Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Forestill deg at det er oss menn som kan bli gravide av sex. Vi har seff full tilgang på p-piller og spiraler og alt vi kan ønske oss, damene kan bruke en omvendt kondom. Du velger så å ha sex med en jente uten noen form for prevensjon og ender opp med å bli gravid. Hvem sitt ansvar er det? Du kan gjerne ta abort, men du ønsker å beholde barnet. Syns du det er riktig å kreve flere tusen av hennes månedslønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prevansjonsbruk er i mine øyne begges ansvar. Hvis man klarer å gjøre en kvinne gravid uten at man ville så har man tydeligvis ikke klart å bruke prevansjon. At jenta (formodelig en relativt ny bekjent) sier at hun bruker p-piller eller liknende er egentlig ingen unnskyldning. Hvis man vil være sikker på noe må man fikse det selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forestill deg at det er oss menn som kan bli gravide av sex. Vi har seff full tilgang på p-piller og spiraler og alt vi kan ønske oss, damene kan bruke en omvendt kondom. Du velger så å ha sex med en jente uten noen form for prevensjon og ender opp med å bli gravid. Hvem sitt ansvar er det? Du kan gjerne ta abort, men du ønsker å beholde barnet. Syns du det er riktig å kreve flere tusen av hennes månedslønn?

Personlig syntes jeg begge burde ha det samme valget, men så klart kan kun den gravide velge om man skal ta abort.

Den ikke-gravide parten burde kunne fraskrive seg alt av ansvar og rettigheter ovenfor barnet slik den gravide i praksis kan ved abort.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Som kvasiliberalist er jeg ikke fremmed for tanken om at slikt må folk kunne avtale seg imellom. Men det må i så fall skje før akten, og mellom myndige personer. At noen skal komme i ettertid og si at de fraskriver seg ansvaret for en handling de faktisk har begått har jeg ikke sansen for.

Og det ligger i sakens natur at jeg (dersom slike avtaler var mulig) ville hatt det skriftlig.

Å snu kjønnsrollene på hodet gjør ingen forskjell for meg. Er man med på leken må man smake steken, altså være med å betale regningen. Og den som bærer frem barnet må være den som bestemmer i abolrtspørsmålet. Selv om det i denne tråden er en mann.

Geir :)

Lenke til kommentar

Som kvasiliberalist er jeg ikke fremmed for tanken om at slikt må folk kunne avtale seg imellom. Men det må i så fall skje før akten, og mellom myndige personer. At noen skal komme i ettertid og si at de fraskriver seg ansvaret for en handling de faktisk har begått har jeg ikke sansen for.

Så du mener dette er realistisk?:

http://www.youtube.com/watch?v=f--u_puzhGs

Også ved ONS i grisefylla?

Og foran hver eneste sex akt?

Kom an det er helt latterlig...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Så du mener dette er realistisk?:

Kom an det er helt latterlig...

Nei, det er ikke realistisk, og ja det er latterlig. Og derfor blir det som idag. Gutter som tenker med det lille hodet istedet for det store må være med å betale regningen, selv om det noen ganger synes urettferdig. Vi har ingen annen god måte å vite det på.

Jeg syns det er totalt bullshit. Om et barn blir født er det ingen andres valg enn kvinnens. Da er det også hennes ansvar.

Akten som lager barn i utgangspunktet er begges ansvar. Vil ikke menn ha barn så kan de:

A. Være avholdende,

B. Sterilisere seg,

C. Ha sex med andre menn, eller

D. Velge damer som er ferdig med overgangsalderen.

Evt. gamble, men da får de ta risken på å tape.

At mennene skal ha rett på fordelene med sex, men skyve ulempene og risikoen over på kvinnene, er patetisk. Ekte mannfolk tar ansvar, de sipper ikke over at mandigheten har en pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting patetisk ved å "skyve" ansvaret på den som faktisk har ansvaret. Naturen har gitt kvinnen muligheten til å bli gravid, og så lenge hun har den fulle bestemmelsen over sin egen kropp (barnet) så forblir ansvaret hennes. Er det ikke jeg som har ansvaret om jeg drar på homseklubb og får HIV etter et ONS? Mellom meg og partneren er det ingen andre enn meg som kunne blitt smittet med HIV, men det forandrer på ingen måte ansvaret. Jeg lot en dude pule meg uten kondom, det er MITT ansvar og min kropp. Men i motsetning til barn kan jeg ikke gå tilbake i tid og fjerne HIV'en. Dagens barnbidragslov er et tragisk resultat av feminisme og holdninger om at det er menn som må ordne opp i alt.

Endret av jesuschri
Lenke til kommentar

Det er ingenting patetisk ved å "skyve" ansvaret på den som faktisk har ansvaret. Naturen har gitt kvinnen muligheten til å bli gravid, og så lenge hun har den fulle bestemmelsen over sin egen kropp (barnet) så forblir ansvaret hennes.

Joda, det er den moderne sutremannen som setter sine egne egoistiske behov i sentrum.

Du kan jo se for deg at "alfahannen" i en steinalderstamme utstøtte en mor og hennes nyfødte barn for å spare "penger". Eller i en dyreflokk. Se elefantene som titter bort på hunnen og sier "Ditt barn, ditt valg, ditt problem". Det gjør de ikke. Nå finnes det dyreraser som ikke er sosiale, hvor hannen forlater hunnen etter å ha gjort jobben. Men fra mennesker til hunder og elefanter, vi er flokkdyr og vi tar ansvar for flokken og spesielt de små.

Det er naturen. At moderne samfunnsstrukturer og sosiale ordninger har gitt kvinnen og mannen muligheten til å forlate flokken er en annen sak. Det er ikke "naturlig", og vi må derfor finne intellektuelt og praktisk bærekraftige ordninger for å bevare den beskyttelsen naturen ikke lenger gir oss.

Er det ikke jeg som har ansvaret om jeg drar på homseklubb og får HIV etter et ONS? Mellom meg og partneren er det ingen andre enn meg som kunne blitt smittet med HIV, men det forandrer på ingen måte ansvaret. Jeg lot en dude pule meg uten kondom, det er MITT ansvar og min kropp. Men i motsetning til barn kan jeg ikke gå tilbake i tid og fjerne HIV'en.

Nei, det er ikke bare ditt ansvar. Det er hans ansvar som visste han hadde HIV og allikevel gikk med på å ha ubeskyttet sex. Derfor er det faktisk i de fleste land straffbart å ha sex med noen når du er smittet og ikke opplyser om det.

Nå vil jeg fordele det ansvaret sånn likelig mellom partene. Enten det gjelder HIV eller graviditet. Det er jo ikke sånn at en mann kan påberope seg uvitenhet om at det blir barn av sex. Kvinnen og mannen må på en eller annen måte dele på det ansvaret. Og så lenge det er penger vi (og barna våre) lever av så må ansvarsfordelingen ha et økonomisk element.

Dagens barnbidragslov er et tragisk resultat av feminisme og holdninger om at det er menn som må ordne opp i alt.

Dagens barnebidragslov er et resultat av at det tradisjonelt har vært kvinnen som ble sittende med ansvaret for barna. Det er ikke kvinnen du betaler bidrag til, det er barnet. Og det er rimelig uskyldig oppe i det hele, og har katta med hvem av dere som var fullest og ga blaffen i kondomet.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...