Vertical^ Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Synes dette forslaget er ganske langt bak mål, men jeg støtter fysisk aktivitet hverdag, eller for eksempel to-tre ganger i uka. Synes skoledagen er lang nok fra før av, og når jeg kommer hjem i 16.00-tiden er jeg sliten og sulten. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 -Snip- Jeg vil berømme SV og Ap for å gå denne veien. Som den hatefulle, jævlige, bitre, misunnelige og negative personen jeg er, så har jeg nå begynt å stemme sosialdemokratisk, bare for å sørge for at jeg i størst mulig grad kan gjøre hverdagen jævligst mulig for alle de som kunne ha bidratt til å gjøre samfunnet mindre middelmådig. Det å skyve problemene til siden løser ingenting og samfunnet som en helhet ville blitt mye verre dersom alle hadde hatt en slik tankegang. Du kan jo ikke legge skylden på personer som har problemer relatert til genetikk for at samfunnet er middelmådig - noe det forresten ikke er. Hva de unge driver med i fritiden har alltid vært en del av "livsstilen" deres. Men underholdning, lek og spill har alltid vært noe som hører fritiden til. At vi har fått internett og pc-spill forandrer ikke noe på det. Jeg forstår virkelig ikke hva det er du snakker om ... vil du ha dataspilling som fag? Det er med all respekt det dummeste jeg har hørt på et par timer. Nei, man må utnytte teknologien til å effektivisere læringen og derav skape mer motivasjon på skolen. For eksempel så kan man skifte ut typisk klasseromsundervisning med datasaler da majoriteten av de unge i dag skriver på data på prøver og hjemme. Hvorfor skal vi da sitte i klasserom uten datamaskiner? Grunnen til at du tolker dette som dumt skyldes kanskje av at du har hatt en helt annet oppvekst da du 'kanskje' - mest sannsynlig - gikk på skolen før denne teknologiske revolusjonen. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Det siste du skriver høres jo fornuftig ut, Symetrisk - men hva har det med spilling å gjøre? Ta gjerne i bruk data og internett i mye større grad på skolen - men spilling og FjasBook, det får du gjøre i friminutter/fritimer, eller utenom den tiden du er på skolen for å lære. At du har tilgang på internett og data i en læringssammenheng, betyr ikke at du skal bruke denne tilgangen på fjas. Endret 27. mai 2012 av thomit Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Det siste du skriver høres jo fornuftig ut, Symetrisk - men hva har det med spilling å gjøre? Ta gjerne i bruk data og internett i mye større grad på skolen - men spilling og FjasBook, det får du gjøre i friminutter/fritimer, eller utenom den tiden du er på skolen for å lære. At du har tilgang på internett og data i en læringssammenheng, betyr ikke at du skal bruke denne tilgangen på fjas. Jeg tok utgangspunkt i spill for å videre eksemplifisere den store bruken av data i samfunnet blant unge mennesker. Det var ikke ment som et forsøk på å implementere spilling inn i skolesystemet, men heller kun et eksempel for å simplifisere det jeg konstaterte tidligere. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Da forstår jeg mye bedre. Men jeg er fremdeles ikke sikker på om forslaget som er utgangspunktet for denne debatten, er et godt et, eller ikke. Da må jeg først få vite mye mer om innhold og detaljer. Ang. data og unge mennesker ... data er i stor bruk blant mennesker i alle aldre, men kanskje med unntak av de aller eldste. Det virker som du har en forestilling at det er bare ungdom som vet hva data og internett er for noe, og hvilket potensiale det har. Tvert i mot vil jeg hevde at det er blant 30-40-50-åringer du finner flest folk med en mer dyptgående innsikt i datateknologi. For eksempel vil jeg tippe at jeg har større erfaring med data enn deg - med mindre du er gammel nok til å ha plukket opp en datamaskin tidlig på 90-tallet. Så ikke vær enn sånn aldersfascist For min del startet forholdet til datateknologi enda tidligere, da vi allerede hadde fått en forsmak på hva som ville komme allerede på 80-tallet, da i forbindelse med utstyr og software til lyd- og bilde-redigering. Endret 27. mai 2012 av thomit Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Barn og ungdom har alltid bedrevet lek og spill, underholdning og personlige hobbyer. Voksne også, for den del. Men i fritiden, ikke på steder der man skal lære, eller arbeide. Trodde virkelig dette var allment inneforstått jeg, men tydeligvis ikke ... At vi hele tiden får ny teknologi, forandrer ikke på den saken. For å si det jeg mener på en annen måte: Jeg har ingentign i mot at det er skole fra 07:00 til 20:00 5 dager i uka, men jeg har et stort problem med det vis det ikke gjøres på en god måte. Vis det bare blir en utvidelse av skoledagen så er det skammelig, da vi allerede har for mye dødtid. La oss ta et eksempel: Andre verdenskrig er dekket i historiepensummet for ungdomskolen. På videregående kommer man tilbake til temaet vis man går almenfag. Hva er forskjellen? Samme stoffet, bare ekstremt mye dypere til verks. Så mye dypere at man skulle ha hatt den gjennomgangen på ungdomskolen, da man fint hadde tid til det. Og det er en stadig gjenganger i Norsk skole, i alle felt. Videre finner du også store svikter i mange fag, f.eks mattematikk, selv om man dedikerer det 10ende året i grunnskolen til en repetisjon, og det er en grunnlegende svikt som bare oppdages vis man skal teste om elevene faktisk har lært konseptene som skal læres. Har allerede sett en gjeng gitt opp teoretisk mattematikk fordi de ikke forsto multiplikasjon og volum. Ideelt sett hadde man starter med å innføre 3 regler: -Det er forbudt å repetere stoff. F.eks har man hatt om andre verdenskrig i grunnskolen skal man ikke ha om andre verdenskrig i VGS. -Alle feil som oppdages ved å videreføre stoff skal rapporteres nedover, og det skal kartlegges. F.eks relasjonen mellom logarytmer og eksponenter. -Det skal gå minimum 20 år mellom store reformer i skolevesnet Ingen av disse 3 reglene vil gjøre noe posetivt for norsk skole, men de vil kartlegge problemer på sikt. Og den siste vil bare gjøre det umulig for poltikerne å skylde på motpartens reformer. Mest sannsynlig kommer mange av probleme til å være at man har planlagt 2 gjennomganger av stoff: 1 elendig, og en i dybden for de "eldre", selv om læringspotensiale ikke fungerer på den måten. Det andre som vil komme frem er det innlysende: Læreplaner som feiler med å innføre grunnlegende ting. F.eks forenkler man mattematikken til formler i stede for forståelse, man hiver på tonnevis med rotmemoring til ting man burde lære dem å ressonere seg frem til. Det er allerede et innlysende problem. Et annet problem er at bøkene ikke på noen måte per dags dato er kvalitetssikret i forhold til skrivemåte, bøkene er ofte skrevet på en ekstremt tabloid måte med mye fill som ikke smaker. Veldig få av bøkene er på noen måte objektivt gode, og det beste jeg hittil har lest er en universietsbok på engelsk som jeg lånte forthelulz. Mest sannsynlig så får man de gode bitene av forslaget inn i skolen: Mer gym og varm mat. Jeg vil ikke vite hvor mange norske barn som er underærnært pga matpakken. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Hvorfor kan ikke barna lære gjennom dataspill, thomi? Hvorfor skal læring absolutt være kjedelig? Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Hvorfor kan ikke barna lære gjennom dataspill, thomi? Hvorfor skal læring absolutt være kjedelig? Men eg vil lære TV titting, ikke dataspill det er mye gøyere Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Staten burde da utnytte denne gratis arbeidskrafta bedre. Mer håndtverk som kan selges for å finansiere anstaltene, og mindre matte, naturfag etc. Inndoktrineringsfagene (historie, samfunnsfag, etc) må nok beholdes på samme nivå som idag eller økes ettersom ungene nå har tilgang til farlig informasjon via internet PISA resultatene kan man enten prøve å deskreditere, eller eventuelt bestikke de som driver disse. Endret 28. mai 2012 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 [...]PISA resultatene kan man enten prøve å deskreditere, eller eventuelt bestikke de som driver disse.[...] Men nå er vel at elevene skal lære mer/bedre kun ett mindre viktig delmål med denne (kommende) reformen. Hovedpoenget er "sosial utgjevning", aka å sikkre at ikke Victor fra en familie der mor er lege og far er sivilingeniør skal få bedre arbeidsvaner og mer hjelp med leksene, enn hva Glenn-Ruben fra en familie der mor er arbeidsløs alenemamma med rusproblemer får. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Ja for all del, vi må jo sørge for at alle får LIKE dårlig opplæring. Med ett aldri så lite unntak for de "utvalgte" som kan få privat opplæring på Steinerskoler, o.l. om man har de rette "kontakter". Ikke det at det hjelper om råmaterialet ikke er til stede. Endret 28. mai 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Dette er et ledd i arbeidet for en ny verdensorden, alle skal opplæres og oppdras av staten til å bli gode sosialister og slaver for staten. De fleste er vel allerede lydige slaver for staten i dag, men slik regjeringen med støttespillere ser det, så må familien bort og barna over i statens propagandafabrikk på heltid for å eliminere risikoen for at de skal lære å tenke selvstendige tanker. Allmenutdannelsen skal bort og skolen blir rene opplæringsanstalter i sosialistisk propaganda, og utdannelsen blir kun en spesialutdannelse for den oppgaven hver enkelt elev blir utvalgt av staten til å utføre i fremtiden. De som har manglende evner eller er handikappet ol. slik at staten ikke kan bruke dem til noe arbeid, eller av en eller annen grunn er "ulønnsommefor staten, de blir avlivet. Dette er i grove trekk det politikerne jobber for, og mye av dette er allerede innført i andre land. Velkommen til den nye verdensordenen http://enverden.no/ Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Sosialistisk propaganda? Ny verdensorden? Det eneste som skjer er at elevene får mer tid til å påvirkes av historietimer med sosialistiske lærere. Dette er nok kun et idiotisk forslag som aldri får gjennomslag. Takk og lov for det. Det er hverfall ikke et ledd i arbeidet for en "ny verdensorden". Endret 28. mai 2012 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Sosialistisk propaganda? Ny verdensorden? Det eneste som skjer er at elevene får mer tid til å påvirkes av historietimer med sosialistiske lærere. Dette er nok kun et idiotisk forslag som aldri får gjennomslag. Takk og lov for det. Det er hverfall ikke et ledd i arbeidet for en "ny verdensorden". Jo det er ledd i arbeidet for en ny verdensorden. Og dette er ikke noe idiotisk forslag som aldri får gjennomslag, det vil bli vedtatt og innført. Folk flest har sagt ganske mange ganger til forskjellige tilsvarende forslag, at dette er et idiotisk forslag som aldri blir vedtatt. Så snur de seg over på andre siden og sover videre. Og når de så våkner så er forslaget vedtatt og innført. Folket lærer aldri, og som jeg har sagt før, folk flest i dette landet har en hukommelse som en gjenomsnittlig gullfisk. At ikke offisiell media omtaler den nye verdensordenen noe særlig betyr ikke at dette er en "konspirasjonsteori" og at NWO ikke fins. Offisiell media spiller på lag med politikerne. Denne nye verdensordenen er på mange områder allerede innført. I andre land er ting mye tydeligere, og offisiell media er i noen grad tvunget til å omtale dette av alternativ media. Men i Norge er vi gradvis tilvendt gjennom mange tiår med ap, og de fleste merker ikke noe.Det er som med frosken som blir hevet i en gryte med kaldt vann som gradvis blir oppvarmet, og som ikke merker at han blir kokt levende før det er for sent. Endret 28. mai 2012 av Baltazar94 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Den Norske skolen sliter med et stort frafall og dagene er allerede ekstremt krevende hvorav skolesystemet ikke har tilpasset seg den moderne verden (Internet, spilling, media.. osv). Hvorfor skal det å forlenge skoledagen løse problemet? Den norske skolen er ekstremt lite krevende. Norske elever vet ikke hva krevende betyr. Forøvrig har ikke bruk av pc og internett noe å si for læringsutbyttet ved en skole. Uansett trenger norsk skole virkelig ikke nok en politisk styrt reform. Dersom norsk skole skal bli bedre må politikerne slutte å detaljstyre skolene og heller overlate driften til de som jobber i skoleverket. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Den Norske skolen sliter med et stort frafall og dagene er allerede ekstremt krevende hvorav skolesystemet ikke har tilpasset seg den moderne verden (Internet, spilling, media.. osv). Hvorfor skal det å forlenge skoledagen løse problemet? Den norske skolen er ekstremt lite krevende. Norske elever vet ikke hva krevende betyr. Forøvrig har ikke bruk av pc og internett noe å si for læringsutbyttet ved en skole. Uansett trenger norsk skole virkelig ikke nok en politisk styrt reform. Dersom norsk skole skal bli bedre må politikerne slutte å detaljstyre skolene og heller overlate driften til de som jobber i skoleverket. Det stemmer virkelig ikke. Alt avhenger av hva man gjør det til, og det blir selvfølgelig ikke hardt om man ikke bryr seg. Norsk skole kan faktisk være veldig krevende. Om man har som mål å få femmere og seksere i alle fag, er det definitivt hardt nok. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Det stemmer virkelig ikke. Alt avhenger av hva man gjør det til, og det blir selvfølgelig ikke hardt om man ikke bryr seg. Norsk skole kan faktisk være veldig krevende. Om man har som mål å få femmere og seksere i alle fag, er det definitivt hardt nok. Du får undersøke litt hva som kreves andre steder i verden, eller f.eks se hva som kreves på universitetsnivå i realfag her i norge. På barne og ungdomsskolen er det minimalt som kreves og her burde man kutte minst ett år. På vgs blir det litt mer å gjøre, men selv på vgs er det utrolig lite som kreves. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Forøvrig har ikke bruk av pc og internett noe å si for læringsutbyttet ved en skole.Dette fordi statens skoler ikke er istand/villige til å ta ibruk dette som mer enn "pyntegjenstander" for å hvise hvor moderne de er. Uansett trenger norsk skole virkelig ikke nok en politisk styrt reform. Dersom norsk skole skal bli bedre må politikerne slutte å detaljstyre skolene og heller overlate driften til de som jobber i skoleverket. Tja, for å overlate bestemmelsene til "kundene" (foreldrene) det blir for radikalt.... Kommer seg nok ikke oppover i den PISA rankingen, s[ lenge de ikke aksepterer at det er noe fundamentalt GALT med dagens skoler. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Dette fordi statens skoler ikke er istand/villige til å ta ibruk dette som mer enn "pyntegjenstander" for å hvise hvor moderne de er. Ja for skoler og skoleforskere i andre land baserer seg også bare på informasjon fra den norske stats skoler. Den norske skolen har vel også gått mye lengre enn de fleste andre land i å tvinge igjennom bruk av pc i undervisningen. Tja, for å overlate bestemmelsene til "kundene" (foreldrene) det blir for radikalt.... Kommer seg nok ikke oppover i den PISA rankingen, s[ lenge de ikke aksepterer at det er noe fundamentalt GALT med dagens skoler. Kundene vet nok dessverre for lite om skole og undervisning. Hvorfor skal vi utdanne lærere hvis hvermansen vet bedre? Forøvrig ligger vel norsk skole litt over gjennomsnittet i oecd så noen krisemaksimering er unødvendig. Endret 28. mai 2012 av Reg2000 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Ironien over PCer er at i fag hvor kilder er viktig(HiFi2.... det eneste faget jeg har som kilder er viktig) så er PCen essentiel. Men i alle andre fag... Neida.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå