Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012

Anbefalte innlegg

Oppgave 2: Skriv en artikkel der du gjør greie for særtrekk ved det muntlige og skriftlige språket ditt i ulike situasjoner. Bruk eksempler og fagkunnskaper du har om språklig variasjon og

forholdet mellom muntlig og skriftlig språk.

Synes oppgaven virker ganske så klar, og at mange må ha bommet grovt på den. Man skal ikke være generell her, men man skal bruke tilegnet språkkunnskap til å se på eget muntlig og skriftlig språk. Her mener jeg det blant annet vil være naturlig å trekke inn apokope ol, som en av dere har gjort.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg valgte oppgave 2. Skrev om hvordan man bruker forskjellige "sjangere" ut ifra den situasjonen man befant seg i. I tale skiller man mellom privat og offentlig språkbruk. Den private er talemålet, altså det du snakker om, mens den offentlige er taler, osv. Samtale er den vanligste hvor det ikke er så mange regler.... Deretter skrev jeg litt om skriftspråk. Man skriver først enkle tekster, og ettersom man begynner på skolen blir det stilt større krav til saklighet osv.... forklarte litt om når man brukte artikkel og når man brukte kåseri. Deretter skrev jeg om globaliseringen og at den førte til importord fra engelsk som er vanlig hos den yngre garde. Og at Internett førte med seg MSN mm, som fikk sitt eget språk....

Det jeg også klarte å gjøre var å skrive vi opptil flere steder i artikkelen. Er det sånn at vi ikke er godkjent i en artikkel, slik som det er med jeg?

Lenke til kommentar

Oppgave 2: Skriv en artikkel der du gjør greie for særtrekk ved det muntlige og skriftlige språket ditt i ulike situasjoner. Bruk eksempler og fagkunnskaper du har om språklig variasjon og

forholdet mellom muntlig og skriftlig språk.

Synes oppgaven virker ganske så klar, og at mange må ha bommet grovt på den. Man skal ikke være generell her, men man skal bruke tilegnet språkkunnskap til å se på eget muntlig og skriftlig språk. Her mener jeg det blant annet vil være naturlig å trekke inn apokope ol, som en av dere har gjort.

Man må jo trekke inn en del generell språkkunnskap innenfor språklig variajson og forholdet mellom muntlig og skriftspråk, hvis ikke vil vel artikkelen bli alt for subjektiv?

Skrev selv generelt om talemål og skriftspråk og forholdet mellom dem, samtidig som jeg knyttet opp eksempler og egne erfaringer rundt temaet. Nevnte så klart begreper som geolekt, sosiolekt og etnolekt. Men tok ikke med målmerker som apokope, kløyvd infinitiv, palatalisering, osv.

Lenke til kommentar
Smart :thumbup: Pleier å gjøre det selv for å være på den sikre siden. Valgte oppgave 2, så jeg hadde ikke bruk for noen av vedleggene. Hadde med meg norskboka og hadde tenkt å oppgi den som kilde (selvom jeg ikke brukte den), bare for å være på den sikre siden. Men ble litt hektisk på slutten, så det glemte jeg helt bort... Satse på at jeg ikke får en vrang sensor :cry:

Vi krysser fingrene for det. :3 Om du ikke har brukt boka, bør du være trygg, men noen sensorer er ikke helt gode og blir ganske gretne etter å ha gått gjennom haugevis med besvarelser. Jeg var selv redd for å glemme å legge til kilde, så jeg skrev inn ordet 'kilder' med store bokstaver i en notisblokk og åpnet den i nettleseren, slik at jeg skulle se det når jeg skulle levere oppgaven.

Endret av Arctagon
Lenke til kommentar
Smart :thumbup: Pleier å gjøre det selv for å være på den sikre siden. Valgte oppgave 2, så jeg hadde ikke bruk for noen av vedleggene. Hadde med meg norskboka og hadde tenkt å oppgi den som kilde (selvom jeg ikke brukte den), bare for å være på den sikre siden. Men ble litt hektisk på slutten, så det glemte jeg helt bort... Satse på at jeg ikke får en vrang sensor :cry:

Vi krysser fingrene for det. :3 Om du ikke har brukt boka, bør du være trygg, men noen sensorer er ikke helt gode og blir ganske gretne etter å ha gått gjennom haugevis med besvarelser. Jeg var selv redd for å glemme å legge til kilde, så jeg skrev inn ordet 'kilder' med store bokstaver i en notisblokk og åpnet den i nettleseren, slik at jeg skulle se det når jeg skulle levere oppgaven.

Pleier aldri å glemme kilder ._. Selvfølgelig skjedde det jo på eksamen.. Om jeg får en gretten sensor så kan jeg jo alltids klage :) Skal mye til for at de klarer å finne noen form for plagiat :)

Skal benytte meg av eksemplet ditt på engelskeksamen på torsdag :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan man skrive vi og oss i en artikkel? Eller er det "forbudt" slik som med jeg ?

Det er ikke noe problem. Jeg har gjort det mange ganger uten at det har blitt kommentert:)

Niiice :) Da satser jeg på at ikke jeg heller blir trukket for dette!

Lenke til kommentar

Hvor mye trekk tror dere jeg får for å ha nevnt i en setning at novellen var kronologisk?

Fulgte en mal litt for slavisk i starten, og glemte å fjerne dette...

Det er også det eneste jeg nevner vedrørende komposisjonen. Skriver dog senere at tilbakeblikk er et virkemiddel forfatter bruker.

Lenke til kommentar

Jeg tok oppgave 3, men vil ikke legge den ut, da vil det slå ut på plagiatkontroll. Etter min mening var det en veldig lett oppgave, bare man gidder å sette seg inn i alle de tre tekstene. Slå opp i læreboka på "Romantikken" og resten vil gå på skinner. Jeg blir overasket hvis de finner noe i innholdet de kan trekke meg for.

Det ble 1900 ord på meg

Lenke til kommentar

Voldsomt til mye folk skriver da. I norskfaget klarer jeg sjelden å skrive særlig mer enn 1000 ord uten å få skrivesperre, og det å strekke seg til hele 1200 på denne eksamenen var for meg en prestasjon i seg selv. Dessverre litt usikker på innholdet, da det å vie et helt avsnitt til fisking kanskje er å tøye grensene for essayet sin relativt frie stil.

Jaja, er hvertfall noe inderlig glad for at vi ikke fikk kortsvarsoppgave.

Lenke til kommentar

Bare jeg som tok oppgave 1?? Den var jo plankekjøring. Bare å skrive egentlig :p Jeg kom kvart på ni, sov til 10 (holdt hånda foran øynene så det så ut som jeg sov mens jeg lente meg på armen. Ikke moro, men var dautrøtt så :( ), spiste til halv elleve før jeg skrev 5 sider og gikk hjem 13.00. Føler at jeg sammenliknet litt for lite, men får se. Ellers var det jo bare å utbrodere om den norske nasjonalfølelsen og ditt og datt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...