Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vi har en sær nabo.

Importør

Anbefalte innlegg

Hei.

For en uke siden snakket vi i familien med en som driver et gravefirma, om han kunne jevne ut hagen våres, fordi den var ujevn.

Han sa det var greit, og han skulle komme i dag.

Men så har vi en sær nabo. Som ikke har nok med egne problemer.

nabof.jpg

35480456.jpg

Har han lov til å nekte meg å bygge en halvmeter høyere hage, slik at hagen min blir mere jevn og brukervennlig for meg? Eller må jeg bøye meg i støvet, fordi min hage må se pen ut for naboen?

Han truet med advokater, og at vi aldri brukte vår hage, så vi skulle ikke begynne å bruke den nå, osv , osv. Etter på tenkte jeg for meg selv. Er det en lov som sier at jeg må pynte hagen min for min nabo?(Hvis det er det, gjør min sutrende nabo INGEN GOD JOBB!). Kan også gjerne plante noen roser, slik at han kan nyte utsikten av hagen min, hvis det er så viktig for han å se på hagen min.

Graveselskapet mente det var 2 meter fra hans eiendom jeg kunne gjøre dette. Så jeg har latt det være litt over 2 meter fra han sin eiendom.

Håper en som har litt peiling svarer. Gjerne også folk som har vært i en lignende situasjon før med en nabo.

Mvh

Endret av Importør
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han truet med advokater, og at vi aldri brukte vår hage, så vi skulle ikke begynne å bruke den nå, osv , osv.

Jeg tør ikke gi deg advokatråd, men det er et veldig rart argument han kommer med. Hvis man ikke har brukt hagen før (fordi man synes den er stygg) så er det ikke greit å gjøre den penere så man faktisk begynner å bruke den?

Koko.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker det logisk at du kan gjøre det som passer deg ang. hagen din så lenge du ikke setter opp noe fast ala en hagestue el.l, men du kan jo høre med kommunen for å avklare hva du har lov til uten søknad og nabohøringer.

I forhold til det du nevner om seilbåten hans tror jeg egentlig ikke han har så mye han skulle sagt. Noen folk trenger å se seg i speilet enkelte ganger før de langer ut i det vide og det brede.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Han truet med advokater, og at vi aldri brukte vår hage, så vi skulle ikke begynne å bruke den nå, osv , osv.

Jeg tør ikke gi deg advokatråd, men det er et veldig rart argument han kommer med. Hvis man ikke har brukt hagen før (fordi man synes den er stygg) så er det ikke greit å gjøre den penere så man faktisk begynner å bruke den?

Koko.

At vi ikke bruker den; er bare et påstand fra han sin side.

Denne naboen er ikke lett å ha med å gjøre. Klipper man plenen i helgen da han har fri, truer han alltid med å ringe politiet O.L(Men han selv har fester til langt på natt med høy musikk i helgene).

Endret av Importør
Lenke til kommentar

Koko.

Denne naboen er ikke lett å ha med å gjøre. Klipper man plenen i helgen da han har fri, truer han alltid med å ringe politiet O.L

Da synes jeg dere absolutt skal klippe plenen og håpe på at han ringer politiet. Ta gjerne video som bevis (at det eneste dere gjorde var å klippe plenen).

• Liker 4
Lenke til kommentar

Koko.

Denne naboen er ikke lett å ha med å gjøre. Klipper man plenen i helgen da han har fri, truer han alltid med å ringe politiet O.L

Da synes jeg dere absolutt skal klippe plenen og håpe på at han ringer politiet. Ta gjerne video som bevis (at det eneste dere gjorde var å klippe plenen).

Hahaha, det skal jeg faen meg gjøre førstkommende søndag. Skal poste den her og på YouTube om han kommer.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at du kan råde over din egen eiendom på en slik måte du selv ønsker.

Begrensninger i denne retten, som kanskje vil være aktuell her, følger blant annet av naboloven. Etter lovens § 2 kan du ikke sette i verk tiltak "som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom".

Med forbehold for hvordan det faktisk ser ut hos deg kan jeg vanskelig se at påfylling av jord med 0,5 meter vil falle innenfor dette.

Konklusjon: Kjør på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Å ta kontakt med kommunen er det første jeg tenker! I kommunen min kan jeg sette opp levegg klint inntil naboens tomt uten å så mye ta en telefon til kommunen, mens i nabokomunen må det søkes om hvis den skal nærmere naboen enn 2 meter!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, snakk med kommunen.

De vet hva du kan og ikke kan gjøre i henhold til plan og bygningslov og reguleringsplaner. Avhengig av hvor tett bebyggelsen er kan du uten søknad endre terrenget (grave/fylle) en halvmeter (typisk i rekkehusbebyggelse), en og en halv meter i eneboligbebyggelse, og ennå mer (husker ikke hvor mye) om du er langt ute på bygda. MEN - endrer du terrenget nærmere enn en viss avstand (fire meter?) fra grense mot nabo er det søknadspliktig med nabovarsel. Fyllingsfot og støttemurer etc. skal ikke stå helt i nabogrensa, men inne på din eiendom osv.

Men det kommunen kan svare på er regelverket for hva du kan eller ikke kan gjøre. Det er grei kunnskap å ha når du prater med naboen, men et godt naboskap omfatter mer enn å følge reglene til punkt og prikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...