Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når skal arbeidskontrakt underskrives?

Patrick123

Anbefalte innlegg

Jeg skal inngå en praksisavtale til høsten og driver nå å orger med å få svar fra mulige arbeidsgivere. Siden vi må skrive under en arbeidskontrakt så lurte jeg på når den må skrives under?

Saken er at praksisperioden er fra ca. 15.August, men jeg har vært nødt til å reise derifra. Kan en mulig arbeidsgiver kreve at jeg skriver under på arbeidskontrakten nå noe som betyr at jeg må reise dit for å gjøre det, eller kan selve kontrakten vente til jeg kommer tilbake?

Jeg ser i loven om arbeidsmiljø at "Hvis arbeidsforholdet har en varighet på mer enn en måned skal avtalen være klar snarest mulig, og senest innen en måned etter at arbeidsforholdet startet."

Hva definerer man som "arbeidsforhold"? Er det fra jeg begynner å arbeide (15. August) eller fra vi blir enige (muligens innen neste uke)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening er at kontrakt skal være underskrevet før arbeid påbegynnes, senest samme dag. Når det gjelder praksisplasser så blir det litt anneledes for da skal arbeidsgiver ha dekket kostnader og da er det andre lover enn AMIL som gjelder.

Det skal dog ikke være nødvendig å ha en signert arbeidskontrakt for å få dette tilskuddet. En bekreftelse fra begge parter om at arbeidsforholdet skal inngås bør være tilfredsstillende, men uten å kjenne nøyaktig til lovene og forskriftene rundt refusjon ved praksisplass så er det umulig å si.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan ikke kreve noenting av deg før du har signert.

Tull.

Altså. Det der er feil på så mange nivåer. For det første, så kan en gyldig avtale fint være

inngått uten at noe som helst er signert. Så arbeidsgiver kan i kraft av å være arbeidsgiver kreve ganske mye av deg uten at du har signert noen avtale.

For det andre, kan selvfølgelig en potensiell arbeidsgivere kreve akkurat hva han vil for at du skal få jobben, inkludert å reise til andre siden av landet for å signere en kontrakt. Men det vil jo ikke være særlig fruktbart. Klart, han kan ikke tvinge deg, men han kan si at du ikke får jobben om du ikke gjør det.

Til trådstarter: Dersom arbeidsgiver insisterer på å ha en signert arbeidskontrakt (hvilket strengt tatt ikke er nødvendig), så kan han sende 2 signerte (fra hans side) kopier av den til deg i posten, og så returnerer du en signert kopi tilbake og beholder en. Dette gjelder ikke dersom arbeidsgiveren allerede har sagt at du får jobb og på den måten bundet seg til en avtale uten å nevne noe om signering av avtale. Det enkleste vil jo være at dere avtaler at du signerer kontrakten 15. august. En signert arbeidsavtale har i utgangspunktet ingen effekt på arbeidsforholdet, det er like gyldig avtalt uten. Men aml stiller krav om at arbeidstaker skal få skriftlig arbeidskontrakt. Rettsvirkningene av at det ikke foreligger er derimot ikke at avtaleforhold ikke foreligger.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Saken er at praksisperioden er fra ca. 15.August, men jeg har vært nødt til å reise derifra. Kan en mulig arbeidsgiver kreve at jeg skriver under på arbeidskontrakten nå noe som betyr at jeg må reise dit for å gjøre det, eller kan selve kontrakten vente til jeg kommer tilbake?

Trenger ikke reise dit, vi har hatt post-tjenester i Norge i 1000 år og har hatt epost i 20 år så det finnes mange muligheter annet enn å reise dit for å signere. ;)

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...