Gå til innhold

Gaming pc, 15k

14 stemmer

1. 1. Hvilken prosessor jeg skal velge?

• i5-3570K.
      14
    • i5.2500K.
      0

Anbefalte innlegg

Liten grunn til å velge noe annet egentlig. Det kan være at Sandy yter et hakk over Ivy på maks klokk hos begge, men siden du selv sier at han neppe kommer til å overklokke noe særlig er den ekstra ytelsen på stock å foretrekke.

-Deluze

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i5-3570K selv og kan bekrefte at den på alle måter er bedre enn i5-2500K. Jeg har ikke fått testet overklokkingen mye men den kjørte på 4.5Ghz med bare 1.1v i Prime95 over 3 timer da jeg selv stoppet den - skal fortsette i morgen. Jeg skal poste en worklogg senere men jeg ser overhode ingen grunn til å kjøpe i5-2500K da i5-3570K er litt bedre. Med andre ord så kan du enten stole på meg nå eller vente til jeg får postet resultatene noe som kan ta en god stund da jeg først må bli ferdig med eksamensperioden. Ditt valg.

Lenke til kommentar

Mer lesestoff: http://www.tomshardware.com/reviews/ivy-bridge-overclocking-core-i7-3770k,3198-3.html

Our evidence shows that, at similar clock rates, 32 nm Sandy Bridge-based processors don't get as hot as the new 22 nm Ivy Bridge-based chips. As a result, our Core i7-3770K dropped its overclocked frequency sooner in order to protect the CPU's integrity, nullifying the effects of our overclocking efforts entirely. It also discourages setting higher core voltages, since that'd just exacerbate the issue.

Thus, throttling can only be avoided when the target overclock is achieved using the lowest core voltage possible. However, it still has to be high enough to allow the transistors to operate reliably. Old mantras like “a hefty voltage increase helps facilitate a hefty frequency bump” do not work on Ivy Bridge-based chips. Once throttling kicks in, average clock rates drop to around 3.6 GHz. That's a significant reduction compared to the 4.6 GHz we were targeting.

Lenke til kommentar

Mer lesestoff: http://www.tomshardw...70k,3198-3.html

Our evidence shows that, at similar clock rates, 32 nm Sandy Bridge-based processors don't get as hot as the new 22 nm Ivy Bridge-based chips. As a result, our Core i7-3770K dropped its overclocked frequency sooner in order to protect the CPU's integrity, nullifying the effects of our overclocking efforts entirely. It also discourages setting higher core voltages, since that'd just exacerbate the issue.

Thus, throttling can only be avoided when the target overclock is achieved using the lowest core voltage possible. However, it still has to be high enough to allow the transistors to operate reliably. Old mantras like “a hefty voltage increase helps facilitate a hefty frequency bump” do not work on Ivy Bridge-based chips. Once throttling kicks in, average clock rates drop to around 3.6 GHz. That's a significant reduction compared to the 4.6 GHz we were targeting.

Ok, jeg har cirka 55c med i5-3570K overklokket til 4.5Ghz på bare 1.1v. Tviler på at jeg kun er veldig heldig. Fra Hitechlegion som bruker Cooler Master V6GT under overklokkingen (som forresten er middelmådig):

http://www.hitechleg...bridge?start=22

ss1.jpg

temp.jpg

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.com/reviews/ivy-bridge-benchmark-core-i7-3770k,3181-24.html

ytelsesøkning på gjennomsnitlig 3,7% kontra sandy bridge.

Det er samme arkitektur på begge prosessorene. Kun forminskning. IGP'n på ivy tar også opp større plass på selve brikka 1/3 kontra 1/4 på sandy.

Høyere varmetetthet. Dårligere kontakt mellom lokket og brikka. etc etc. Til overklokking er sandy overlegen ut av esken (bytting av kjølepasta kan snu kortene).

Lenke til kommentar

http://www.tomshardw...0k,3181-24.html

ytelsesøkning på gjennomsnitlig 3,7% kontra sandy bridge.

Det er samme arkitektur på begge prosessorene. Kun forminskning. IGP'n på ivy tar også opp større plass på selve brikka 1/3 kontra 1/4 på sandy.

Høyere varmetetthet. Dårligere kontakt mellom lokket og brikka. etc etc. Til overklokking er sandy overlegen ut av esken (bytting av kjølepasta kan snu kortene).

Hva er det som er viktigst med overklokking - Høyest mulig tall som ser fint ut i CPU-Z eller best ytelse? Det er ingen tvil om at Ivy er bedre enn Sandy selv under overklokking med tanke på ytelse. Jeg har selv en i5-3570K på 1.1v hvorav temperaturen er cirka 55c etter 3 timer i Prime95 med H100. Så lenge man holder seg under 1.35v så er temperaturen veldig bra. Dersom jeg er helt stabil på 1.1v så har jeg massevis av rom til høyere overklokking - skal poste resultater senere.

......

34fh5xv.png

Lenke til kommentar

Det der er et svært spesielt tilfelle. En så markant forskjell vil du sannsynligvis kun se i det spillet. Du kan heller ikke regne med å få ivy bridge cpu'n din til 5ghz da den sannsynligvis vil gå varm. Jeg la også merke til at bit-tech kun har brukt 2 spill som ivy bridge eskalerer i. Man må da ha flere tester enn 2 for å ha noe å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Det der er et svært spesielt tilfelle. En så markant forskjell vil du sannsynligvis kun se i det spillet. Du kan heller ikke regne med å få ivy bridge cpu'n din til 5ghz da den sannsynligvis vil gå varm. Jeg la også merke til at bit-tech kun har brukt 2 spill som ivy bridge eskalerer i. Man må da ha flere tester enn 2 for å ha noe å sammenligne med.

Temperaturen på Ivy er overdrevet av media og er ikke så ille i realiteten. Det er ikke relatert til dårlig kontakt mellom IHS og brikken - temperaturøkningen er relatert til trigate og hvordan CPUen er bygd opp. Det er mange videoer på YouTube som forklarer dette. Trigate på Ivy er mye mer effektivt enn Sandy men det er mindre rom for å slippe ut varmen. Slik de fleste anmeldelser på nettet konstaterer så er Ivy det man burde velge hvis man skal kjøpe en ny CPU uavhengig om man skal overklokke eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er mange teorier angående høye temperaturer på ivy bridge og kjølepastaen mellom IHS og brikke er den mest aksepterte. Var jo nettop en artikkel her på HW.no som tok opp temaet der de hadde sett opp til 20 grader forskjell på god kjølepasta og Intel sin "secret sauce"

Ja selvfølgelig er det mer som spiller inn som varmetetthet etc etc. men når de i tester på samme brikke ser nesten 20 grader forskjell så er det jo ganske tydelig at det er et stort problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...