Gå til innhold

Koble til lydanlegg på Gigabyte ga-p67a-d3-b3?

Anbefalte innlegg

Sitter og bygger min nye pc og kom plutselig over noe jeg overhodet ikke har tenkt på når jeg har bestilt deler, og også igrunn har tatt for gitt er med.....

Det jeg snakker om er mulighetene for å koble til lydanlegget mitt til hk GIGABYTE GA-P67A-D3-B3 P67 S-1155 ATX....Det er jo kun tre lydporter, rosa, grønn og blå, wtf? Alle hovedkort jeg har hatt opp gjennom tidene har hatt orange, grå, svart(noen fler?) i tillegg, så har aldr slått meg at jeg kan få tak i kort uten. Hva gjør jeg nå? Sender driten tilbake og bestiller et nytt hk? eller bør jeg kjøpe det billigste lydkortet jeg kan oppdrive og klemme inn det i maskina? Ulempen med å sende inn hk og få et nytt er jo at det kommer til å ta år og dag før maskina er oppe å går. Noen inspill eller kanskje smarte løsninger? Kjenner jeg er skikkelig frustrert over hva i H... jeg skal gjøre.

Har et Logitech anlegg med 5 høytalere og en bass jeg gjerne vil fortsette å bruke.

F#%! at det går ann å være så dum.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.gigabyte....spx?pid=3800#sp

Realtek ALC889 codec

High Definition Audio

2/4/5.1/7.1-channel

* To configure 7.1-channel audio, you have to use an HD front panel audio module and enable the multi-channel audio feature through the audio driver.

Support for S/PDIF Out

Står det så og koble til et 5.1 anlegg burde ikke være noe problem

Du får sikkert et valg i driveren hva de 3 audio pluggene skal fungere som.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Javel, et kort med bare stereo. Burde tenkt meg muligheten.

Er vant med at funksjonen kan konfigureres, men velger hva den enkelte jack brukes til.

Ekstra lydkort er vel relativt enkelt å koble opp?

Ja hvis jeg får tak i et relativt billig lykort så kommer jeg vell til å gå for det. Skal ta meg en tur til Mamoz i morra og se om de har noe billig lydkort evnt godt tilbud på feks, asus p8z68-v pro/gen3. Var i utgangspunktet ekstremt skeptisk til å bestille Gigabyte kortet, men klarte å overtale meg selv siden det var anbefalt i black refinery oppsettet, samt at jeg prøvde å holde kostnadene litt nede siden de allerede hadde sprukket med noen tusen. Skulle nok ha stolt på magefølelsen og heller ofra noen kr ekstra med en gang.

Edit: Handl3vogn; Okay, så det er mulig å konfigurere jackene på dette kortet? Får ta en ekstra nøye titt i manualen og se hva som står der.

Endret av jaycutler
Lenke til kommentar

Ja jeg trur det. de siste hovedkortene jeg har hatt så har jeg fått spørsmål om hva jeg har plugget inn når jeg har koblet til f.eks høytalere i jack utgangene.

Hvis du har logitech z-5500 eller det nye. så Kan du jo bruke en optisk toslink kabel for lyd. den koster ikke så mye og den gir bedre lyd :)

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Det kortet der er som du selv påpekte bare med Stereo, og på andre kontakter så ser det veldig trasig ut på utganger. Faktisk er det en av de sjeldent dårligste hovedkortene jeg har sett på lenge. :p Helt ubrukelig i mine øyne.

Ikke bare er det stereo, men noe særlig god lydkvalitet ville jeg ikke forventet meg. Ville nå egentlig byttet kort, da et lydkort ofte kan komme opp i samme prisen til hovedkortet. Og nå vet jeg ikke behovet ditt, men ofte så kan det jo alltids være greit med HDMI-utgang, litt ekstra USB-tilkoblinger etc.

Lenke til kommentar

Det kortet der er som du selv påpekte bare med Stereo, og på andre kontakter så ser det veldig trasig ut på utganger. Faktisk er det en av de sjeldent dårligste hovedkortene jeg har sett på lenge. :p Helt ubrukelig i mine øyne.

Ikke bare er det stereo, men noe særlig god lydkvalitet ville jeg ikke forventet meg. Ville nå egentlig byttet kort, da et lydkort ofte kan komme opp i samme prisen til hovedkortet. Og nå vet jeg ikke behovet ditt, men ofte så kan det jo alltids være greit med HDMI-utgang, litt ekstra USB-tilkoblinger etc.

Hvordan kan du påstå at kortet bare er med Stereo når det står at det støtter 5.1 og 7.1 på sidene til produsenten??

Desuten har kortet en optisk lydutgang som de fleste 5.1 anlegg støtter.

Til trådstarter så ville jeg kjøpt en optisk kabel om anlegget ditt støtter dette.

Lenke til kommentar

Snakket om mest om utgangene på kortet, og den har bare utganger for stereo.

At du kan droppe å bruke det integrerte lydkortet på hovedkortet, for så å bruke en ekstern DAC via optisk lydutgang er jo en mulighet. Men i mine øyne så støtter altså ikke kortet surround på noen måte, når den ikke engang kan gi ut et ferdig 5.1 signal, men bare takler å videresende et digitalt surroundsignal.

Det har gått meg hus forbi at det er vanlig at PC-anlegg støtter dette. (er vel mest i tipposjiktet dette eksisterer?) Snakker vi om en hjemmekinoreciever så er det nesten en selvfølge i dag.

Lenke til kommentar

Han sier han har et logitech 5.1 anlegg og da er sjangsen stor for at det er et Logitech Z-906 eller z-5500 og begge de støtter en optisk toslink kabel.

Og selv om det bare er tre jack utganger så vedder jeg på at han kan konfiguere de i driveren sånn at han kan koble opp sitt 5.1 anlegg.

Her ser du hva jeg mener. plugget inn noe i den rosa jack porten, og fikk spørsmål om hva den skulle fungere som.

audio.jpg

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Desverre er det nok av den litt gamle sorten, Logitech x-540(tror jeg det var), så har ingen mulighet til å bruke optisk kabel på den.

Har lest i manualen og det skal være mulig å konfigurere jackene som du beskriver Handl3vogn, så har vakgt å gå for den løsningen enn så lenge. Men probleme fortsetter bare å komme, 12v 4pin atx kabelen er altfor kort og har ikka sjangs i havet på å få koblet den på hk. Er det mulig å lage så kort kabel? takk skal du ha ocz modextreme 600w`s mannkjit.... Så må bestille forlenger før jeg i det hele tatt kommer noe lenger i prosessen.

Forresten noen som har erfaring med corsair carbide 500r kabinettet? hva er alle frontpanel kablene for noe? tenker da på den som er merket 1394.

Og en annen ting; forslag til trådløst nettverkskort? har pt d.link dwa-547, men det er ikke noe å skryte av. evnt forslag til router eller annen signalforsterker jeg kan sette opp i leiligheten min.Sliter veldig med signarstyrke på den stasjonøre kontra laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...