Castman Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Hei. Har to små skader på skroget som er under vannlinjen. Ser selve polyestren på skroget på begge to skadene. Hva må gjøres i disse to skadene? Slipe ned og evt prime med etter annet for deretter å legge bunnstoff over? Evt hvor får jeg kjøpt slikt primer? Setter stor pris for all hjelp folkens Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Først må skadene sjekkes for sprekker, er det sprekker må de slipes ned for og bygge opp igjen med ny glassfiberduk og epoksy/vinylester, vil anbefale og bruke en med erfaring til dette siden det krever endel forhåndskunnskaper for og få en varig reparasjon. Er det ingen sprekker, bare hull så er det enklere "såfremt det ikke er gjennomgående skade, da må det gjøres som beskrevet over". Det første du gjør er og fjerne bunnstoff godt rundt skadestedet så minst 10cm er rent. Så tar du og gjør det rent for topcoat rundt hullet/skaden minst 4/5 cm, bruk maskeringsteip rund skaden "rundt der du har fjernet topcoat" og så sparkler du med tokomponent epoksysparkel til du har fylt ut skaden helt, puss ned til teipen og fjern teipen så kan du pusse jant ned til skroget etter at du har pusset stedet slett bruker du tre strøk med en tokomponent epoksyprimer, etter det kan du bunnstoffe båten igjen. PS: husk at skadene må være helt tørre for fukt og at man må pusse/slipe før og imellom hvert strøk med eposkyprimer. Alle velassorterte båtutstyr-butikker samt Biltema har rette produkter og les bruksanvisningen før du begynner. Endret 27. mai 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Castman Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 Først må skadene sjekkes for sprekker, er det sprekker må de slipes ned for og bygge opp igjen med ny glassfiberduk og epoksy/vinylester, vil anbefale og bruke en med erfaring til dette siden det krever endel forhåndskunnskaper for og få en varig reparasjon. Er det ingen sprekker, bare hull så er det enklere "såfremt det ikke er gjennomgående skade, da må det gjøres som beskrevet over". Det første du gjør er og fjerne bunnstoff godt rundt skadestedet så minst 10cm er rent. Så tar du og gjør det rent for topcoat rundt hullet/skaden minst 4/5 cm, bruk maskeringsteip rund skaden "rundt der du har fjernet topcoat" og så sparkler du med tokomponent epoksysparkel til du har fylt ut skaden helt, puss ned til teipen og fjern teipen så kan du pusse jant ned til skroget etter at du har pusset stedet slett bruker du tre strøk med en tokomponent epoksyprimer, etter det kan du bunnstoffe båten igjen. PS: husk at skadene må være helt tørre for fukt og at man må pusse/slipe før og imellom hvert strøk med eposkyprimer. Alle velassorterte båtutstyr-butikker samt Biltema har rette produkter og les bruksanvisningen før du begynner. Takker for Nautica. Setter virkelig pris på det. Må bytte kjøleslagen som går fra drev og inn i båten. Har du byttet denne før? Må den taes av fra innsiden? Sett litt med lykt nede i motorrommet, men har ikke sett noe slage som har gått inn i båten.. Takker for all hjelp igjen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Går utifra at du mener kjøleslangen Litt forskjellig prosedyrer avhengig av hvilken hekkaggregat du har. Volvo Penta aggregat greiest, en slangeklemme som sitter på utsiden helt innerst, drevet og belgene må av. Mercruser er litt verre, der må svingkransen av, samt at du trenger en spesial stjernenøkkel i tomme-mål. Endret 19. juni 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Castman Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Går utifra at du mener kjøleslangen Litt forskjellig prosedyrer avhengig av hvilken hekkaggregat du har. Volvo Penta aggregat greiest, en slangeklemme som sitter på utsiden helt innerst, drevet og belgene må av. Mercruser er litt verre, der må svingkransen av, samt at du trenger en spesial stjernenøkkel i tomme-mål. Er på et DP290 drev med volvo diesel motor, aq 40, 200hp. Slangeenden som går til drevet er festet med slangeklemme. Denne er grei, Verre er det med den delen som går tilsynelatende inn i båten? Usikker om den må løsnes fra motorrommet? Kan nesten virke sånn? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) På 290 DP er det riktig at den sitter montert på innsiden, ca. mitt på adapterplaten sb-side. Du må skru av kjøleslangen på innsiden "2 skruer" og dra slangen inn i båten. Her har du splitt-tegning av adapterplaten "trykk på forstørrelsesglasset nederst til venstre dele-nr. 40/41" og verkstedhåndboken, anbefaler deg og lagre verkstedhåndboken. Husk at det er viktig at belgene settes på riktig vei "merke opp" samt at slangeklemmene er montert i riktig posisjon så de ikke ødelegger belgene. Endret 20. juni 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå