Gå til innhold

Bør det være LOV å spøke om ALT?

Gjest medlem-82119

75 stemmer

1. 1. Bør det være LOV å spøke om ALT?

• Ja
      63
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Ytringsfrihet går ut på at staten ikke skal straffe eller forfølge folk for å ha ytret bestemte ting i offentligheten. Det at feks aviser eller kinosjefer bestemmer hva som skal vises eller ikke vises i eget hus går strengt tatt ikke under ytringsfriheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er jo dette som skaper usikkerhet. Det er lov å si det, men du får sparken om du sier det. Mange, som jeg, tolker det at det da egentlig ikke er lov å si det for hadde det vært lov å si det hadde man heller ikke fått sparken.

Jeg skjønner selvsagt at man ikke kan si og skrive hva som helst som ansatt osv men har man da egentlig ytringsfrihet? Har man ytringsfrihet når man ikke kan ytre seg uten konsekvenser?

Lenke til kommentar

De fleste (Alvorlige) ting er det ingen spøkning "rett etter" ulykken (la oss ta utøya). Ingen spøkte vell med dette før flere månder var gått. Dette beviser vell at vi klarer å se litt humoristisk evt ikke leve i "frykt" lengre.

Forsovdit er det mye som er "ulovlig" å spøke med. Det er ikke ulovlig i retten, men samfunnets normer synes det er ulovlig. Jeg burde for eksempel ikke spøke med overgrep. Da blir alle redd meg, kommer til å unngå meg og spre rykter. Så det er "Ulovlig" på en slags måte

Lenke til kommentar

Jeg synes en burde stå fritt til å "spøke" om hva en vil, bare en har i bakhodet at ikke alle nødvendigvis reagerer likt på "vitsen".

Hva som i noens hode kan virke som en harmløs vits, kan for andre være et fælt minne over en hendelse de har opplevd.

Litt som at alle kan si at tøyet til en person ikke ser bra ut, men det har konsekvenser som ikke er ønskelige og få til tilbringe tid med en slik person.

Så kort sagt, alle står fritt til å mene - og alle står fritt til å reagere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det går forbløffende kort tid før vitsene om grusomheter florerer, også de om utøya. Morbid humor er ikke nødvendigvis et tegn på manglende medfølelse. Men det får helt klart konsekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...