Abigor Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Den kristne guden er jo nederst på lista over guder det er verdt å ha respekt for. Virkelig ynkelig type! Finnes langt bedre altenativer, guder og gudinner som er både mektigere og moralsk overlegne. Men det bryr jo ikke kristne seg om, de godtar den første de hører om og ser ikke lenger. Endret 3. juni 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Den kristne guden er jo nederst på lista over guder det er verdt å ha respekt for. Virkelig ynkelig type! Finnes langt bedre altenativer, guder og gudinner som er både mektigere og moralsk overlegne. Men det bryr jo ikke kristne seg om, de godtar den første de hører om og ser ikke lenger. Det finnes bare en gud - navnet er fritt ... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Hvis det bare finnes en gudinne, hva var gudinnens mor og far? Var ikke de også guder og gudinner? Hva var mannen til gudinnen? Hva var barna til gudinnen? Det er en ganske sær påstand du kommer med der. En idé som bare stammer fra ett sted i hele verden, nemlig midtøsten. Jøder og arabere har hatt denne absurde idéen. Europa, Afrika, Asia, Nord- og Sør-Amerika hadde et totalt motsatt syn. Det er ikke en gud, det er mange. Endret 3. juni 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Mener du at anonyme menneskers opplevelser burde påvirke meg i slike saker? Ja, men bytt ut burde med kanskje kan - har du forsøkt å ta kontakt med "anonyme" mennesker du møter tilfeldig? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Ja. Hvis jeg skulle latt deres opplevelser diktere meg hadde jeg idag trodd på ufoer, chemtrails, NWO, sosialistiske satanister og minst ulike 50 guder og gudinner. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Hvis det bare finnes en gudinne, hva var gudinnens mor og far? Var ikke de også guder og gudinner? Hva var mannen til gudinnen? Hva var barna til gudinnen? Det er en ganske sær påstand du kommer med der. En idé som bare stammer fra ett sted i hele verden, nemlig midtøsten. Jøder og arabere har hatt denne absurde idéen. Europa, Afrika, Asia, Nord- og Sør-Amerika hadde et totalt motsatt syn. Det er ikke en gud, det er mange. Javel, jeg har lest forskjellig ting - og gud finnes i de fleste av dem, men navnet varierer. poenget er at ingen mennesker eller menneskelige konstruksjoner eier "gud", selv om de påstår noe annet. Når det gjelder spørsmålet ditt er det ganske godt, men jeg har ett bedre: Hvordan så ditt ansikt ut, før din mor og far var født? Endret 3. juni 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Ja. Hvis jeg skulle latt deres opplevelser diktere meg hadde jeg idag trodd på ufoer, chemtrails, NWO, sosialistiske satanister og minst ulike 50 guder og gudinner. Du om det. Selv fikk jeg "audiens" hos en høyerestående munk som har studert/meditert/reflektert over sin egen tro i over 40 år. Det møtet fikk jeg tilbud om av en tilfeldig oppdukkende munk, jeg traff på gata her forleden, og som tilbød meg innpass til deres eget undervisnings-"rom". Snakk om flaks - her får jeg altså møte en person som sannsynligvis vet mye mer enn det du og jeg klarer å finne ut av de neste tusen år, ved å sitte her på diskusjon, og kaste baller i hytt og pine. At møtet skal resultere i noen svære greier, forventer jeg ikke, men man skal benytte seg av alle de sjanser som dukker opp på ens vei. Husk nå på at det er bare ett liv vi har å bli mest mulig opplyste på, så det vil nå være synd å kaste bort noe veldig viktig, bare fordi man har bestemt seg for at videre leting etter svaret er nytteløst. Så da har jeg bare som oppgave frem til møtet, og det er å pønske ut noen veldig gode spørsmål. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) .Snakk om flaks - her får jeg altså møte en person som sannsynligvis vet mye mer enn det du og jeg klarer å finne ut av de neste tusen år, ved å sitte her på diskusjon, og kaste baller i hytt og pine. Du er alt for godtroende. Jeg godtar ikke at skrullete mennesker skal opphøyes til å inneha en slags unviersell mystisk kunnskap som kan deles på nåde til deg eller meg. Jeg er såpass heldig at jeg har fått undervisning av mennesker med svært høy utdanning innen fysikk og matematikk. De har vist meg utrolig mye, det er helt vanvittig hvor enkelt de forstår det som for meg er ekstremt avansert og komplisert. Noe har jeg klart å lære, andre ting er fortsatt umulig for meg å forstå. Disse menneskene bygger sinn viten og kunnskap på tryggheten bare et globalt vitenskapelig samarbeid kan gi. Din munk bygger sin viten og kunnskap på løse tanker som har vært innestengt i hodet hans i flere tiår. Gjett hvem som kan mest om universet. Endret 3. juni 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 .Snakk om flaks - her får jeg altså møte en person som sannsynligvis vet mye mer enn det du og jeg klarer å finne ut av de neste tusen år, ved å sitte her på diskusjon, og kaste baller i hytt og pine. Du er alt for godtroende. Jeg godtar ikke at skrullete mennesker skal opphøyes til å inneha en slags unviersell mystisk kunnskap som kan deles på nåde til deg eller meg. Jeg er såpass heldig at jeg har fått undervisning av mennesker med svært høy utdanning innen fysikk og matematikk. De har vist meg utrolig mye, det er helt vanvittig hvor enkelt de forstår det som for meg er ekstremt avansert og komplisert. Noe har jeg klart å lære, andre ting er fortsatt umulig for meg å forstå. Disse menneskene bygger sinn viten og kunnskap på tryggheten bare et globalt vitenskapelig samarbeid kan gi. Din munk bygger sin viten og kunnskap på løse tanker som har vært innestengt i hodet hans i flere tiår. Gjett hvem som kan mest om universet. Du mener at jeg er for godtroende, og det uten at du helt forstår hva dette går ut på. Hvilke "idioter" har prentet inn i hodet ditt at mennesker er skrullete/farlige, eller ikke vil deg vel? Du har vel din egen fornuft som kan fortelle deg hva som er hva, vel? Så uttaler du deg om en munk, som du heller ikke vet det spøtt om. Hvis du ikke hadde det så travelt med å kappe hodet av munken min, kunne jeg fylt på med mer informasjon, og på det området du sier du liker best. Men det er vel bortkastet For meg ser det hele ut som at du har bestemt deg for all mulig ettertid å tro kun på "en" kilde. Det kaller jeg å være livredd for selve livet, og husk på når du holder på å bygge murer rundt deg selv. Hva stenger du inne - og hva stenger du ute? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Javel, jeg har lest forskjellig ting - og gud finnes i de fleste av dem, men navnet varierer. poenget er at ingen mennesker eller menneskelige konstruksjoner eier "gud", selv om de påstår noe annet. Dette er en helst spesiell filosofi som stammer fra helt spesifikke folkegrupper i et avgrenset geografisk område. Jeg har leset svært forskjellige ting, mange bøker og hørt mange fortelle. Det de sier er at hver gud har mange ulike navn, men gudene er ikke den samme. Gudene er ikke like. Den romerske guden Jupiter er noe helt annet enn den aztekiske gudinnen Chantico. Hvordan man kan påstå at disse to er den samme guden er komplett uforståelig for meg. Du mener at jeg er for godtroende, og det uten at du helt forstår hva dette går ut på. Hvilke "idioter" har prentet inn i hodet ditt at mennesker er skrullete/farlige, eller ikke vil deg vel? Du har vel din egen fornuft som kan fortelle deg hva som er hva, vel? Det er særlig brukere her på forumet som har lært meg at mennesker er skrullete. Noen skrullete mennesker er farlige, andre vil meg vel. At en kristen person ønsker å gi meg en bibel slik at jeg skal bli kristen og slippe å brenne i helvete er sikkert en fin handling fra det perspektivet. For meg er det et hån på linje med å bli spyttet i ansiktet. Reaksjonen blir deretter. Fornuften bruker jeg til å bedømme hva folk bidrar med. Her på forumet sier fornuften min stort sett at mennesker prater om ting de fantaserer om som om det skulle vært virkelig. Jeg oppfatter at folk stort sett bruker store ord, bruker vage betegnelser og sier en masse pjatt som stort sett bare er logisk i deres eget hode. For meg ser det hele ut som at du har bestemt deg for all mulig ettertid å tro kun på "en" kilde. Det kaller jeg å være livredd for selve livet, og husk på når du holder på å bygge murer rundt deg selv. Rart at du er så livredd for å innse at gudene er mange da. Og gudinnene like så. Men du har jo bare valgt en kilde, den midtøstlige monoteismen. Og da bygger du murer rundt alle de andre gudene, som ikke har noen ting med midtøsten eller monoteisme å gjøre. Endret 3. juni 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Javel, jeg har lest forskjellig ting - og gud finnes i de fleste av dem, men navnet varierer. poenget er at ingen mennesker eller menneskelige konstruksjoner eier "gud", selv om de påstår noe annet. Dette er en helst spesiell filosofi som stammer fra helt spesifikke folkegrupper i et avgrenset geografisk område. Jeg har leset svært forskjellige ting, mange bøker og hørt mange fortelle. Det de sier er at hver gud har mange ulike navn, men gudene er ikke den samme. Gudene er ikke like. Den romerske guden Jupiter er noe helt annet enn den aztekiske gudinnen Chantico. Hvordan man kan påstå at disse to er den samme guden er komplett uforståelig for meg. For meg er det den samme guden, men så kan det hende at jeg er veldig fornøyd med måten buddhister ser på livet og veien vi må gå. Gud kan for min del hete: Drittsekk (hvis det kan berolige noen agstfylte) Når alt kommer til alt, er du likevel helt alene med din gud, og da er ikke navnet det første du spør om. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) For meg er det den samme guden, men så kan det hende at jeg er veldig fornøyd med måten buddhister ser på livet og veien vi må gå. Gud kan for min del hete: Drittsekk (hvis det kan berolige noen agstfylte) Når alt kommer til alt, er du likevel helt alene med din gud, og da er ikke navnet det første du spør om. Når alt kommer til alt er det ikke en gud, men mange. Hvertfall hvis man skal bruke mer enn en kilde. Det er omtrent like nyttig å gi alle guder og gudinner ett felles navn som å gi alle mennesker ett navn. Fra nå av heter du og alle andre mennesker inkludert meg Franz. Vi er bare ett menneske, selv om du kanskje synes Franz ser ut som mange. Endret 3. juni 2012 av Abigor Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Husk nå på at det er bare ett liv vi har å bli mest mulig opplyste på, så det vil nå være synd å kaste bort noe veldig viktig, bare fordi man har bestemt seg for at videre leting etter svaret er nytteløst. Hvorfor gjentar du dette gang etter gang til tross for at både jeg og en del andre har forklart deg hvordan det ligger an? Er det noen som faktisk har inntatt en stilling her og tviholder på den så er det nettopp deg pencil.. For hvorfor har du et så enormt behov for å rakke ned på andre som ikke bare tror blindt mens du hele tiden fremholder at det er DU som tar sjansene og er den som gjør det riktige når du lar blind tro overta uten et eneste bevis? Skal være den første til å endre mening om gud jeg hvis det kommer bevis for at en gud, eller flere, faktisk finnes, men FØR det ser jeg på det som totalt hull i hodet å forfølge EN av disse tusenvis av påstandene i den tro at det er lurt å tro blindt, eller at dette er å ta noen slags sjanse og være "åpen" for noe... Å tro på en entitet UTEN å ha så mye som en flis av bevis er IKKE å være åpen eller ta en sjanse, det er rett og slett idioti. Men på ett eller annet tidspunkt på veien så har du laget deg noen forestillinger om at det er DU som er den fryktelige smarte duden og for liksom å spa på med nok kognitiv dissonans så evner du til og med å dra inn munker i den tro at de VET noe mer om guder enn menigmann, uten tanke for at de heller ikke har et eneste bevis heller for noen gud... Sitter og hører på Bart D Ehrmans bok som heter Forged wititing in the name of god og jeg er virkelig sjokkert over hvor uhyggelig syltyn den kristne versonen av gud faktisk er. Forfalskninger skrevet fra andre forfalskninger, kopier som er kopier av andre kopier, oversettelser og oversettelser tilbake igjen, alt sammen en herlig røre som kristne faktisk evner å tro på nettopp fordi de ikke har satt seg inn i hvordan deres egen religion faktisk er satt sammen, men gjør det samme som deg, gjentar og gjentar at dette MÅ være sannhet for ellers ville ikke DE ha trodd på det... Ehrman VAR en born again kristen som svevde i den samme tåken som så og si alle religiøse svever i, hen også trodde at bibelen VAR sannhet, for den er skrevet av gud og siden gud ikke kan lyve så KAN det heller ikke være uklarheter eller løgn i bibelen... For HVIS det var uklarheter så kunne ikke gud ha skrevet det.... Og det var nettopp det han og veldig mange andre skolerte har funnet ut, og for å bruke noe av den samme teknikken som du bruker tilbake, dette er folk som kan LANGT mer om bibelen og historien bak bibelen enn det denne munken din kan drømme om. Bibelen innehar veldig mange forfalskninger, altså vers og bøker som ikke er skrevet av de bibelen hevder har skrevet dem, og på toppen av det innehar den så mange feil og motsigelser at det rett og slett er en umulighet av de samme øyenvitnene (som ikke var øyenvitner i det hele tatt når det kommer til stykket) hadde opplevd det samme, da ingen av dem skriver det samme.' Og merkelig at jødene selv, som faktisk er de som har satt sammen dette sammensuriumet om profetier og historien som ledet til jesus er så totalt likegyldige for dette, de tror ikke på dette for fem flate øre til TROSS for at jesus oppfyller den ene etter den andre profetien i deres egen bibel... Men nei, jødene tror fremdeles at messias skal komme en dag og ser på hele den kristne tro som ytterst latterlig og forfalsket... Så da har jeg bare som oppgave frem til møtet, og det er å pønske ut noen veldig gode spørsmål. Personlig ville jeg spurt ham om opprinnelsen til troen hans... Forbausende få religiøse som kan mye om den... Så burde du være ops for confirmation bias og kognitiv dissonans. Ufattelig mange religiøse som ikke forstår hvor mye av dette som skal til for at de skal beholde troen sin... Men lykke til! Håper du finner det du leter så hardt etter og ikke går for hardt på trynet når det går opp for deg at frie fantasi fostre skjeldent har noe sannhet i seg.. Personlig ville jeg ikke løftet et øyenbryn om de fant ut at allverdens bibeler var produsert av Marvel, med så mange håpløse helte historier og good and bad guys man finner i disse biblene... Kun fantasien som satte grensene for disse ignorante pre-Marvel skribentene i disse biblene, det er helt sikkert. Og jeg skjønner utrolig godt at Ehrman hoppet av toget som kristen etter å ha lest og studert hva som faktisk ligger bak bibelens 27 bøker... For der er det så mye fanteri og juks at han overhodet ikke ville vært en ærlig mann om han hadde fortsatt å tro på det... 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Traff jeg en nerve hos deg? Hvis du føler deg forulempet på noen som helst måte - må du konkretisere, ellers oppfattes ikke poenget her. Ellers er jeg imponert over hvor kjapt du skriver såpass lange poster - brukte du like lite tid på tankevirksomheten i forkant og under skrivingen? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 18:17 - 17:45 = 32 minutter Ikke så lite tid til å skrive 807 ord på. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 18:17 - 17:45 = 32 minutter Ikke så lite tid til å skrive 807 ord på. Ok - jeg må tenke meg om i flere dager før jeg klarer den bragden. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Forsøk på humor? Hva får deg til å tro det? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Traff jeg en nerve hos deg? Hvis du føler deg forulempet på noen som helst måte - må du konkretisere, ellers oppfattes ikke poenget her. Neida, ingen nerve, bare en gennuin oppgitthet over et overforbruk av confirmation bias og kognitiv dissonans i denne gude tilnærmingen din... Du viser så tydelig at det IKKE er ærlighet som driver deg, men rett og slett unnskyldninger som du tror at gjør deg smart og alle andre dumme som ikke tror på guder fordi det mangler enhver form for bevis... Pluss denne munken du setter så høyt... Har det aldri slått deg hvor mye kognitiv dissonans en prest eller en munk må spe på med for å opprettholde troen din? Frafallet på div menighets fakultet er faktisk ganske stort hod de som er ærlige nok til faktisk å se på hva fakta sier om troen deres og ikke er villige til å bruke lass med dissonans for å unnskylde, juge og bedra seg selv og andre til å tro at gudetro er noen form for sannhet... Det er greit å ha et åpent sinn, men ikke så åpent at hjernen renner ut og her føler jeg at du er nå... Hjernen har på en måte falt ut og det du egetlig søker etter er unnskyldninger du kan blokkere den kritiske røsten i deg, den som sier at blind tro er hodeløs... Ellers er jeg imponert over hvor kjapt du skriver såpass lange poster - brukte du like lite tid på tankevirksomheten i forkant og under skrivingen? Nei faktisk ikke. Dette er noen tanker jeg har gått med en stund, men igjen viser du din nedrakking av andre, for underforstått er det kun DU som bedriver noen tankevirksomhet på området, ikke sant? For du har jo tenkt, forsket, sjekket og dobbelt sjekket at gudetro er fornuftig og det gir deg jo en soleklar rett til å rekke ned på andre som mener noe annet, ikke sant? Lett å ta mannen når man ikke klarer å få tak i ballen liksom... Å tro blindt på guder er like fånyttes som å tro blindt på UFO'er, troll, alver, ja alt annet vi ikke vet noe om og som vi ikke klarer å bevise. Men du tror ikke på alver eller troll gjør du vel? Denne overtroen er vel også hos deg reservert til guder, ikke sant? Fordi det er, pr i dag, ikke så gæernt å tro på som alver og troll... Du har jo hus som folk tilber disse usynelige gudene og da er det jo ikke så galt, ikke sant? Joda, her er det mye kognitiv dissonans ute å går i form av håpløse unnskyldninger som du gjerne skal ha oss andre til å tro også... og når vi ikke biter på, vel, da kommer forsøkene på fordumning av de som ikke er enige.... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Det der er ikke å svare, det er å raljere. Og blir ikke besvart, så klart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå