Lami Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Heisann! I dag har jeg en Pioner Maxi 15foter med en Mercury Viking 10hk: Synes ikke det går så kjapt med båten, og med tanke på at det er plastbåt skjærer den dårligere i vannet (?), så jeg har lyst på en speedbåt. Båten går fort den, men vil ha noe litt raskere. Det ser ufattelig gøy ut med speedbåt og i finværet med helt stille sjø så kan jeg tenke meg det går veldig fort selv, har ihvertfall sett på andre speedbåter at det går unna! Har som oftest kun en person med meg en sjelden gang i båten, så speedbåt med 2 seter tenker jeg at jeg må ha. Har sett på noen båter allerede, og fant noen veldige aktuelle båter, spesielt denne første her fra Finn.no. Speedbåt - Kjekk ungdomsbåt 12 fot Den over der ser veldig kjekk ut. Med stilige seter, lanterne (som jeg alltid har hatt lyst å ha), lensepumpe og en båt som ikke ser skadet ut! Har også sett på denne, men vet ikke om den er så aktuell pga ser ut som litt må fikses inni med seter og slikt, men er med motor (9-15hk): Hurrycane 370 med 9,9-15 Tenkte også hvis jeg skulle reist tvers over landet, så har jeg tenkt på denne: Bella Arrow og 30hk Mercury speedbåt Med teppe, høyttalere puter osv.. Så hva synes dere med båtene jeg har linket til over? Mest aktuelle for meg blir den første jeg linket til. Med den må jeg ha en motor, og da tenker jeg kanskje på en 15HK Suzuki m/lang stamme. Hvordan er speedbåt/ungdomsbåt med lang stamme? Burde jeg heller ha kort? Jeg tenker ikke å bruke mer enn 13.000,- på en motor ihvertfall, men etter hva som ble skrevet i annonsen i den første jeg linket til, så var det anbefalt med en over 9,9hk. Hva mener dere? Så hva sier dere til det jeg har skrevet? Er det evt noen andre båter jeg burde heller se på? Har du en speedbåt eller erfaringer og komme med? EDIT: Er det ikke ganske farlig med speedbåt? Leste nettopp dette: Speedbåt kantret. Er det slik at man ikke kan svinge uten at det er fare for å kantre/gå rundt? Og har sett amatørvideoer på TV hvor folk gir full gass med speedbåt og båten løfter seg og går rundt.. Hva tror dere? Blir jeg fortere drept? Takker på forhånd! Endret 26. mai 2012 av Lami Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2012 Men ble plutselig litt usikker på om jeg skulle gå for en slik lav båt med relativ flat bunn. Jeg skal ha den på hytten og her er det et hav like utenfor, og en slik båt på havet går vel ikke bra? Hav er sjeldent stille så det blir litt kjipt og ikke kunn kjøre der ute på fine sommerdager pga bølgene. Men jeg fant en annen båt som ikke er så lav, en Spider 390 med 20HK motor for 24k. Her er link: http://www.finn.no/f...nnkode=35059023 Hva synes dere? Denne ser veldig stilig ut og ser ut til at jeg kan kjøre utpå havet med denne i litt lave bølger, eller tar jeg feil? Blir den samme som feks Bellaen og de andre jeg linket til i første post? 20HK, er det nok? Har jo idag en 10-15HK Mercury og håper Spider'en går fortere enn Maxi'en jeg har i dag! Eller hva sier dere? Lenke til kommentar
jimzor92 Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Hvis du vil ha rask båt med plass til to ville jeg helt klart gått for en Hurricane. De har samme skrog som winrace har, og de går virkelig fort. Med en 25hk og rett instilling på motor osv kan de gå i nærmere 50 knop. Det må ikke være stille vann for å kjøre slike båter, men det er jo selvfølgelig det som er best. Lenke til kommentar
Ethe Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Eier selv en såkalt "speed" båt, litt mer brutal enn det du ønsker og litt farligere. Speedbåter er noe av det morsomste som finnes uten tvil- Men det er flere forhåndsregler du må ta. Nr 1: En motor som blir såpass tungkjørt som du gjør i en slik båt trenger mye overhaling - Du må vite hvor du får tak i deler, hvor mye det koster og hvordan du bytter. Nr 2: Bensin, det er ikke billig og kjøre slike båter. du må ofte fylle hver dag (jeg selv fyller min 1 gang om dagen med en 70l tank. Nr 3: Kjøring - Du må absolutt vite når og hvor du _kan_ kjøre fort. Det er totalt idioti og kjøre 50knop i ukjent farvann, hvis du får noe flytende, f.eks drivved på motoren / skroget mens du kjører 40 - 50 - 60 - 70 knop er garantert noe ødelagt. Når det gjelder hva du sier, om det er farlig og kantre etc er det ikke det i små V-Bunns båter, du må jo selvfølgelig kjøre båten du ønsker og kjøpe ett par ganger i relativt grei hastighet før du begynner og pøse på i svinger. Det jeg har oppdaget som det desidert farligste er katamaraner i 70knop+ hvis det kommer noe vind, spesielt imot deg - Da er det ikke mye som skal til for at du tipper rundt. Det er mange negative ting med slike båter, men utrolig mange positive ting også. Men det største issuet som jeg syntes, er alt vedlikeholdet. Motorene er så skjøre at de kreves ettersyn opptil flere ganger iløpet av en sesong. Men jeg angrer ikke i det hele tatt på å eie en slik båt, det gir deg utrolig mange morsomme stunder! Ang pris og båt gidder jeg ikke gi deg noen anbefalinger. Kjøp det du blir tent på, det er som regel det beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå