Gå til innhold

Lurt å binde renten på studielånet?

.Andre

Anbefalte innlegg

Er det lurt å binde renten på studielånet for 5 år nå? Satsen ligger på 2,967 prosent.

Har hørt at renten er uvanlig lav nå. Er ferdig med utdannelsen nå til sommeren.

Endret av .Andre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder å binde rente kan man tro, men aldri vite. Jeg synes rundt 3% fastrente virker som såpass lavt at du umulig kan tape stort på å binde renten på det nivået.

Og så synes mange det er kjekt å vite nøyaktig hva studielånet vil koste de neste årene.

Jeg tror det er lurt å binde renten nå. Men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Det kommer nye rentestatser fra Lånekassen nå snart. Rentesaten for 5 år som du nevnte er den gamle. Fra 1. juni er det en ny rente. Spent på hva denne blir.

Hvis du er ferdig med utdanningen din nå, så kan du sikkert binde. Binder du etter 1. juni, gjelder den fra 1. juli.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri bundet renta og det har lønt seg for meg. Det kommer litt an på hvor mye du har i lån, og hvor stor forutsigbarhet du trenger i økonomien de nærmeste årene.

Sånn det ser ut i dag, vil det ikke lønne seg å binde renta, selv om renta nesten er historisk lav. Jeg hadde hatt is i magen og ventet til neste mulighet for å binde den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Binde til 10 år @ 2,771 %?

Dette er jo rekordlavt. Noen som kan henvise til litt lesestoff om hva som påvirker Lånekasse-renten?

Jeg kan godt se for meg at den kan bli litt lavere i løpet av 1-2 år, men tror vi viiirkelig at den kommer til å være under 3 % i et helt tiår?!

Lenke til kommentar

Det er stort sett aldri lurt å binde renta. Du kan ha flaks å time riktig, men banken planlegger tross alt ikke å tape penger. Ofte må du regne med at banken har lagt inn en 0,5% margin mot spådommene sine. Tror du at du har bedre peiling på dette en de som sitter med rente dag ut og inn så bind renta...

Edit: Men, 2,771% er under inflasjon etter skatt...

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Ja, jeg må vel sette meg inn i dette, da. For det var en innfløkt forklaring om statsobligasjoner og børsen ift. hvordan renten settes på Lanekassen.no.

For det er jo som krikkert sier - Lånekassen er ingen bank. Å binde renten i en vanlig bank betyr i praksis at du vedder imot bankens beste rådgivere. De har tross alt lagt ned mye arbeid i å forutsi hva renten kommer til å ligge på i fremtiden, slik at de kan sette en fastrente med akseptabel lønnsomhet.

Men, så kan det jo hende at det skjer noe dramatisk i verden. :p

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du egentlig mener. Har du 100% avdragsfrihet, men betaler alle rentene? I så fall blir det jo verdens enkleste regnestykke (12 000 i rentekostnader i året i 10 år = 120 000).

Hvis du skal betale det ned på 10 år som serielån med nominell rente på 4, null gebyrer og månedlige terminer blir det 60 500 i rentekostnader.

Som annuitetslån blir det 64482

Lenke til kommentar

Ville bare vite renten de legger på i løpet av 10år.

Hvordan kom du fram til 12.000?

Du delte 300.000 på 100 og ganga det med renten? Det er egentlig regnestykket jeg lurer på.

Det her er sparekonto jeg tenker på.

Glem det (jeg faster defor jeg ikke skjønte regnestykker haha) Skylder på det..

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Jeg bandt i ti år på 2,771 %.

Renten kommer nok til å snike seg oppover i løpet av det neste tiåret, og i tillegg får jeg en fin forutsigbarhet på lånet samt en ekstra fordel når jeg skal låne penger til hus/leilighet (bankene fortrekker visstnok de med fastrente på studielånet).

Om renten går ytterligere ned i en liten periode ser jeg ikke på som noe gigantisk problem, for det er begrenset hvor mye lavere den kan gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...