rlanglo Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Hei. Jeg kjøpte for noen år siden følgende pc: http://www.komplett....aspx?sku=382858 De viktigste spesifikasjonene fra lenken er: HP Pavilion a6655 AMD Phenom 8600 CPU : AMD Phenom™ prosessor 8600 NVIDIA® nForce™430-brikkesett Minne : 4 GB DDR2-SDRAM 4 DIMM-sokler Grafikk : NVIDIA® GeForce™ 9500 GS with PureVideo® HD technology(DVI/VGA port, HDMI port, TV-out), 512 MB dedikert minne, inntil 2303 MB totalt tilgjengelig grafikkminne allokert av Windows Vista® Formfaktor/størrelse : Standard Miditower I ettertid så har jeg kjøpt ny strømforsyning og nytt grafikkort som er: Description NVIDIA GeForce GTX 260 Manufacturer NVIDIA Total Local Video Memory 884 MB Total Local Texture Memory 884 MB AGP Aperture Size 1.75 GB Denne pcen har begynt å slite en del når det gjelder spilling. Etter å ha kjørt noen tester så vil jeg tro det er cpu som er den store flaskehalsen i systemet. Spørsmålene mine er følgende: 1. Er det noe vits å kjøpe ny cpu og er det noen anbefalinger? Jeg er jo begrenset av hovedkortertet. 2. Er mitt grafikkkort såppass bra at jeg bør kjøpe en grei cpu + hovedkort? Anbefalinger? 3. Er løpet kjørt og bør jeg bare kjøpe en ny pc for spilling? Jeg spiller litt X3 og tenkte å begynne med guild wars2 når det kommer og jeg skjønner selvsagt at en ny cpu aldri vil få min pc til å kjøre spillene på topp grafikk, men jeg ønsker bare at spillene skal bli spillbare. Jeg er ikke noe hardcore gamer lengre og syns det har vært kjekt om jeg kunne få dagens pc til å vare et år til eller 2 bare ved å ha en cpu som står i stil med gpu. Noen kommentarer? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 1. Du vil nok ha store problemer å finne en AM2 CPU i dag, brukt er dog en mulighet. 2. Det er ikke veldig bra, men heller ikke helt ubrukelig. Med mindre jeg husker feil er det i samme området som mitt HD 4890 som fremdeles holder tritt på det meste (dog henger jeg som regel 1 år etter på spill). 3. Hvis du kjøper ny CPU og nytt HK må du også ha nye minnebrikker. Da er vi halvveis på et nytt system (sett at du beholder optisk enhet og harddisker). Skjermkortet vil alltids kunne levere fremdeles, men for rundt 2000,- vil et HD 7850 gi deg et markant løft i ytelse. Hva slags PSU kjøpte du deg? Det er jo bare å begynne med CPU, HK og RAM, og hvis du ikke er helt fornøyd med ytelsen kan du også oppgradere skjermkortet. Anbefalinger av komponenter: CPU: Intel i5-3570K HK: ASUS P8Z77-V LE RAM: Corsair Vengeance LP 2x4GB (eller tilsvarende DDR3 RAM 8GB til rundt 400,-) (SSD: Intel 330/520, Samsung 830, Crucial m4 (alle sammen 60/64GB til OS)) (Skjermkort: ASUS HD 7850 DCU) Det ble kanskje litt rotetete, men jeg håper det er til litt hjelp. -Deluze Lenke til kommentar
rlanglo Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2012 Hei. Takk for svar og det ble ikke rotete. Jeg kjøpte Corsair VX450W, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338686 Den ble oppgradert for å takle skjermkort, men den blir kanskje for dårlig hvis man starter å oppgradere. Ser dustinpc'ene har min 500W. Det er kanskje like greit å bare å kjøpe en ny en? Da vet man sluttsummen og man vet at man får noe bra. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 450W er ikke så mye nei, men det er snakk om en skikkelig PSU i det minste, med blant annet 5 års garanti. Hvor vidt du trenger å bytte den ut i samme slengen kommer an på hvilke komponenter du ender opp med i maskinen. Det er slik at PSU'er (som alle andre ting) eldes, og maksimumsverdiene vil nok (med forbehold om at jeg ikke har lest direkte om dette) reduseres. Med andre ord, hvis kalkyler tilsier at systemet vil trekke opp i mot tidligere grenseverdi (450W) ville jeg ha byttet ut PSU også. Men ta vare på den, det kan jo være at du eller noen andre du kjenner trenger en enkel maskin for surfing, dokumentbehandling m.m. Her er et verktøy for å kalkulere omlag hvor mye effekt systemet vil trekke. Hvis vi sier at du skal bytte CPU, HK, RAM, PSU og skjermkort, har du et budsjett du ser for deg? Til opplysning kan jeg si at CPU, HK og RAM (modellene som er nevnt i forrige post) vil komme på ca. 3200,- En grei/god PSU ligger på rundt 7-800,- Og skjermkort som er en vesentlig forbedring ligger på 2000,- og over. -Deluze Lenke til kommentar
rlanglo Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2012 Hei. Når jeg skrev ny, så mente jeg ikke PSU, men ny pc. Da vet jeg hva sluttsummen blir og jeg får noe ordentlig som varer i flere år Beklager den upresise formuleringen der. Valget stod mellom en liten rimelig oppgradering for å få pcen til å duge et år eller 2 mer eller ny pc som varer i en del år. Jeg forstår nå at første valg ikke går. Det blir såppass store oppgraderinger så da tror jeg nok jeg går for dustins ferdigbygde performance xi20 eller kanskje aller helst enthusiast xi50. Jeg vil tro det er et bedre valg Den viste vil vel vare i en del år Takker for hjelpa. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Ah, det var det du tenkte på. Midt i all PSU-tenkingen satt jeg fast i det spore Vel, første valg lar seg jo gjøre, men da blir systemet litt ubalansert, altså at skjermkortet ikke står helt i forhold til CPU. Jeg vil ikke anbefale deg noen av de pakkene. Enthusiast xi50 har en unødvendig dyr CPU (i7 gir ikke noe ekstra for spilling) og et billig skjermkort (som er svakere enn f. eks. HD 7850). Performance xi20 har riktigere (men ikke optimal) prosessor og enda dårligere skjermkort (som ikke er veldig mye bedre enn hva du har i dag (med mindre hukommelsen min svikter fullstendig)). Jeg legger ved et oppsett til ca. 8600,- uten OS. Win7 HP 64-bit OEM koster 799,- så totalprisen blir på 9400,- Dette oppsettet er bedre balansert enn de to pakkene fra Dustin, det har også kraftigere skjermkort enn begge pakkene. I tillegg har den med en SSD for operativssytemet som vil gi svært rask respons i OS'et. Om du ønsker å spare inn litt kan du ta bort prosessorkjøleren (det følger en dårligere kjøler med prosessoren), fjerne SSD'en, eller velge 1TB HDD i stedet for 2TB (ikke mer enn et par hundre å spare her). -Deluze Edit: Fjernet noe rusk. Endret 27. mai 2012 av Deluze Lenke til kommentar
rlanglo Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg tenkte at de satte opp balanserte gode pc'er, men greit nok. Jeg har jo lest såppass mye nå at jeg ser du har rett. Takk for hjelpen. Da har jeg kjøpt en ny pc med din liste som mal Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Bare hyggelig! Jeg satser på at du blir fornøyd, og hvis det skulle dukke opp noen problemer under byggingen er det bare å fyre igang en ny tråd, eller benytte deg av "PC-byggekafèen" som ligger her. -Deluze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå