Gå til innhold

Tre rutere, men bare ett nettverk. Mulig?

Anbefalte innlegg

Hei

Nå har det seg sånn at for å få dekning i hele huset + garasjen har vi måtte gå til innkjøp av to ekstra rutere. Det vil si at i huset har vi nå to rutere pluss en i garasjen.

Spørsmålet er som følger. Er det mulig å bare ha ett nett i huset, selv med tre rutere? Sånn som situasjonen er nå, så har vi tre forskjellige nett, med samme passord, men skulle gjerne hatt alle på ett, hvert fall de to i huset. Det i garasjen er kanskje like greit å holde utenfor siden det brukes til streaming av media.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Har lest litt om repeating, men sånn jeg har forstått det så gjelder det kun trådløst? I dag har vi kablet fra hovedruteren (den med adsl-linjen inn), og så til de to andre ruterene.

Takk for raske svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå heller til innkjøp av 'Accesspoints' eller 'tilgangspunkter' på godt norsk, dette er trådløse sendere som du kan plassere rundt i huset og er ofte det som brukes på trådløse nettverk som må dekke store, offentlige bygg.

Noen routere kan settes til tilgangspunkt-modus, men jeg er ikke sikker på hvordan dette fungerer.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Gå heller til innkjøp av 'Accesspoints' eller 'tilgangspunkter' på godt norsk, dette er trådløse sendere som du kan plassere rundt i huset og er ofte det som brukes på trådløse nettverk som må dekke store, offentlige bygg.

Noen routere kan settes til tilgangspunkt-modus, men jeg er ikke sikker på hvordan dette fungerer.

Kan disse aksesspunktene kobles med kabel først og så sende ut trådløst? Har du noen erfaring og hvor får man eventuelt kjøpt disse?

De to ruterne jeg vil ha på samme nettverk som den opprinnelige har en repeaterfunksjon, men er som sagt usikker på om det fungerer med kabel og så trådløs sending.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hei,

Vet ikke om du allerede har tenkt på dette, men her er en forutsetning for å ha ett felles nett:

Steg 1: Trikset er å ikke benytte seg av routerfunksjonaliteten på 2 av dem. Det gjøres ved at du på to av routerene skrur av DHCP serveren (flere DHCP servere på samme nett blir kluss). Husk også å oppdatere intern IP til noe ala 192.168.1.2 og 192.168.1.3 slik at du ikke får konflikter med router 1 og får tak på dem når du er tilkoblet.

Deretter kobler du disse to routerene med kabel til hovedrouteren. Det er viktig at du her benytter LAN portene, og ikke WAN porten. Routerne vil da fungere som et vanlig accesspunkt og routerdelen er helt ubrukt.

Steg 2: Det skal i utgangspunktet bare være å sette samme SSID/navn og WPA2 passord på routerne for at PCer skal roame sømløst mellom dem. Men mener å huske at dette ikke alltid er optimalt da PCen noen ganger henger litt for lenge igjen på et accesspunkt med dårlig tekning. Har de samme SSID kan du heller ikke manuelt bytte. Om du velger å ha forskjellige SSIDer vil man IKKE få ny IP adresse om man har satt det opp riktig i følge steg 1. Da DHCP lease fremdeles gjelder, men man kan manuelt bytte fra normale klienter.

Ellers ser denne litt fornuftig ut:

http://www.hanselman.com/blog/ConfiguringTwoWirelessRoutersWithOneSSIDNetworkNameAtHomeForFreeRoaming.aspx

Kanalvalg bør vœre forskjellig, eller evt. på AUTO på begge routerne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar! Har blitt litt smartere på dette nå, men har desverre ikke ruterne tilgjengelig akkurat nå. Skal sjekke om de har wps tilgjengelig i innstillingene senere.

Angående det du sa, radivx, om at det bør være bare ha samme ssid og passord, men at det ikke er helt optimalt. Bør jeg da ha samme navn eller ikke? Er det dumt å ikke ha samme navn?

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar! Har blitt litt smartere på dette nå, men har desverre ikke ruterne tilgjengelig akkurat nå. Skal sjekke om de har wps tilgjengelig i innstillingene senere.

Angående det du sa, radivx, om at det bør være bare ha samme ssid og passord, men at det ikke er helt optimalt. Bør jeg da ha samme navn eller ikke? Er det dumt å ikke ha samme navn?

Prøv med samme SSID f.eks. smurf. Dersom det blir et problem (at du har enheter som nekter å roame) så bytter du til smurf1, smurf2, smurf3 for manuell roaming. Klart mest elegant med 1 SSID.

Lenke til kommentar

Prøv med samme SSID f.eks. smurf. Dersom det blir et problem (at du har enheter som nekter å roame) så bytter du til smurf1, smurf2, smurf3 for manuell roaming. Klart mest elegant med 1 SSID.

Har opptått et lite problem nå. Gikk inn på den første routeren igår, deaktiverte dhcp og satt ip-adressen til 2. Trodde alt fungerte, men den gang ei. Jeg skiftet ikke navn, så hadde fortsatt to nett, men om jeg da skal logge meg på nettet igjen, skal jeg bruke passord fra hovedrouteren eller den jeg slo av dhcp? Har ikke fått laget et passord for begge routerne enda.

Anyways, kom meg ikke inn på nettet igjen, og får heller ikke koblet meg mot routeren lengre....

Lenke til kommentar

Som det skrives lengre opp.

1) Hovedrouter 192.168.1.1 DHCP server på. Det er denne som deler ut adresser

2) AP 1 192.168.1.2 Netmask: 255.255.255.0 Default gateway 192.168.1.1

2) AP 2 192.168.1.3 Netmask: 255.255.255.0 Default gateway 192.168.1.1

Kabling Router fra internett til WAN ------ LAN til LAN AP 1 og LAN AP 2.

Endret av troari
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som det skrives lengre opp.

1) Hovedrouter 192.168.1.1 DHCP server på. Det er denne som deler ut adresser

2) AP 1 192.168.1.2 Netmask: 255.255.255.0 Default gateway 192.168.1.1

2) AP 2 192.168.1.3 Netmask: 255.255.255.0 Default gateway 192.168.1.1

Kabling Router fra internett til WAN ------ LAN til LAN AP 1 og LAN AP 2.

Resatte alt isted og prøvde på nytt. Følger oppskriften som dere har skrevet, men også den radivx lenket til.

Jeg har så langt fått fikset det slik at jeg kun har ett nettverk og passord, og det viser full styrke og alt ser bra ut. Det eneste problemet er at jeg ikke får koblet meg på. Den står lenge og sier "henter nettverksadresse" og når jeg tror det skal fungere så står det "begrenset eller ingen tilkobling", verken kablet eller trådløst.

Ble ganske frustrert idag når jeg trodde alt skulle fungere, men den gang ei. Ellers takk for svar, og dersom dere har noen tips for en nybegynner så er det bare å slenge de ut :)

Lenke til kommentar

Du får prøve å gå i cmd (ledetekst-vindu på PC) og skrive ipconfig.

Hvis du ikke mottar ipadresse, så har du enten feil kryptering eller mangler DHCP fra hovedrouter. (169.x.x.x er en windowsadresse når man ikke er tilkoblet noe).

Husk at Windows lagrer gammel kryptering. Endrer du kryptering i router, men beholder SSID så vil den søke etter den gamle nøkkelen.

Lenke til kommentar

Du får prøve å gå i cmd (ledetekst-vindu på PC) og skrive ipconfig.

Hvis du ikke mottar ipadresse, så har du enten feil kryptering eller mangler DHCP fra hovedrouter. (169.x.x.x er en windowsadresse når man ikke er tilkoblet noe).

Husk at Windows lagrer gammel kryptering. Endrer du kryptering i router, men beholder SSID så vil den søke etter den gamle nøkkelen.

kan jo nevne at når jeg prøvde å sette statisk ip på hovedrouteren så fungerte ikke dette? Er en thomson speedtouch 780wtl fra telenor jeg har. Den har det verste brukergrensesnittet på nett jeg noen gang har sett....

Lenke til kommentar

Jeg benytter også et tilsvarende oppsett som radivx beskrev. Funker fint. Viktig å sjekke at bare LAN-kontakter er plugget inn og lyser grønt. I tillegg har jeg begrenset ip-range for dhcp til mellom .10 - .50, og plassert alle ting med statisk ip mellom .1 og .9 (routere, printer, server, htpc). Slår på dhcp-router (modem) først. "Glemmer" også tilkoblingen og gjenoppretter i windows når jeg skifter passord.

Om venner skal koble til med telefoner / laptoper kan du opprette gjestenettverk på mange rutere, men vil ikke anbefale det om filtilgang er viktig. Lar heller server beskytte mine personlige mapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...