Gå til innhold

- Han mente ikke det han sa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvorfor i alle dager bruker bedrifter Windows? Altså, jeg vet de gjør det. Men jeg skjønner det ikke. At det finnes enterprise-type software de trenger som bare finnes til Windows skjønner jeg. Men alle PCene trenger da ikke kjøre det. Bare ha det på 1 av PCene, så kan resten ha gratis OS.

Support...

Selv om det dukker opp en og annen ung og moderne it-sjef rundtom så er support avtaler en issue. Med Microsoft kan man få support avtaler og konsulenter omtrent hvorsomhelst i hele landet.

Kompabilitet...

Fullt mulig at *nix leverer full kompabilitet mot rubbel og bit av hardware nå i 2012, men det vet "jeg" faktisk ikke noe om. Derfor holder jeg meg til Windows. Klienter til software. Microsoft Dynamics Navision, Visma, Huldt og Lillevik, overvåkning og management software, GPO'er i AD, har f.eks disse linux støtte, OG support ? Hva med .docx og .xlsx filene som kommer på epost. Takler opensource office absolutt alle formateringer og funksjoner flawlessly ?

Convenience...

9x % av alle business modeller pc er idag levert med win7 oem. De som ikke bruker OEM versjonen, bruker den ikke fordi de tanker maskinene med en win xp eller 7 enterprise versjon. En maskin til 6-8k med win7 har en estimert avskrivningstid på 3 år. Win7 funker, man trenger ikke reinstallere i løpet av levetiden. Hvorfor slette dette og "slite" med å få inn en *nix som man ikke har kompetanse på.

Lenke til kommentar

Apple kan fint leve av alt det andre de lager. Færre aktører er sjeldent en bra ting. Bill Gates gjør mye bedre ting nå enn han ville hos MS.

Så lenge Apple produkter er overpriset og ikke har en OS som kan spille alle spill i kontrast med Windows så kommer de aldri til å kunne måle seg med Windows. Jeg vet at man kan installere Windows i OS X men det er ikke det samme. Det eneste som er bra med OS X etter min mening er GUIen.

Jeg har brukt alle de tre store og jeg har erfart hva som er best. Med din tankegang betyr det at Internet Explorer er den beste nettleseren.

Du tuller? Hvem bruker Internet Explorer? Det gjør ikke jeg.

I skrivende stund bruker jeg chrome, men har IE til venstre i skjermvinduet. Det er fremdeles massevis av programvare i bedriftsverden som kun støtter IE6, en god del som støtter IE7, og endel som støtter IE8. Og THATS IT. De støtter ikke Chrome, Firefox, Opera eller Safari. Og med støtte så mener jeg support.

En dårlig sammenligning jeg kommer med nå kanskje, men eneste jeg kommer på i farten. Prøv å ringe support for DNB nettbank for bedrifter, og si at åpning av pdf filer ikke funker. Så spør de hvilken versjon du bruker av nettleser og pdf leser. Svarer du da (som jeg gjorde) Foxit pdf leser, så er det eneste, absolutt eneste svaret du får: "Det supporterer vi ikke". Uansett hvor mange "men," man kommer med, så er det ingen hjelp å få. "Du får installere Adobe Reader, og ringe på igjen når DET ikke virker".

Samme regla får man med browsere også.

Lenke til kommentar

Fullt mulig at *nix leverer full kompabilitet mot rubbel og bit av hardware nå i 2012, men det vet "jeg" faktisk ikke noe om. Derfor holder jeg meg til Windows. Klienter til software. Microsoft Dynamics Navision, Visma, Huldt og Lillevik, overvåkning og management software, GPO'er i AD, har f.eks disse linux støtte, OG support ? Hva med .docx og .xlsx filene som kommer på epost. Takler opensource office absolutt alle formateringer og funksjoner flawlessly ?

Dynamics NAV funker under Wine, de to andre vet jeg ikke om. Men ærlig talt finnes det jo utrolig mye bedre GPL-lisensierte CRMer. Bra operativ systemer trenger ikke GPO siden alt det tilbyr er bygget inn på en mektigere og mer lettvint måte. Om du vil ha support til Linux kan du få det fra hvilket som helst IT firma, eller eventuelt betalt support fra Red Hat eller Canonical. Linux er nok ikke det beste enterprise valget dog. Sun tilbyr support for Solaris, og det er tech-supporten faktisk flinke, så de kommer nok til å fikse problemet ditt, uansett hvilket software løsning du bruker, i motsetting til f.eks Microsoft tech-support ansatte. Docx og xlsx filer kan du åpne fint, og de fleste filer vil vises riktig. Riktig nok finnes det måter å få dem til å vises feil, men om noen trenger så avanserte funksjoner så vet han nok bedre enn å bruke MS Office =P Desutten så er det ikke noe problem å ha all software til vil kjørende på 1 Windows maskin, og deretter tunnele det til alle Linux maskinene. De som jobber der hadde aldri gjettet at det ikke kjørte lokalt.

Convenience...

9x % av alle business modeller pc er idag levert med win7 oem. De som ikke bruker OEM versjonen, bruker den ikke fordi de tanker maskinene med en win xp eller 7 enterprise versjon. En maskin til 6-8k med win7 har en estimert avskrivningstid på 3 år. Win7 funker, man trenger ikke reinstallere i løpet av levetiden. Hvorfor slette dette og "slite" med å få inn en *nix som man ikke har kompetanse på.

Nja, det skal lett gjøre seg å kjøpe maskiner uten Windows OEM =P Personen som kjøper inn må bare kunne se forskjellen mellom bra hardware (i forhold til prisen) og høye tall (i forhold til prisen). Det er bare 1 person (som kan bli hyret inn) som faktisk trenger *nix kompetanse. Resten av PCene blir bare pushet til. Fordelen blir jo at man sparer penger, og man slipper at ting ikke funker. Du trenger nok heller ikke bytte ut PCene etter tre år =P

Lenke til kommentar

Sun tilbyr support for Solaris, og det er tech-supporten faktisk flinke, så de kommer nok til å fikse problemet ditt, uansett hvilket software løsning du bruker, i motsetting til f.eks Microsoft tech-support ansatte.

For å pirke litt: Det er nå nesten to år siden Sun sin support-avdeling stengte og ble tatt over av Oracle. Jeg ser ikke bort fra at Oracle er like flinke, men det skaper jo et lite usikkerhetsmoment for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...