john.einar Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 ok, dermed må jeg altså kjøpe meg en switch ved siden av da... Nei nei nei... Om du tar en vanlig router og en switch får du ikke flere maskiner på nett. Du må ha en eller annen "ting" som NAT'er for deg. En switch gjør IKKE det... Heller ikke en vanlig router. Har sett andre steder på forumet at for telenor ADSL som bruker PPPoE så finnes det ferdige produkter som kobinerer PPPoE client, NAT'er og router i en fin liten boks til en billig penge. Har også sett slike med innebygget switch til og med... En slik boks er det du trenger. F.eks. denne. Det finnes sikkert bedre produkter, men dette var den første jeg fant. Sjekk litt på forumet hva Telenor ADSL brukere anbefaler. Du bør også se etter en slik boks med innebygget firewall, så slipper du å bli hacket eller få Blaster og arvinger på besøk. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 ok. takker johneinar. men, kjenner en som har hatt adsl en stund nå, han bruker en router og en switch og deler internetten med hvertfall 5 maskiner når vi er på lan der. han bare satt kabelen fra routeren i uplink porten han så funket det. vel, vet ikke jeg, er så ekstremt lite opplyst på netverk som det går ann jeg så må se å lære meg litt mer edit: trur du kanskje du kan gi meg ett forslag på en slik ruter som funker også under linux/unix. for det står inget om det på den 3com rutern, selv om kanskje det er ett av de bedre merkene, den sunsway rutern til 196kr eller lignende virker jo også grei, er den det? Lenke til kommentar
bentose Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Routeren som johneinar linker til har uttak for 4 pc'er. (innebygd 4ports switch) Det finnast andre med fleire, og også ein del med kun 1 port. Har den kun 1 port må du ha ein switch eller hub i den porten dersom du skal koble til fleire maskiner. Det kan du også truleg gjere i ein av dei 4 portane til routeren over, dersom det skulle vise seg at du vil kople til fleire maskiner enn 4. Bent Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 ok. takker johneinar. men, kjenner en som har hatt adsl en stund nå, han bruker en router og en switch og deler internetten med hvertfall 5 maskiner når vi er på lan der. han bare satt kabelen fra routeren i uplink porten han så funket det. vel, vet ikke jeg, er så ekstremt lite opplyst på netverk som det går ann jeg så må se å lære meg litt mer edit: trur du kanskje du kan gi meg ett forslag på en slik ruter som funker også under linux/unix. for det står inget om det på den 3com rutern, selv om kanskje det er ett av de bedre merkene, den sunsway rutern til 196kr eller lignende virker jo også grei, er den det? Selvfølgelig kan du kombinere router og switcher alt ettersom hvor mange maskiner du ønsker og koble til. Routeren har ingenting med hvilket operativsystem du kjører og gjøre, den bruker IP/TCP og konfigureres via en webbasert adminside som ligger på routeren. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Nei nei nei... Om du tar en vanlig router og en switch får du ikke flere maskiner på nett. Du må ha en eller annen "ting" som NAT'er for deg. En switch gjør IKKE det... Heller ikke en vanlig router. Er det flisespikking du sysler med? En "vanlig" router som det stort sett snakkes om her i gruppa har støtte for NAT og gjør akuratt det det du nevner. At Cisco m.f har routere som gjør mye annet rart ligger vel strengt tatt utenfor det som det snakkes om i denne tråden. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Flisespikkeri og flisespikkeri... Det threaden handler om er differansen mellom en switch og en router. Og da vil jeg si NAT ligger utenfor diff-samtalen. Hva om vi skulle snakke om lag 3+ switcher som PAT'er f.eks.? Som funker som en enkel firewall? Eller VLAN? Tror ikke thread-starteren trenger å få servert alt dette på en gang... Han lurer jo på hva forskjellen er mellom en router og en switch. Men du har rett i at "routere" som folk her på forumet snakker om er routere som har NAT innebygget. Men når han spør om switch vs router sin funksjon i et nettverk får han svar på det hva en router egentlig gjør vs en switch. Ikke alt annet hva en router KAN gjøre. Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Er det flisespikking du sysler med?En "vanlig" router som det stort sett snakkes om her i gruppa har støtte for NAT og gjør akuratt det det du nevner. At Cisco m.f har routere som gjør mye annet rart ligger vel strengt tatt utenfor det som det snakkes om i denne tråden. Ikke helt riktig. Det er NAT routerene som er "uvanlige". "Vanlige" routere er altfor dyre og for vanskelige å sette opp for hjemmebruk. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Mye fjas som blir sagt i en lang tråd. Om du kjøper en vanlig ruter idag, så har den støtte for NAT. Det kan jeg garantere. Absolutt ALLE Cisco rutere har støtte for NAT. Kjøper du en såkalt bredbåndsruter har denne i de fleste tilfeller 2 ethernet interfacer, de færreste har et ADSL interface. Skal du kunne bruke en sånn ruter mot et Telenor modem, må ruteren ha innebygget støtte for PPPoE, da vil ruteren ta seg av pålogging, som tidligere var klientbasert på din maskin. PPPoE eller Point-to-Point Protokoll over Ethernet er en gammel teknologi, som egentlig burde vært parkert for lenge siden. NextGenTel bruker PPPoA (Point-to-Point Protokoll over ATM), dette blir fikset av NextGenTel ruteren, så man kan ikke bare bytte ut denne. NextGenTel ruteren er også utstyrt med et ADSL interface. Tilbake til det jeg drev å pratet om. Har du en bredbåndsforbindelse der du har et modem for å koble deg opp mot internet, kan du kjøpe en sånn "bredbåndsruter" som har innebygget støtte for PPPoE, og NAT. Dette har de fleste av de. De fleste har også en innebygget switch. Det finnes også trådløse varianter av disse, men da må du selvsagt ha et trådløst nettverkskort. Og har du tenkt til å ha mye trafikk lokalt, vil dette være en dårlig løsning, da trådløst har en maks hastighet på 54MBit half duplex, sett at du bruker 802.11a eller g standarden. De fleste bruker 802.11b standarden, og denne har en begrensning på 11Mbit half duplex, eller tror noen også får den med full duplex. D-link reklamerer iallfall for 22MBit. De fleste av disse "bredbåndsruterene" har en web-client til å bruke for å konfigurere de. De har også en mulighet for å gjøre det på den grundige måten, via telnet. Det er vanligvis ikke for nybegynnere, det er vel derfor de har laget den web-clienten, som er ganske pen å se på, og selvforklarende. For de som fortsatt tror de har et moden utlevert fra NextGenTel, så er det altså feil. Det eneste dere trenger for å få delt internett tilknytningen med løsningen som NextGenTel leverer, er en switch eller en hub. Nå koster for så vidt switchene snart mindre enn hub'ene, så det er vel ikke vits å kjøpe hub'er lenger. Altså kjøper du en switch, kobler denne til ruteren som NextGenTel leverer, kan du bare koble på så mangen maskiner det er plass til. For de som har en sånn VPN avtale, så mener jeg det er en begrensning for 5 maskiner. Det er iallfall det for de som har UiB og UiO avtale. -Chief- Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 hm.. var litt for kjapp i svingen der ser jeg. de andre har rett, en router vil ikke nødvendigvis NAT'e, men gjør ofte det. Tips: Hvis du har en gammel Pentium II eller Pentium maskin - installer linux og sett opp den som router, du får hjelp på linux forumet eller på #hw.no/linux på efnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå