Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen andre som har glemt å oppgi kilder?

Selv brukte jeg ikke kilder, men læreren vår oppfordret oss til å legge ved norskboka som kilde uansett om man har brukt den eller ikke, sånn i tilfellet man får en skikkelig vrang sensor.

Har hørt at om man ikke oppgir kilder så er stryk eller 2 høyeste karakter en kan oppnå.. selvom kilder ikke er brukt :dontgetit:

Lenke til kommentar

Noen andre som har glemt å oppgi kilder?

Selv brukte jeg ikke kilder, men læreren vår oppfordret oss til å legge ved norskboka som kilde uansett om man har brukt den eller ikke, sånn i tilfellet man får en skikkelig vrang sensor.

Har hørt at om man ikke oppgir kilder så er stryk eller 2 høyeste karakter en kan oppnå.. selvom kilder ikke er brukt :dontgetit:

 

Dersom det står 'for å vise høy måloppnåelse så burde man oppgi kilder på en relevant måte' så kan dette være tilfellet. På en annen side - dersom dette ikke er spesifisert så skal du ikke trenge det med mindre du faktisk bruker kilder fra boken og/eller Internet. Hvis du siterer vedlegg så må du bruke vedlegget som kilde.

Lenke til kommentar

Spennende å lese om hva folk svarte på oppgave 2! Jeg dro inn en del om dialekter, men la god vekt på mitt områdets særtrekk (tykk l, kløyvd infinitiv, retroflekse lyder, trykk på stavelse og verb, nektelsesformer osv). Jeg skrev også en del om språkets nyere utvikling med tanke på ungdommens bruk av Internett og at særtrekkene kan bli vannet ut på grunn av dette. Skrev også noe om talemålsvariasjonen på grunn av geografiske og sosiale grunner. Ble i overkant av 1000 ord..

No er eg litt redd for å ha bomma, skreiv ikkje om detta i det heile tatt... Sida det står ditt språk og korleis det varierar i ulike situasjonar, tenkte eg at det måtte vere variasjonar innanfor korleis eg uttrykker meg til vanlig. Kan ikkje sjå at dialekta mi eller skriftsspråket mitt forandrar seg så mykje i ulike situasjonar, er vel heller meir ordval, språkstil, kroppsspråk o.l. som varierer. Det er i alle fall det eg har tenkt, hadde vore veldig kjipt om eg hadde bomma og fått stryk... :hm:

 

Sånn skrev jeg også.

Lenke til kommentar

Fant nettopp dette:

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Vurderingsveiledninger_2012/Norsk_Vg3_og_pabygging_2012_BM.pdf

Til skriftlig eksamen kan eleven velge mellom ulike oppgaver. Ingen av eksamensoppgavene krever at eleven skal bruke bestemte kilder, og man kan vise svært høy måloppnåelse til eksamen uten å bruke kilder i egen tekst. Men i mange sammenhenger er det relevant å vise til hva andre har skrevet og bruke det i sin egen tekst. Det gjelder særlig i utgreiinger og i resonnerende, argumenterende og drøftende tekster. Hovedregelen er at man skal vise til kildene når man henter informasjon direkte fra noe andre har skrevet, og når man refererer til saker det kan være ulike oppfatninger om. Opplysninger som er allment kjent, behøver man ikke å dokumentere

 

En kilde er i denne sammenhengen en tekst som leseren kan finne fram til. Bruker eleven sine egne notater som støtte for eksamensbesvarelsen, regnes ikke det som en kilde. Tekster som eleven har fått utdelt på skolen, for eksempel sammendrag av lærerens forelesninger eller oversikter knyttet til ulike tema, er vanligvis ikke publiserte tekster. Men de kan være bygd på ulike kilder, og de kan føre til at deler av elevsvar fra samme skole blir veldig like. Elevene må være oppmerksomme på det og oppgi slikt

materiell som kilder. De bør alltid oppgi kilden hvis de er i tvil.

Håper for all del at de fleste sensorer følger denne, og at jeg får en relativ grei sensor. Klaging er stress :3

Noen andre som har glemt å oppgi kilder?

Selv brukte jeg ikke kilder, men læreren vår oppfordret oss til å legge ved norskboka som kilde uansett om man har brukt den eller ikke, sånn i tilfellet man får en skikkelig vrang sensor.

Har hørt at om man ikke oppgir kilder så er stryk eller 2 høyeste karakter en kan oppnå.. selvom kilder ikke er brukt :dontgetit:

Lenke til kommentar

Valgte oppgave 2. Kom innom forskjellige temaer:

 

-Muntlig tale i ulike situasjoner

-Språkets forandring - spesielt de siste 10-20 årene

-"Slengord"

-Språklig og kulturell globalisering

 

Skrev ca 1000 ord, og føler det gikk relativt greit :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også at han holdt på å få boner :p Og at han var utenlandsk. Men skrev ingenting om det.. ;)

 

Jeg liker måten du tenker på. Men det var kommunikasjonsikt - altså en indre og ytre konflikt - mellom han og hun hvorav han hadde problemer med intimitet da han viste mange tegn på usikkerhet. Hun var bare femten år og det var hovedsakelig broren som var årsaken til at hun fikk komme inn på juleballet. Alderen til hovedpersonen blir ikke spesifisert men det er mye som tyder på at han 'kan' være en del år eldre enn hun da han røykte og lignende.. osv. Jeg tror også at selve novellen kan relateres til lærdom om livet.. Mye som kan nevnes.

 

Jeg så ingen hint på teksten om at han var mye eldre. Snarere tvert i mot, siden han måtte stjele sigaren o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen andre som har glemt å oppgi kilder?

Selv brukte jeg ikke kilder, men læreren vår oppfordret oss til å legge ved norskboka som kilde uansett om man har brukt den eller ikke, sånn i tilfellet man får en skikkelig vrang sensor.

Har hørt at om man ikke oppgir kilder så er stryk eller 2 høyeste karakter en kan oppnå.. selvom kilder ikke er brukt :dontgetit:

 

Dersom det står 'for å vise høy måloppnåelse så burde man oppgi kilder på en relevant måte' så kan dette være tilfellet. På en annen side - dersom dette ikke er spesifisert så skal du ikke trenge det med mindre du faktisk bruker kilder fra boken og/eller Internet. Hvis du siterer vedlegg så må du bruke vedlegget som kilde.

 

Leste at hvis sensor er i tvil så kan sensor sende inn til plagiatkontroll. Så det burde ikke være noe problem sånn sett. Så lenge karakteren er bedre enn 3 er jeg fornøyd, selvom det vil trekke snittet ned ganske så mye :/

Hadde ikke akkurat bruk for kilder på oppgave 2. Hadde prøve om språk og talemål for noen måneder siden + at jeg husker det meste jeg leser, så det satt som et skudd :innocent:

Lenke til kommentar

Leste at hvis sensor er i tvil så kan sensor sende inn til plagiatkontroll. Så det burde ikke være noe problem sånn sett. Så lenge karakteren er bedre enn 3 er jeg fornøyd, selvom det vil trekke snittet ned ganske så mye :/

Hadde ikke akkurat bruk for kilder på oppgave 2. Hadde prøve om språk og talemål for noen måneder siden + at jeg husker det meste jeg leser, så det satt som et skudd :innocent:

 

Så lenge du ikke har bevisst skrevet direkte av noe annet eller konstatert noe som krever kildehenvisning så skal du ikke trenge det. Hvis du kommer med en påstand om noe relatert til historie så må du nok ha kilder - kanskje. Det varierer fra sensor til sensor..

 

Edit: Jeg ser på formuleringene mine at jeg er sliten ja..

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Valgte oppgave 2. Kom innom forskjellige temaer:

 

-Muntlig tale i ulike situasjoner

-Språkets forandring - spesielt de siste 10-20 årene

-"Slengord"

-Språklig og kulturell globalisering

 

Skrev ca 1000 ord, og føler det gikk relativt greit :)

 

Lettelse at andre har tenkt ganske likt som meg :3 Helt på slutten leste jeg at en skulle ta utgangspunkt i sitt eget talemål og skriftspråk eller noe. Men en artikkel skal jo stort sett være objektiv, derfor flettet jeg bare inn noen eksempler av egen erfaring der det passet, bare for å være på den sikre siden :)

Lenke til kommentar

Lissjenta: Tror ikke du bør legge ut oppgaven slik. Legg den heller ut som et word-dokument eller lignende, slik at du ikke får 100% plagiat ved en eventuell plagiatkontroll.

Lissjenta: Tror ikke du bør legge ut oppgaven slik. Legg den heller ut som et word-dokument eller lignende, slik at du ikke får 100% plagiat ved en eventuell plagiatkontroll.

 

Takk, du har nok rett :)

Lenke til kommentar

Valgte oppgave 2. Kom innom forskjellige temaer:

 

-Muntlig tale i ulike situasjoner

-Språkets forandring - spesielt de siste 10-20 årene

-"Slengord"

-Språklig og kulturell globalisering

 

Skrev ca 1000 ord, og føler det gikk relativt greit :)

 

Lettelse at andre har tenkt ganske likt som meg :3 Helt på slutten leste jeg at en skulle ta utgangspunkt i sitt eget talemål og skriftspråk eller noe. Men en artikkel skal jo stort sett være objektiv, derfor flettet jeg bare inn noen eksempler av egen erfaring der det passet, bare for å være på den sikre siden :)

 

 

Jepp. Hadde med samfunnsfagboka fra 2.året, så fikk fletta inn en del statistikker og litt mer "objektive" setninger rundt verdens forandring. Hva hadde dere som overskrift på oppgave 2? Selv brukte jeg "Språket forandres - det samme gjør vi"

 

Forresten, jeg støtter mannen over her som sier at det ikke er direkte smart å legge ut hele artikkelen her.

Lenke til kommentar

Valgte oppgave 2. Kom innom forskjellige temaer:

 

-Muntlig tale i ulike situasjoner

-Språkets forandring - spesielt de siste 10-20 årene

-"Slengord"

-Språklig og kulturell globalisering

 

Skrev ca 1000 ord, og føler det gikk relativt greit :)

 

Lettelse at andre har tenkt ganske likt som meg :3 Helt på slutten leste jeg at en skulle ta utgangspunkt i sitt eget talemål og skriftspråk eller noe. Men en artikkel skal jo stort sett være objektiv, derfor flettet jeg bare inn noen eksempler av egen erfaring der det passet, bare for å være på den sikre siden :)

 

 

Jepp. Hadde med samfunnsfagboka fra 2.året, så fikk fletta inn en del statistikker og litt mer "objektive" setninger rundt verdens forandring. Hva hadde dere som overskrift på oppgave 2? Selv brukte jeg "Språket forandres - det samme gjør vi"

 

Forresten, jeg støtter mannen over her som sier at det ikke er direkte smart å legge ut hele artikkelen her.

Valgte oppgave 2. Kom innom forskjellige temaer:

 

-Muntlig tale i ulike situasjoner

-Språkets forandring - spesielt de siste 10-20 årene

-"Slengord"

-Språklig og kulturell globalisering

 

Skrev ca 1000 ord, og føler det gikk relativt greit :)

 

Lettelse at andre har tenkt ganske likt som meg :3 Helt på slutten leste jeg at en skulle ta utgangspunkt i sitt eget talemål og skriftspråk eller noe. Men en artikkel skal jo stort sett være objektiv, derfor flettet jeg bare inn noen eksempler av egen erfaring der det passet, bare for å være på den sikre siden :)

 

 

Jepp. Hadde med samfunnsfagboka fra 2.året, så fikk fletta inn en del statistikker og litt mer "objektive" setninger rundt verdens forandring. Hva hadde dere som overskrift på oppgave 2? Selv brukte jeg "Språket forandres - det samme gjør vi"

 

Forresten, jeg støtter mannen over her som sier at det ikke er direkte smart å legge ut hele artikkelen her.

 

Min overskrift på oppgave 2:

Norsk skriftspråk og talemål, påvirkning utenfra og en såkalt maktkamp

Lenke til kommentar

Fant nettopp dette:

http://www.udir.no/U...ing_2012_BM.pdf

Til skriftlig eksamen kan eleven velge mellom ulike oppgaver. Ingen av eksamensoppgavene krever at eleven skal bruke bestemte kilder, og man kan vise svært høy måloppnåelse til eksamen uten å bruke kilder i egen tekst. Men i mange sammenhenger er det relevant å vise til hva andre har skrevet og bruke det i sin egen tekst. Det gjelder særlig i utgreiinger og i resonnerende, argumenterende og drøftende tekster. Hovedregelen er at man skal vise til kildene når man henter informasjon direkte fra noe andre har skrevet, og når man refererer til saker det kan være ulike oppfatninger om. Opplysninger som er allment kjent, behøver man ikke å dokumentere

 

En kilde er i denne sammenhengen en tekst som leseren kan finne fram til. Bruker eleven sine egne notater som støtte for eksamensbesvarelsen, regnes ikke det som en kilde. Tekster som eleven har fått utdelt på skolen, for eksempel sammendrag av lærerens forelesninger eller oversikter knyttet til ulike tema, er vanligvis ikke publiserte tekster. Men de kan være bygd på ulike kilder, og de kan føre til at deler av elevsvar fra samme skole blir veldig like. Elevene må være oppmerksomme på det og oppgi slikt

materiell som kilder. De bør alltid oppgi kilden hvis de er i tvil.

Håper for all del at de fleste sensorer følger denne, og at jeg får en relativ grei sensor. Klaging er stress :3

Jeg siterte aldri novellen direkte, men jeg la den til som kilde likevel for å være på den sikre siden. Hele besvarelsen er jo basert på den, og det kan jo ikke akkurat telle negativt at jeg la den til som kilde.

Lenke til kommentar

Jeg syns oppgave 2 (?) om ditt eget språk var veldig rart formulert. Jeg tror flere har gått i en felle med den oppgaven. En artikkel skal jo være objektiv, mens hvis du greier ut om din egen dialekt og ditt språk så er du jo subjektiv.

 

En artikkel skal i hovedsak være objektiv, men egne synspunkter kan fint tas med så lenge det kommer tydelig frem at det er din personlige mening. En artikkel vil uansett alltid være litt subjektiv, selv om den forholder seg til stoffet på en mer eller mindre objektiv måte.

 

Dere som har tolket oppgave 2 dithen at det skulle gjelde deres eget språk, altså f.eks deres egen dialekt, sosiolekt osv., har ikke feiltolket oppgaven tror jeg. Det viktigste er at dere har argumentert godt for det dere skrev. Dette gjelder tolkningsoppgaven også.

Lenke til kommentar

hei, jeg valgte også oppgave 2, men fokuserte mer på teorier rundt talespråk og skriftspråk i formell og uformell situasjon, og om oslo som multikulturell by og påvirkning av språk utenfra og østkants etnolekt og kebabnorsk. Hvordan man etterhvert går over fra kebabnorsk til standardtalemål og bruk av engelsk....jeg skrev ingenting om hvordan man bruker kløyd l og lignende svada....jeg tok med ord fra kebabnorsken, ikke noe mer....bommet jeg på noe?

Lenke til kommentar

Fant nettopp dette:

http://www.udir.no/U...ing_2012_BM.pdf

Til skriftlig eksamen kan eleven velge mellom ulike oppgaver. Ingen av eksamensoppgavene krever at eleven skal bruke bestemte kilder, og man kan vise svært høy måloppnåelse til eksamen uten å bruke kilder i egen tekst. Men i mange sammenhenger er det relevant å vise til hva andre har skrevet og bruke det i sin egen tekst. Det gjelder særlig i utgreiinger og i resonnerende, argumenterende og drøftende tekster. Hovedregelen er at man skal vise til kildene når man henter informasjon direkte fra noe andre har skrevet, og når man refererer til saker det kan være ulike oppfatninger om. Opplysninger som er allment kjent, behøver man ikke å dokumentere

 

En kilde er i denne sammenhengen en tekst som leseren kan finne fram til. Bruker eleven sine egne notater som støtte for eksamensbesvarelsen, regnes ikke det som en kilde. Tekster som eleven har fått utdelt på skolen, for eksempel sammendrag av lærerens forelesninger eller oversikter knyttet til ulike tema, er vanligvis ikke publiserte tekster. Men de kan være bygd på ulike kilder, og de kan føre til at deler av elevsvar fra samme skole blir veldig like. Elevene må være oppmerksomme på det og oppgi slikt

materiell som kilder. De bør alltid oppgi kilden hvis de er i tvil.

Håper for all del at de fleste sensorer følger denne, og at jeg får en relativ grei sensor. Klaging er stress :3

Jeg siterte aldri novellen direkte, men jeg la den til som kilde likevel for å være på den sikre siden. Hele besvarelsen er jo basert på den, og det kan jo ikke akkurat telle negativt at jeg la den til som kilde.

 

Smart :thumbup: Pleier å gjøre det selv for å være på den sikre siden. Valgte oppgave 2, så jeg hadde ikke bruk for noen av vedleggene. Hadde med meg norskboka og hadde tenkt å oppgi den som kilde (selvom jeg ikke brukte den), bare for å være på den sikre siden. Men ble litt hektisk på slutten, så det glemte jeg helt bort... Satse på at jeg ikke får en vrang sensor :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...