Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan arbeidsgiver trekke meg i lønn for dette?

Kleivis

Anbefalte innlegg

I forbindelse med jobben min har eg tilgang på eg arbeidsbil som eg skatter for. I arbeidskontrakten min står det at bilen skal være ren og ryddig til enhver tid. Det er ikke lagt opp til at vi skal rydde bilen i arbeidstiden så den har etterhvert blitt ganske rotete, og eg har fått beskjed om at den må ryddes. Dette er noe sjefen mener vi skal bruke fritiden på. Med andre ord blir det ikke gjort.

Idag fikk eg en telefon om at det blir satt opp noen timer som eg skal bruke på å rydde bilen, men eg får ikke betalt for de timene som blir brukt. Er ikke dette veldig urimelig? Det er ikke sånn at det er bare å tømme det som er i bilen og kaste det heller. Mye av det må merkes med egne skjema og ligges på plass på lageret osv. Det er tross alt en del av jobben så hvorfor skal eg ikke få betalt for det?

Ellers står det i arbeidskontrakten at arbeidstid er fra 0730 til 1530 inkl. 30 min lunsj. Arbeidstakeren skal være klar til å kjøre fra kontoret kl 0730. Arbeidsordrer og varer som skal inn og ut av bilene skal klargjøres før dette tidspunktet.

Eg møter på jobb hver dag 15-20 min før arbeidstiden begynner der eg hiver ut det eg klarer og pakker til en ny dag.

Så.. hva mener dere? Er det riktig at eg ikke skal få betalt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eg driver med er service og installasjon av alarm. I forbindelse med installasjon oppstår det mye søppel pga hver enkelt komponent er pakket inn i både plastikk og papp. Dette søppelet mener sjefen eg kan ligge igjen hos kunden,..

Ellers er det snakk om brukte varer som skal sendes i retur til leverandør, og ubrukte varer som skal inn igjen på lageret.

Ting som ispapir og brusflasker har eg ingen problem med å rydde opp i på fritiden.

Endret av Kleivis
Lenke til kommentar

Det er et relevant spørsmål...

Hæ?

TS: Arbeidstid er den tiden du er disponibel for arbeidsgiver. Å rydde søppel som kommer av arbeidsaktiviteter vil jeg på stå er arbeid, og da skal du åpenbart ha betalt.

Men altså, om bilen er arbeidsbil, hvorfor skatter du av den? Bruker du den på fritiden også?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i lasterommet, og det er som sagt varer og søppel som oppstår i forbindelse med jobben. Ikke noe "privat søppel" der bak. Søppel etter lunsj eller andre private gjøremål skal eg selvfølgelig rydde uten betaling.

Lenke til kommentar

Ja, sikkert aktuelt for mange bedrifter. Søppellevering koster penger og hvem skal dekke alt dette?

Sedvane har vært at de aller fleste tar dritten med seg og bedriften betaler.

Men siden søppelavgiften har steget så mye i de siste årene så er dette et godt spørsmål.

Spesielt for bedrifter som har mye emballasje osv. Flere har også s.k spesiell-avfall som kan koste mye i dag.

Hovedregelen er at forurenseren(les sluttbruker) betaler som siste ledd(dog avvik forekommer)

I arbeidskontrakten min står det at bilen skal være ren og ryddig til enhver tid

Arbeidstid gjelder så lenge ingen privatsøppel ligger i bilen.

:)

Lenke til kommentar

I forbindelse med jobben min har eg tilgang på eg arbeidsbil som eg skatter for. I arbeidskontrakten min står det at bilen skal være ren og ryddig til enhver tid. Det er ikke lagt opp til at vi skal rydde bilen i arbeidstiden så den har etterhvert blitt ganske rotete, og eg har fått beskjed om at den må ryddes. Dette er noe sjefen mener vi skal bruke fritiden på. Med andre ord blir det ikke gjort.

Idag fikk eg en telefon om at det blir satt opp noen timer som eg skal bruke på å rydde bilen, men eg får ikke betalt for de timene som blir brukt. Er ikke dette veldig urimelig? Det er ikke sånn at det er bare å tømme det som er i bilen og kaste det heller. Mye av det må merkes med egne skjema og ligges på plass på lageret osv. Det er tross alt en del av jobben så hvorfor skal eg ikke få betalt for det?

Ellers står det i arbeidskontrakten at arbeidstid er fra 0730 til 1530 inkl. 30 min lunsj. Arbeidstakeren skal være klar til å kjøre fra kontoret kl 0730. Arbeidsordrer og varer som skal inn og ut av bilene skal klargjøres før dette tidspunktet.

Eg møter på jobb hver dag 15-20 min før arbeidstiden begynner der eg hiver ut det eg klarer og pakker til en ny dag.

Så.. hva mener dere? Er det riktig at eg ikke skal få betalt her?

Hæ?

TS: Arbeidstid er den tiden du er disponibel for arbeidsgiver. Å rydde søppel som kommer av arbeidsaktiviteter vil jeg på stå er arbeid, og da skal du åpenbart ha betalt.

Men altså, om bilen er arbeidsbil, hvorfor skatter du av den? Bruker du den på fritiden også?

Enig jeg, helt klart imo. Hadde aldri giddet og gjøre ubetalt rydde job på min egen fritid!

Vet ikke om de er rette instant og snakke med, men har du snakket med forbruker rådet ? de har ihvertfall hjulpet meg i noen spm, dog aldri i forbindelse med noen job.

P.s. jeg syntes det er irriterende når arbeids folk går inn i huset til folk for å gjøre noe arbeid og bare går ifra masse rot og søppel. Som kunde har jeg sikkert ikke betalt for å få rot. Så om du er så flink at du ihvertfall prøver og gjør opp etter deg så kudos for det.

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Spørs jo også hvilket rykte du vil (bedriften skal) ha. Det er gjerne en fordel at man rydder etter seg etter å ha gjort en jobb. Spørsmålet om hvem som skal ta hånd om søppelet bør vel avtales mellom deg/bedriften og kunde.

Kravet til sjefen din er urimelig og du burde ta det opp med tillitsvalgt eller verneombudet på jobben.

Lenke til kommentar

tips til fremtiden, så du ikke får dette problemet igjen. bruk 3-4 min til å rydde før du kjører fra kunde til neste kunde. du er din bedrifts ansikt utad. men du skal ikke rydde gratis på fritiden. snakk med tillitsvalgt i din bedrift om hvordan du skal gå frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om de er rette instant og snakke med, men har du snakket med forbruker rådet ? de har ihvertfall hjulpet meg i noen spm, dog aldri i forbindelse med noen job.

Forbrukerrådet er de som sier det forbrukeren ønsker å høre i forbindelse med et forbrukerkjøp. Tillitsvalgt, arbeidstilsynet eller fagorganisasjonen er de du burde ta kontakt med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukerrådet er de som sier det forbrukeren ønsker å høre i forbindelse med et forbrukerkjøp.

Så forbruker rådet gir ikke riktig informasjon ? men bare "klør øret" ?

Eller misforstood jeg kanskje litt...

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Men betaler ikke kunden for tiden du er der? Det tar deg 5 minutter maks å rydde opp slike ting bak i bilen! Som samboeren min sier, når han går ut i bilen etter han er ferdig hos en kunden skriver han ferdig orderen, rydder det som er litt rot etter kunden og kjører derfra når han er ferdig. Kunden belastes for hele tiden han er hos kunden.

Men hvis det er deler som skal i retur og inn på lageret, burde ikke det vært gjort samme dagen? Blir vel mye surr og rot hvis slikt ligger for lenge i bilen! Nå vet jeg ikke hvor stort firma du jobber i, men er vel kjedelig om en kolega trenger en del som du har slengende i bilen din og dermed ikke får gjort jobben fordi den er der.

Jeg ville nok prøvd å fått fram en avtale med sjefne på ryddinga derimot. Hadde vært ufattelig flau over å bli pålagt å rydde fordi jeg hadde rota for mye (hvertfall når det står i kontrakta), men hadde ikke gjort det på fritia mi heller!

Endret av AnnChristin
Lenke til kommentar

Vel, eg føler ikke at det er bare min skyld at bilen blir rotete. Søppelet må kastes et sted, og containerene står på kontoret. Når eg skal sende deler i retur må eg også tilbake til kontoret for å gjøre dette, og dette er ikke lagt opp til at vi skal gjøre i arbeidstiden. Dette er noe de mener vi skal bruke fritiden på og dette føler eg blir helt feil. Arbeidsoppgaver skal gjøres i arbeidstiden. Fritid er fritid..

I min tidligere jobb var rydding av utstyr, biler og lignende en del av arbeidsdagen.

Sjefen sier jo også at rydding er en del av jobben. Skal eg ikke få betalt for å gjøre jobben da?

Endret av Kleivis
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Vel, eg føler ikke at det er bare min skyld at bilen blir rotete. Søppelet må kastes et sted, og containerene står på kontoret. Når eg skal sende deler i retur må eg også tilbake til kontoret for å gjøre dette, og dette er ikke lagt opp til at vi skal gjøre i arbeidstiden. Dette er noe de mener vi skal bruke fritiden på og dette føler eg blir helt feil. Arbeidsoppgaver skal gjøres i arbeidstiden. Fritid er fritid..

I min tidligere jobb var rydding av utstyr, biler og lignende en del av arbeidsdagen.

Sjefen sier jo også at rydding er en del av jobben. Skal eg ikke få betalt for å gjøre jobben da?

Du skal hvertfall ikke bruke fritiden din på å legge tilbake deler og returer! Det skal gjøres i arbeidstiden! Er du ikke innom jobben i løpet av dagen? Om morran, på slutten, eller midt i? Jeg hadde enkelt og greit tatt meg tid til det jeg da! Heller krangla litt med sjefen (spørs jo hvordan forhold du har til han) på det for å levere tilbake deler, hente deler, hente ordrer o.l. er jo faktisk arbeidsoppgaver du har!

Når det gjelder bilen ville jeg vurdert poser eller noe annet! En til papp, en til plast e.l. Spørs jo hvordan bilen er! Samboern min har en eske til papp og en pose til plast. Jobber som låsesmed så blir en del søppel der og for å si det slik!

Lenke til kommentar

En tommelfingelregel: Alt du gjør som arbeidsgiver tjener på at blir gjort, skal du ha betalt for.

En helt soleklar regel: Alt sjefen din pålegger deg å gjøre, skal du ha betalt for.

Her går jo rydding inn under både første og andre. Ser ikke hva vi diskuterer her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...