mikkels Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Hei Scenario: Du kjøper en vare et firma trenger, får to kvitteringer, og leverer varen og får pengene igjen. Den andre kvitteringen gir du til firmaet, sammen med en helt lik vare, som du kanskje har hatt selv. Firmaet utbetaler pengene, og du har tjent penger på hva varen kostet. Hvilke konsekvenser kan dette få? Hvis jeg skulle få en gave eller premie fra et firma/organisasjon og leverte gaven tilbake til butikken og fikk pengene igjen, hvordan er det etisk og juridisk? Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Hva når dette firmaet, på et eller annet tidspunkt skal reklamere på denne varen? Da snakker vi konsekvenser og jeg håper det ikke er din egen arbeidsplass, du har tenkt å lure. En gave kan du stort sett gjøre som du vil med, med mindre det er knyttet betingelser til den. En annen sak, det er jo om du får noe annet enn tilgode-seddel. Spill med åpne kort, da får du kanskje kvitteringen fra dette (firma/org) også. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Jeg regner med at butikksystemet vil si ifra. Om man har to kvitteringer for samme vare, og den ene blir kreditert, så vil det ikke være mulig å bruke den andre til det. De ser jo når de taster inn bilagsnummer eller kviteringsnummer at varen alt er kreditert. Og om de f.eks registrerer serienummer, så blir det helt umulig. Jeg ville heller solgt gaven på f.eks finn.no eller noe. Men det kan være mulig å få byttet inn gaven til gavekort, om butikken er snill og godtar dette. Men pengene vil de nok uansett ikke betale. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2012 Varen blir noe jeg skal bruke, og ikke noe firmaet skal få direkte. Det blir litt dårlig informasjon fordi jeg ikke vil gi altfor mange detaljer. Den ene kvitteringen blir kun brukt til regnskapsføring, den andre bruker jeg til å levere tilbake varen og få penger igjen. Hvis varen blir kjøpt på en butikk med full returrett, som Clahs Olson kan en lett få pengene igjen. Hvis jeg selger den på finn.no vil jeg tape en del av fortjenesten, til tross for at den er ny. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg tolket det som at du hadde to kvitteringer for en vare. Og at du returnerte den varen, fikk tilbake pengene, og beholdt den andre kvitteringen. Og så har du fått en gave/premie av samme vare som du hadde sist. For da er det ikke mulig å bruke den andre kvitteringen på den nye varen. Men du mente vel at, om du kun har fått en vare, og leverert den tilbake til butikk, og så bruke den andre kvitteringen til regnskapet? Er det da for å få igjen 25% mva eller noe? Lenke til kommentar
mbc200 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Hei Scenario: Du kjøper en vare et firma trenger, får to kvitteringer, og leverer varen og får pengene igjen. Den andre kvitteringen gir du til firmaet, sammen med en helt lik vare, som du kanskje har hatt selv. Firmaet utbetaler pengene, og du har tjent penger på hva varen kostet. Hvilke konsekvenser kan dette få? Straffeloven: § 255. For underslag straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning rettsstridig avhender, pantsetter, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand som han besitter, men som helt eller delvis tilhører en annen, eller rettsstridig forføyer over penger han har innfordret for en annen eller som på annen måte er betrodd ham. Straff etter denne paragraf kommer ikke til anvendelse ved handling som går inn under § 277 eller § 278. Straffen for underslag er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte. Hvis jeg skulle få en gave eller premie fra et firma/organisasjon og leverte gaven tilbake til butikken og fikk pengene igjen, hvordan er det etisk og juridisk? I så fall tilhører gaven deg, og du kan gjøre akkurat hva du vil med den, med mindre det knyttes spesielle vilkår til premien/gaven. Endret 28. mai 2012 av mbc200 Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Jeg var litt uklar. Det er to vidt forskjellige situasjoner jeg henviser til som ikke har noe med hverandre å gjøre, bortsett fra at det ligner hverandre juridisk. Takk for nyttig svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå