Gå til innhold

hvor lenge før må man være på flyplassen på utenlandsreise?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vær ute i god tid!

Det er vårt beste tips! For å være på den sikre siden anbefaler vi deg å være på flyplassen senest 1 til 1,5 time før flyet ditt går. Dette for å kunne være i gaten senest 20 minutter før avgang da ombordsstigning begynner. For reise utenfor Europa gjelder senest 40 minutter

Husk også å sjekke inn, fra 22 timer før avreise.

Kilde: SAS sin hjemmeside

Lenke til kommentar

Nå spørs det selvsagt hvor langt borte fra flyplassen du bor, men om du glemmer passet ditt eller noe annet viktig og det er en time til flyet ditt går, så ligger du dårlig an. Jeg pleier å ha en time til backup, en time til flyplassen og så sitte en time (eller mer om ting går fort) ved gaten.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Beregn god tid, minst 2 timer, både i Norge og i England, og legg inn god margin dersom det er streik. Du skal fly non-Schengen på første strekk (siden England ligger utenfor Schengen), og før du går på flyet videre til USA er det ny sikkerhetskontroll og sjekk av API. ESTA har du vel fylt ut?

Lenke til kommentar

Det er hvertfall viktig å ha godt med tid til selve byttet. Det siste man vil ha er dårlig tid på en flyplass man ikke kjenner, og man vet aldri om det oppstår noe krøll.

Når det gjelder avgangen fra Gardermoen ser jeg ingen grunn til å være der noe mer enn to timer før. Jeg pleier å legge inn en margin på to timer selv og har alltid masse tid til å sose rundt før avgang. Men med bare -en- time så forutsetter man at det ikke oppstår noen problemer.

Mennesker med dårlig tid skaper også en stresset og ubehagelig atmosfære for alle andre; det er ikke noe verre enn disse tullingene som står og irriterer seg over at du går for sakte i sikkerhetssjekken når de egentlig burde være irriterte på seg selv for sin elendige planlegging.

Lenke til kommentar

Vi snakker ikke om somlekopper som bruker dobbelt så lang tid som alle andre - disse irriterer alle seg over - men folk som tar sikkerhetssjekken i et jevnt og ustresset tempo.

Jeg tar meg god tid nettopp så jeg skal slippe å fingre febrilsk med belter og væsker for å rekke gaten min. Ser jeg en av disse stressmaskinene bak meg som står og irriterer seg så tar jeg meg heller litt ekstra god tid; ja, da sitter beltet mitt plutselig veldig godt, og det er ikke så lett å få av nei! :green: Forhåpentligvis vil de da ha lært til neste gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

SAS sier: Vi anbefaler deg å møte opp på flyplassen i god tid selv om du sjekker inn via internett eller mobil, da det kan være kø ved sikkerhetskontroll. Du må være innsjekket og ved gate senest 20 minutter før avgang. Skal du ha med bagasje og sjekker inn på automat må den leveres ved "Baggage drop" senest 40 min før avgang på innladsreiser, og 60 min før avgang på utlandsreiser.

Lenke til kommentar

Og når du skal bytte fly, så ha for guds skyld litt margin mellom avgangene, det er sjelden (eller aldri) slik at terminalene er i nærheten av hverandre og det tar ofte tid å forflytte seg (Heathrow er et godt eksempel, det kan bli en lang bussreise mellom terminalene). Mistet selv et fly i Frankfurt p.g.a dette en gang, utrolig surt. Sikkerhetssjekker kan også ta evigheter hvis man er uheldig, så jeg vil nok si i hvertfall 1-1,5t margin er godt å ha.

Lenke til kommentar

Det er planlagt å kun ha åpent i 2 sluser i sikkerhet på Gardermoden fra og med fredag pga. streiken. De som har tenkt å komme seg med flyet bør komme så tidlig som mulig.

Det ble ikke så ille som fryktet.

Jeg er forøvrig også spent på hvor god til trådstarteren har mellom flyene i Longon og om han drar videre fra samme flyplass som han ankommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...