Bringisen Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 :-? Holder på å utforske min nye Canon G5 , og er kommet til å prøve å ta noen bilder i RAW format , men jeg leser så mange steder at dette formatet er helst forbeholdt erfarne digitalfotografer. Er det noen som vet hvorfor ? og er det noen som vet om det er noe jeg må passe på. Bildene skal jo være i bedre kvalitet med dette formatet etter det jeg har forstått. Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 RAW-formatet har den fordel, at der er tale om en ubehandler billefil. En direkte oversættelse af RAW er jo RÅ. Der er altså tale om et slags digitalt negativ. Den store fordel ved RAW er, at man lettere kan rette fejl som farvestik forårsaget af en fejlagtig hvidbalance- indstilling. Et foto taget i klar solskin med hvidbalancen stillet til lysstofrør vil få nogle meget underlige farver, som kun kan rettes, hvis man gemmer billedet som RAW. Kameraet vil dog af sig selv opdage, hvis du har lavet en forkert hvidbalance, når du fotograferer i jpeg, og så spørge dig, om du vil gemme billedet som en RAW-fil. Læs mere om fordelene ved RAW i din manual til kameraet. Bruger du kameraet på bedste jpeg-opløsning, vil fordelene ved almindelig fotografering være minimale, da komprimeringsgraden her ligger langt under det niveau, der giver synlige skader. Til proff brug kan det være en fordel. Det kommer helt an på, hvor meget efterbehandling, du ønsker at lave i et billedebehandlingsprogram. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Bilder i RAW format er ofte ubehandlet og krever mye arbeid før de nærmer seg kvaliteten til JPEG filene fra kameraet. Et digitalkamera gjør mye prossessering når det gjelder hvitbalanse, kontrast og støyfjerning. Skal du gjøre det selv og gjøre det bedre enn kameraet så trenger du avansert programvare og mye erfaring. Trenger du bilder som ikke er komprimerte så bruk TIFF. RAW trenger du bare hvis du må justere mye på bildet eller lyforholdene er meget vanskelige. Lenke til kommentar
Angell Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Jeg sliter med behandling av RAW selv, da jeg ikke får bildet inn i Photoshop 7.0 Final edition. Er det en plug-in som må installeres, eller? Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Trenger du bilder som ikke er komprimerte så bruk TIFF Enig. Men desværre understøtter G5 ikke TIFF. En god fidus til billedbehandling et at gemme billedet i det format ens billedbehandlingsprogram understøtter eller evt. TIFF. Fordelen ved det er, at hver gang, man gemmer den sammen jpeg-file sker der en gradvis forringelse af billedkvaliteten og på et tidspunk bliver forringelsen synlig. Det undgår man ved at bruge et ikke komprimeret fil-format. Til sidst når man så har fædigbehandlet billedet kan man så gemme det færdige billede i jpeg igen. Og har man ikke virkelig god forstand på billedbehandling er jpeg på G5 nok den bedste løsning, og så nøjes med at lagre i i RAW i de tilfælde, hvor kameraet foreslår det. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Jeg sliter med behandling av RAW selv, da jeg ikke får bildet inn i Photoshop 7.0 Final edition.Er det en plug-in som må installeres, eller? Ja, de fleste kameraer har sine egne RAW-formater. Altså ingen standard blant produsentene. Photoshop vet jeg støtter RAW-format for noen av de mest kjente kameramerkene, ellers må man bruke en plug-in som du sier ! De fleste kameraer har med software for å lese sine egne RAW-filer. I mellomtiden får vi bare håpe det blir en standard etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå