Gå til innhold

Hva teller som reparasjonsforsøk (mobiltelefon)

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en mobiltelefon som har vært ustabil siden den var ny, med mange forskjellige periodiske feil, som riktignok ikke oppstår hver dag. Den ble levert inn med beskrivelse av feilene, og kom tilbake med testet OK, resatt og oppgradert (den var oppgradert da den ble levert inn også). Leverte den inn for 2. gang, fikk den tilbake med at ingen feil var funnet. Feilene var der fortsatt, og 3. gang ble den levert inn på kjøpssted med krav om heving av kjøp ihht forbrukerkjøpsloven.

Kjøpsstedet hevder at det ikke er grunnlag for heving av kjøpet (enda), da feilen ikke ble funnet på 2. innlevering, teller denne ikke som utbedringsforsøk. Dette kan da vel ikke stemme? Det er ikke mitt ansvar at verkstedet bruker så lite tid på den at de ikke finner feilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette beror i mine øyne på om feilene var der før du leverte telefonen inn for andre gang. Det vil ha formodningen for seg at de gjorde det, hvis ikke hadde du vel ikke hatt noen grunn for å levere den inn til reparasjon.

Altså: Dersom feilen var til stede, men verkstedet ikke fant den, har du krav på å heve. Dersom feilen ikke faktisk var til stede, er saken en annen. Hvis grunnen til at verkstedet ikke fant feilen var at den "kommer og går", så taler de beste grunner for at det også da foreligger et feilet avhjelpsforsøk.

Lenke til kommentar

Hvis grunnen til at verkstedet ikke fant feilen var at den "kommer og går", så taler de beste grunner for at det også da foreligger et feilet avhjelpsforsøk.

Men da er det vel også relevant hvorvidt dette ble opplyst om ved innlevering?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Feilene var identiske, og beskrevet på samme måte, for både 1. og 2. gangs innlevering. De fant ikke feil 1. gang, men resatte og oppgraderte, satte testet OK. De fant ikke feil ved 2. gangs innlevering. Feilene var der fortsatt, og derfor krav om heving av kjøp.

Mange og varierte feil: Den slår seg av eller restarter av og til, mister relativt ofte kontakt med SIM-kortet, kan henge i flere minutter ved bruk, av og til må man ta ut batteriet for å få liv i den igjen, skjermtastaturet blir hengede på skjermen selv når man åpner det andre (den har full QUERTY i tillegg til touch).

Lenke til kommentar

Det kan også være ditt simkort som fører til disse feilene. Alle de feilene du oppgir her kan være relatert til simkortet. Anbefaler at du tester med et annet simkort, og tar ut minnebrikke om du bruker det. Det trenger ikke være feil med telefonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjøpte nytt SIM-kort til 200, akkurat samme feil. Minnekort inne eller ute gjør heller ingen forskjell. Da kan jeg ikke se annet enn at det er telefonen som er feil.

Lenke til kommentar

Husk at verkstedet tester telefonen med annet simkort, og uten alle apps som vi forbrukere fyller telefonen med. Hvis jeg hadde vært deg så ville jeg ha testet telefonen med et annet simkort, og uten noen som helst apps kjørende, og uten minnekort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du leser litt lenger opp, har jeg gjort begge deler, og feilene er der fortsatt. De kommer og går, og av og til kan det gå en dag eller to før feilene kommer. Men det gjør de!

Lenke til kommentar

Dersom du leser litt lengre opp så kan du lese at du har testet det med annet simkort, og uten minnebrikke. Men hva med apps? Hvor ofte skrur du av og på telefonen din? De begynner å ligne mer og mer på en PC, så jeg anbefaler at du skrur den av og på minst 1 gang i uka. Enda oftere om du bruker mange apps. Periodiske feil er svært vanskelig for en tekniker å oppdage. Så derfor er det viktig at feilbeskrivelsen er så nøyaktig som mulig. Men svært ofte så kommer telefonen til tekniker "ferdig reparert" siden den er blitt skrudd av og på. Det er da ikke å betrakte som en feil, men helt vanlig vedlikehold.

Jeg sier ikke at du ikke kan ha feil på telefonen din. Men det er stor sannsynlighet for at du ville ha opplevd disse feilene uansett hvilken telefon du hadde brukt, om du hadde brukt den på nøyaktig samme måte som du bruker din nåværende. Har sett disse feilene du oppgir endel ganger i løpet av mine 9 år som mobiltekniker. I de aller fleste tilfeller så holdt det med sw-oppgr/reset, bytte av simkort og test uten minnekort. Men i det siste har det kommet nye potensielle feilkilder; apps og mobilvirus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Feilene har som sagt vært der siden telefonen var ny. Reset og SW-upgrade er gjort flere ganger, nytt SIM-kort er testet, men feilene opptrår relativt likt. Den kan funke en dag eller to uten problemer, før den feiler mange ganger på en dag.

Jeg har tidligere hatt en HTC med samme symtomper. Her ble hovedkortet etterhvert byttet, og da ble den stabil.

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med butikken før telebutikken eller hva det enn het igjen. Lenger bak i tid med en SE. Tok kontakt med SE personlige de fikset alt og endte med at sjefen fikk sparken på telebutikken ettersom han hadde truet meg osv.. Men alt ble bra ^^.

Synes at SE tok kundeservice veldig alvorlig, men er vel Sony man må snakke med nå angående SE? Ettersom Sony kjøpte seg ut av Ericsson ? Hør med Sony

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da har forhandler akseptert at begge de to første avhjelpsforsøkene er gyldige, selv om feilen (som er periodisk) ikke ble funnet, og tilbudt heving av kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...