Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å holde vakthund i Norge? (splittet fra "Har ikke Securitas NOEN makt?")

del_diablo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager, den er KUN lov forutsatt at den IKKE er trent opp til forsvar/angrep.

§ 19. Farlige hunder

....

Det er forbudt å holde eller innføre hunder som

a) er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker,

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#19

:)

Hvorvidt det er lov å si fra vet jeg ikke, men det vil vel være å sammenligne med selvangivelse (frvillig og ikke tvungen) :)

Lenke til kommentar

Det er nok for tungt for de fleste å bruke til noe.

Ellers bare observere at de aller fleste blir ganske skremte når de blir angrepet av en hund (selv MED bitedrakt for første gang).

http://www.youtube.com/watch?v=kcaAPhThnBM

http://www.youtube.com/watch?v=ZQ0HCwCm4xI

Betyr dette at en hund er ufeilbar?

Nei, langt derifra, dog man kan snu spørsmålet

"Hvor godt fungerer vektere mot en litt aggressiv mann bevæpnet med X?"

Alt er relativt, men på den annen side fins der INTET ufeilbarlig sikkerhetssystem.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hundloven § 19 A:

Det er forbudt å holde eller innføre hunder som

a) er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker,

Hundeloven § 20. Unntak fra reglene i § 19

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a eller b hvis den er trent av politiet eller i særlige tilfelle av andre med politiets tillatelse, eller er innført i riket med politiets tillatelse.

En hund omfattes ikke av § 19 tredje ledd bokstav a hvis den er lovlig trent av en hundeorganisasjon før lovens ikrafttreden, eller etter lovens ikrafttreden av en hundeorganisasjon med tillatelse fra politiet. Hunden kan ikke selges eller omplasseres uten politiets tillatelse. Blir vilkårene overtrådt eller hunden angriper et menneske, skal den avlives etter vedtak av politiet, hvis ikke nødverge eller nødrett berettiget angrepet.

Og vernehunder (som de kalles) går ikke under Hundeloven § 20. Unntak fra reglene i § 19. Men blir sett på som helt vanlige hunder. Forsvaret er en av de som går under den loven, foruten politiet.

Men så står det i 8.2 Ubevæpnet vakttjeneste mv:

Om adgangen til å benytte hund står det uttrykkelig i vaktvirksomhetsloven § 11 at hund bare skal benyttes som egenbeskyttelse.

Så hunden skal kunne forsvare fører. Og det som er tingen er at det er forskjellige meninger om hva det vil si. Om det er å trene hunden skarpt eller om det er å bruke hunden som en avskrekkingmetode.

Til Pseudopod:

Hvor godt fungerer vakthunder mot en litt aggressiv mann bevæpnet med noe så enkelt som en ca1 meter lang metallstang?

For det første: En hund som er trent i beskyttelse er et redskap. Og de er like under bruk av skytevåpen som maktmiddel. Har du en hund som er trent i beskyttelse så er det plutselig 2:1 fordel til deg, istedenfor 1:1.

For det andre: Har selv vært hundefører i forsvaret. Så har sett hva en hund er i stand til. En hund som får riktig motivasjon i øvelsen beskyttelse. Kan fortsette angrepet selv om det selv blir skadet. Jeg har sett hunder som har nektet å slippe (selvom hundeføreren har ropt navn og prøvd å lokke den med favoritt leken sin), og hunder som er bitt figuranten flere steder fordi den synes det er gøy.

Så ikke undervurder hva en hund kan gjøre. Og hvis den først får tak i deg. Kan den ødelegge muskelvevet ditt i løpet av sekunder. Så hvis du hadde klart å fått den til å slippe (ved å skade den etc). Så er sjansen stor for at du vil være så hardt skadet at du må ha ambulanse hjelp. Og ikke minst stresset du opplever når er en hund som sitter i armen din, er vel få som klarer å holde hodet kaldt.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar
Hvor godt fungerer vakthunder mot en litt aggressiv mann bevæpnet med noe så enkelt som en ca1 meter lang metallstang?

For det første: En hund som er trent i beskyttelse er et redskap. Og de er like under bruk av skytevåpen som maktmiddel. Har du en hund som er trent i beskyttelse så er det plutselig 2:1 fordel til deg, istedenfor 1:1.

For det andre: Har selv vært hundefører i forsvaret. Så har sett hva en hund er i stand til. En hund som får riktig motivasjon i øvelsen beskyttelse. Kan fortsette angrepet selv om det selv blir skadet. Jeg har sett hunder som har nektet å slippe (selvom hundeføreren har ropt navn og prøvd å lokke den med favoritt leken sin), og hunder som er bitt figuranten flere steder fordi den synes det er gøy.

Så ikke undervurder hva en hund kan gjøre. Og hvis den først får tak i deg. Kan den ødelegge muskelvevet ditt i løpet av sekunder. Så hvis du hadde klart å fått den til å slippe (ved å skade den etc). Så er sjansen stor for at du vil være så hardt skadet at du må ha ambulanse hjelp. Og ikke minst stresset du opplever når er en hund som sitter i armen din, er vel få som klarer å holde hodet kaldt.

Jeg undervurderer ikke hva en hund kan gjøre. Jeg er fullt klar over at en gjennomsnittsperson har svært begrensede sjangser mot en angrepshund dersom personen ikke er bevæpnet. Det jeg lurer på er hvor effektiv en hund er mot en person som allerede er vant med å bruke slagvåpen, er klar over hvor hunden befinner seg, og er klar over at hunden kan komme til å angripe. Selv om hunden er trent opp til å ikke gi seg, så er det jo ikke slik at de er immune mot hjerneskade, tenker jeg bare.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/War_Dog

Det er en grunn til at de har blitt brukt i krig. For det første er de raskere enn oss på korte distanser, for det andre så er grunnangrepet deres noe som velter enn voksen mann som ikke er i stilling til å motstå det. Det eneste problemet er vekten og størrelsen. Vil påstå at alt som er litt større enn Ulver kan gjøre en god jobb, og vis vi ikke bryr oss om lemlestingen så er ulver mer enn store nok. Vil påstå at dette gjelder også mot f.eks full stridsrustning, da alt den gjør er at du ikke blir lemlestet: Sjokket du får via å bli felt vil fortsatt være kollosalt.

Hovedgrunnen til at de blir brukt mindre og mindre er fordi vi har forlatt nærkamp som funksjonel kampform, samt at skudd og røyk demotiverer dem kraftig nok til at de ikke er funksjonelle til annet enn å brukes til annet enn sporhunder og patruljehunder.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvor effektiv en hund er mot en person som allerede er vant med å bruke slagvåpen, er klar over hvor hunden befinner seg, og er klar over at hunden kan komme til å angripe.

Hva legger du i effektiv?Formålet (for meg) er å avbryte en kriminell handling (innbrudd, etc) som er påbegynt.

I så hendseende er effektiviteten særdeles høy med en trent hund/fører ved konfrontasjon (ie forutsatt at handlingen blir oppdaget), tilnærmet 100% vil jeg tro.

Om ditt formål er pågripelse, er effektiviteten adskillig lavere.

Lenke til kommentar
Det eneste problemet er vekten og størrelsen. Vil påstå at alt som er litt større enn Ulver kan gjøre en god jobb, og vis vi ikke bryr oss om lemlestingen så er ulver mer enn store nok.

Størrelsen er IKKE den avgjørende faktor, selv om den til en viss grad er relevant. Den "rasen" som blir mest brukt per idag er Malinois:

http://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_Shepherd_Dog_(Malinois)

Ca 30kg, vs ulvens ca 40kg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...