Gå til innhold

formatering og installasjon etter å ha bygd PC

Anbefalte innlegg

Dette her er et skikkelig nybegynner spørsmål...

Jeg har nå bygd min første PC, alt gikk greit, jeg har nå gjort min første oppstart, tatt turen innom BIOS og sjekka at innstillingene var som de skulle og deretter satt bootrekkefølge.

Problemet nå er at jeg må få formateret og partisjonert harddisken, og legge inn Win XP.

Etter det jeg har blitt fortalt er det bare til å plassere Win XP cd'n i DVD-ROM'n så skal alt nærmest gå automatisk av seg selv.

Problemet er at innstallsjonsrutinen ikke starter opp, får heller beskjed om at jeg ikke kan boote fra CD'n.

Jeg får også opp en feilmelding om at jeg bør sjekke kabel, men kabelen er plugga i sånn som den skal og det er nå heller tvilsomt at det har oppstått brudd.

Jeg ble ikke helt rådløs etter dette, jeg hadde fått lagd meg bootdisketter, så jeg satte i første diskett av disse og starta på nytt, men også her får jeg problemer... ugyldig bootdiskett.

Så nå håper jeg dere her på forumet kan gi meg alle de stjernetipsene dere har og forteller meg hva jeg gjør feil, for det hadde nå vært kjekt å få maskinen på beina.

Maskin:

AMD XP2500

Asus A7N8X Deluxe

512 MB RAM (Twinmos)

120GB HD (WD)

Samsung DVD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette riktig rekkefølge på boot. Det vil si at du må fortelle BIOS hva den skal starte først, enten diskett, harddisk eller CD/DVD. Det heter litt forskjellig, men "Boot prioity" eller "First Boot Device" er en god start og lete etter. Etter at du har lagt inn XP, må du sette BIOS til å boote fra harddisk, ellers kan du få feilmeldinger hvis du har CD eller diskett inne når du starter maskinen.

Ugyldig bootdiskett tyder på at enten er innholdet på diskett ødelagt (disketten er uleselig) eller at det ikke er noe boot informasjon på disketten (at det ikke er en bootdiskett). Bruk en annen maskin med XP på og kjør makeboot32.exe fra XP Cd'en og lag nye disketter.

Lenke til kommentar
..... Etter at du har lagt inn XP, må du sette BIOS til å boote fra harddisk, ......

Nei, det er det da ingen grunn til å gjøre. Det er jo utrolig tungvindt hvis du går inn i BIOS hver gang du skal boote fra CD.

Normal rekkefølge er floppy, CD, HD.

Hvis det står en floppy i, så booter den fra floppy (eller stopper opp, hvis floppy ikke er bootbar).

Hvis det står en CD i, så pleier man å få et spørsmål om å boote fra CD hvis den er bootbar. Hvis CD ikke er bootbar eller du ikke svarer på spørsmålet rimelig kjapt, så booter den som normalt fra HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...