feilkobling eller at batteriet slår feil ut så strømmen går direkte gjennom fra + til chassi og tilbake til -, som fort setter fyr på bilen. da sitter sikringen der for at den skal brennes opp så det blir en kortslutning i kretsen. forsterkeren din får nok ikke for lite strøm, så det er det ikke noe fare med i verste fall hopper den bare i protect, men det er uansett billigere å kjøpe de små sikringene enn de større sikringene. for å regne ut hvor mye watt du kan få ut av anlegget ditt ganger du spenningen (ca 14) med amperen i sikringen (150), som blir 2100, som er nok til 1 bf4501 (maks 1200w) og en bf0802 (maks 300w(?)) så den sikringen skal passe greit! Lenke til kommentar
xxelgenxx Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Flottings Da går jeg nok for det Men når du er inne på formler, så kom jeg til å tenke på en ting: bf4501 på 1200 watt, og bf0802 på ca 200 watt, blir 1400 w tilsammen. Batteriet er på 100 Ah, og anlegget trekker akkurat 100 amper i timen (om jeg spiller på et litt høyt nivå?) Jeg har orginal dynamo i bilen, som lader rundt 70 amper i timen, syns jeg å ha lest en plass (correct me if i'm wrong) Som betyr at batteriet tømmes med 30 amper hver time. Det vil si at visst BARE anlegget hadde trukket strøm fra batteriet (ikke noe lys eller noen andre ting), så ville det holdt i 3 timer før batteriet var tomt. La oss si at jeg setter meg i bilen en mandags morgen, med en gang motoren er startet setter jeg på anlegget og kjører til jobb (som tar 1,5 timer). Når jeg er ferdig på jobb, og skal hjemover, gjør jeg det samme; setter på anlegget med en gang jeg starter bilen og kjører hjem. Så lar jeg bilen stå i fred og ro til tirsdags morgen, setter meg inn i bilen og setter på anlegget med en gang, får kanskje kjørt 10-15 min, og batteriet er tomt. Jeg vet ikke hvordan dette er i praksis, men i teorien skal jo dette stemme! Må jeg rett og slett kjøre bil, uten anlegget på, i 1 time og 25 min etter hver tredje time for å lade det opp igjen? Både Suit-up og cossiemk1, dere aner ikke hvor takknemmelig jeg er for STOR hjelp! Mvh Even Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Neida, det går nok bra skal du se, for du klarer neppe å trekke 100A kontinuerlig, og du vil nok heller ikke ha lyden så høyt det går i 1-2 timer i strekk. Det er jo også opphold mellom hver sang osv også Endret 3. juni 2012 av cossiemk1 Lenke til kommentar
xxelgenxx Skrevet 3. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2012 Ja, det er sant det Men jeg har et battero på 55 Ah som står i bilen nå. Er det fult nødvendig å kjøpe nytt AGM batteri til 3 tusen kroner; dette her for å kunne benytte meg godt av anlegget? Er mye penger å spytte ut for bare et batteri ;p Mvh Even Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 fikk ikke fram noe link der (?) men antar du mener noe ala dette? vel, det vil iallefall hjelpe om du skulle hatt noe problemer med for lite utladning av batteriet ettersom slike batterier er ment for anlegg. det holder også på mer strøm, så det er nok det lureste! vil holde anlegget gående lengre enn det originale batteriet ditt vil klare. eventuelt skal det ikke være stort værre enn å oppgradere størrelsene på jord fra chassi til batteri (-) og fra motorblokk til batteri(-). og fra dynamo til batteri (+). husk å sjekke at str på batteriet du eventuelt skulle kjøpt passer der du tenker å ha det. batteriene er tunge å jobbe med, så det er stress å lempe de inn og ut av bilen og fram og tilbake fra butikk Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Ja, det er sant det Men jeg har et battero på 55 Ah som står i bilen nå. Er det fult nødvendig å kjøpe nytt AGM batteri til 3 tusen kroner; dette her for å kunne benytte meg godt av anlegget? Er mye penger å spytte ut for bare et batteri ;p Mvh Even Det blir jo lyd uansett, men det kan nok tenkes at du sliter ut det 50A batteriet ganske fort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå