Dragen Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 En ting jeg stusser på er at trådstarter må møte opp 30 min før arbeidstiden sin, for å fylle opp bilen med varene. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Det stemmer det. Latterlig opplegg spør du meg. En annen ting er at eg ikke får betalt 50% overtid om eg jobber 1 time overtid. Da er det liksom "frivelig overtid", noe som eg synes er rart siden de forventer at vi gjør ferdig en jobb før vi reiser. Akkurat det forstår eg veldig godt, men eg forstår ikke hvorfor eg ikke skal få overtidsbetalt for det. I avtalen står det 50% på all overtid før kl 2000. Men, tilbake til saken, Stemmer det at de må ha skriftlig tillatelse av meg for å gjennomføre et trekk? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hvis han trekker deg i lønn, så vil jeg sterkt anbefale deg å ta kontakt med tilitsvalgte eller evt ditt fagforbund, om du er medlem der. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Er nok ikke organisert. Vi har heller ingen tillitsvalgt så vidt eg vet. Er bare et lite firma på 8-10 mann. Var organisert før, men da var eg i et firma på 160 mann der flertallet var organisert. Er det vits å være den eneste som er organisert? Burde kanskje melde meg inn igjen. Fant foresten dette: § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger. c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. (3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand. (4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Du kan ikke trekkes i lønn, men han mener at du ikke skal ha lønn for den tiden du gjør dette. Det er ikke trekk i lønn (som i at et beløp trekkes fra lønna di), det er å ikke gi deg lønn i utgangspunktet. Så den bestemmelsen er nok ikke så relevant. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Ja, med andre ord så mener vel sjefen at du skal være med på dugnad for bedriften. Er man på jobb, så er man på jobb. Men bedriften har vel en verneombud som du kunne ta kontakt med? Hvis du ønsker å organisere deg igjen, så vil ikke du bli stilt så mye sterkere om det bare blir deg. Men forbundet ville selvsagt hjulpet deg om du hadde problemer med arbeidsgiver, som f.eks denne saken. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Du kan ikke trekkes i lønn, men han mener at du ikke skal ha lønn for den tiden du gjør dette. Det er ikke trekk i lønn (som i at et beløp trekkes fra lønna di), det er å ikke gi deg lønn i utgangspunktet. Så den bestemmelsen er nok ikke så relevant. Mulig du har rett i det, men i mitt hode er det ingen forskjell. Eg er jo på jobb og skriver timer som eg ikke får. Altså trekk? Ja, med andre ord så mener vel sjefen at du skal være med på dugnad for bedriften. Er man på jobb, så er man på jobb. Men bedriften har vel en verneombud som du kunne ta kontakt med? Hvis du ønsker å organisere deg igjen, så vil ikke du bli stilt så mye sterkere om det bare blir deg. Men forbundet ville selvsagt hjulpet deg om du hadde problemer med arbeidsgiver, som f.eks denne saken. Eg har aldri hørt om noe verneombud i denne bedriften. Viss vi har det så er det sønnen til sjefen.. Er hvertfall ingen av oss montører, og da er det ikke så mange andre å velge mellom.. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Du ahr helt klart retten på din side, og sjefen prøver å være drittsekk. Jeg personlig, hadde tatt dette opp med han, og begynnt å se meg om etter ny jobb. Om han ikke betaler overtid, så får du forlate kunde når du er ferdig på jobb, og komme igjen dagen etterpå og gjøre deg ferdig, eventuelt kreve avspasering. Vi har heller ikke overtid der jeg jobber, men får alt igjen som avspasering. Du skal ha betalt fra du går ut av bilen på jobb, til du setter deg i den og drar hjem. Untatt lunch. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Dokumenter all overtid osv. Så tar du kontakt med en advokat i arbeidsrett. Tror nok du har en del penger til gode. Den ekstra halvtimen skal du ha betalt for blant annet. Får du ikke overtid får du rett og slett bare gå hjem når arbeidstiden er over. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Det stemmer det. Latterlig opplegg spør du meg. En annen ting er at eg ikke får betalt 50% overtid om eg jobber 1 time overtid. Da er det liksom "frivelig overtid", noe som eg synes er rart siden de forventer at vi gjør ferdig en jobb før vi reiser. Akkurat det forstår eg veldig godt, men eg forstår ikke hvorfor eg ikke skal få overtidsbetalt for det. I avtalen står det 50% på all overtid før kl 2000. Men, tilbake til saken, Stemmer det at de må ha skriftlig tillatelse av meg for å gjennomføre et trekk? 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. (11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-6 Nå vet jeg ingenting om arbeidsavtalen din men her er hovedregelen iht AML. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå