Gå til innhold

Redigere panoramabilde for trykking på lerret

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har aldri drevet med fotoredigering før og trenger litt råd og tips for et bilde jeg tenker å trykke på lerret.

Bildet er et landskaps-panoramabilde jeg har satt sammen ved hjelp av Photoshops photomergings-funksjon.

Bildet jeg har i Photoshop er 25585:3169 pixels (Drøyt 9:1 mao) i photoshop-formatet.

Jeg planlegger å trykke det på et lerret, men lurer litt på hvordan jeg skal gå frem her. 9:1 betyr at bildet blir meget smalt og veldig langt. Det må naturligvis beskjæres noe til, men jeg klarer nok ikke få det ned så mye mer enn til 7-8:1 uten å miste mye.

Nettbutikkene som tilbyr panoramalerret har ofte 2-3 ulike varianter i størrelsesordenen 120cm-50/100-40/70-30.

En mulighet er å dele bildet over flere mindre panoramalerret. Noen som har noen tips og erfaring med dette?

Hvilket bildeformat bør jeg bruke når jeg skal sende bildet til trykking for å oppnå best mulig kvalitet?

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du velger å spre det utover flere lerret bør du være obs på at du mister litt i kantene og at du må kompensere for dette ved å overlappe de enkelte bildefilene litt. Hvor mye må du eventuelt sjekke med de som skal levere lerretet osv.

Hvis du ikke vil dele det opp så kan du høre med andre leverandører som ikke er basert på faste størrelser men som kan gi deg et tilbud i det formatet du selv ønsker. De større reklamebyråer, printfirma osv. har som regel utstyr som kan takle store formater.

En start kan jo kanskje være å høre med f.eks. Imaging

Det største jeg har printet er 175x90, dog bare på fotopapir, men det var overhode ingen problem å få til hos et middels stort reklame/print-firma. Mulig det er hakket verre å få på lerret, men ta deg en runde og hør med forskjellige firma så får du nok svar :)

Lenke til kommentar

Det finnes enkelte fotografer her som printer ut fra rull, er du heldig så kanskje en av de bor i nærheten av deg og kan hjelpe deg med dette, eller så kan en mail/telefon til leverandørene gi deg svar på om de gjør spesialbestillinger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Panzerprint AS i Brobekkveien kan skrive ut på 20 forskjellige medier i inntil 1 meter bredde eller i den størrelsen du har laget. Rullens lengde er +/- 30 meter. For å få best kvalitet, bør imaget være i minst 200 dpi

De har samarbeidspartnere i utlandet som skrive ut i inntil 8 x 28 meter på over 50 forskjellige medier og inntil 7 cm tykt.

Snakk med Rune 4000 2868 +2. Han er reprofagmann og kan farger.

Jeg har selv skrevet ut bilder, tatt med Canon 7D, i 3,50 m x 5,70 m fordelt på 5 stk 8 mm lettplater. Alt veide 50 kg (10 kg pr plate). I tillegg ble de laminert med UV-filter for å kunne henge ute. Se FB-siden min

CopyCat, Lysaker - kan levere sort/hvitt og 5-farge (de printer også hvit) på børstet aluminium og på 50 mm Villmarkspanel.

Endret av JKKLstudio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...