jonlem Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) Altså, dette er en semi-hypotetisk tanke.. Jeg har to billetter til et arrangement jeg ikke får brukt, og ønsker å selge disse. Så er det selvfølgelig i min interesse å nytte sjansen til å tjene noen kroner ekstra. Det skulle ikke ha noe å si, men dette er altså ikke planlagt fra min side, det har enkelt og greit kommet noe i veien. Det kan skje alle, og jeg får ikke refundert disse billettene. Svartebørsloven sier at man ikke kan selge billetter til kultur- og idrettsarrangementer til en høyere pris enn den som er påført billetten fra arrangørens side, eller som billetten første gang ble solgt for. Men, om jeg legger ut disse på QXL med utropspris lik eller lavere enn ordinær pris, så frister det jo selvfølgelig å fraskrive meg ansvaret for den endelige prisen - det vil jo ikke være meg (selger) som fastsetter prisen. Dette forutsetter selvfølgelig at det er en viss interesse for disse billettene, og at folk er villige til å betale ekstra for dem (arrangementet det gjelder er utsolgt). Tanken er relativt enkel - om det nå er så galt å selge billetter litt dyrere, så skulle vel ingen by overpris heller? Om noen allikevel vil gjøre det, så vil jeg tørre å påstå at det er dette menneskets ansvar, ikke mitt. Er det noen som har gjort dette, eller kjenner til hvordan dette fungerer i praksis? Den overraskende korte loven er forsåvidt klar nok, men til syvende og sist handler vel dette kanskje mest om hvor langt jeg kan regne med å komme med slikt - og komme greit unna med det. Jeg vet næringsvirksomheter har fått bøter/straff for å drive svartebørshandel, men har det skjedd at privatpersoner har blitt straffet for å selge en eller to billetter til overpris? (Jeg er forøvrig sånn passe lunken til denne svartebørsloven. Den er altfor generell og begrenser enkeltmenneskers frihet i for stor grad. Dette er en klassisk "la oss forby alt vi ikke liker"-lov, og jeg merker at respekten for slikt er heller laber. Men for all del, lover er lover og de skal følges - men det trenger vel ikke bety at man ikke kan prøve å ta små omveier rundt dem..) EDIT Og vi kan jo for ordens skyld også overse at QXL i sitt reglement sier at konsertbilletter o.l. skal selges på fastpris, ikke auksjon. Endret 25. mai 2012 av jonlem Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) Prisen er ikke "kjøpers feil", prisen skjer ved at kjøper og selger frivillig inngår en avtale. Loven sier at det er forbudt å selge til overpris. Da er du forpliktet til ikke å inngå en slik avtale, hvordan du har oppnådd prisen er irrelevant. Rent praktisk er jeg usikker på om du får bøter/straff for salg, men etter § 2 kan selger kreve differansen mellom pålydende og pris tilbake fra deg. Endret 25. mai 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) Og det er vel kanskje her det skurrer litt for meg da, den mangelen på frihet. Jeg skulle kunne selge en vare, en ting, en tjeneste, nesten hva som helst - og få betalt det kjøperen er villig til å betale. Synes kjøper det er urimelig pris? Så dropp det. Men så enkelt er det altså ikke .. Men ja, det er slik jeg oppfatter det også. Det "verste" som muligens kan skje er at en kjøper billettene, og etterpå krever å få refundert den differansen. Men jeg kan altså også ha flaks og få solgt dem til en som ikke har peiling eller ikke bryr seg. Uansett vil jeg ha fått tilbake det jeg betalte for billettene, og vil være fornøyd med det. Lav risiko - det er altså bare å trøkke på Endret 25. mai 2012 av jonlem Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Hensikta med lova er at ingen skal kunne spekulere i videresalg av biletter med økonomisk gevinst på bekostning av andre. Denne lova gir dermed hjemmel til å stoppe personer som kjøper opp ein stor andel billettar som ein ikkje har tenkt å bruke for deretter å selge dei til overpris seinare. Eg vil nok tru at det i praksis vil være lettare å sleppe unna dersom dette skjer ein skjeldan gong og med beskjeden gevinst, kontra dersom dette gjelder eit stort antall biletter med høg fortjeneste. Det vil også alltid være personer som heller vil betale ekstra til ein privatperson enn å risikere å være utan bilett. Normalt sett vil det derfor være dei som lever av å selge biletter (bilettselger, skodespelera og artistar) som har størst interesse av å anmelde forholdet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå