Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Burde jeg bruke solkrem ved varig brunhet mtp. hudkreft o.l.?

Anbefalte innlegg

Hei,

Burde jeg fortsatt bruke solkrem selv om jeg har brun hud og jeg ikke blir solbrent?

Jeg har i noen år hatt en sykdom som gjør at jeg får "naturlig" brun hud. Dvs. det ser ut som om jeg har solt meg hele året rundt, men skalerer også etter hvor mye sol jeg får på huden. Har i tillegg tilfeller av hyperpigmentering som "følger med på kjøpet". Vanligvis ser jeg like brun ut på vintern som andre ser ut på sommern uten at jeg gjør noe for det.

Har etter at jeg har fått denne bieffekten ikke trengt å smøre meg da jeg ikke har blitt solbrent på evigheter. Har ikke noe å si om det er 30c osv. virker det som..

Er litt redd for f. eks at jeg kan drite meg skikkelig ut og pådra meg hudkreft el.l. fordi jeg ikke smører meg.

Anonym poster: bdf9175b973ed13a7813191ea8984d15

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du burde smøre deg!

For da går UVB og UVA strålene rett inn i huden din, og sjansene for hudsykdommer øker betraktelig.

Samtidig eldes huden mye fortere.

Har du ganske mørk hud, slik som de fleste afrikanere har, så er det kanskje ikke like farlig. Men greit å være på den sikre siden, og smøre seg en gang iblant.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mørk hud som en afrikaner, er akkurat som en vanlig nordmann etter en lang sommer, bare at jeg er det på tider av året som jeg ikke er ute i sola og blir enda litt brunere på sommern.

Får vel bruke solkrem når jeg er mye ute i solen som alle andre then. Mon tro hvilken styrke osv. jeg burde følge når det ikke er mtp. solbrenthet?

Anonym poster: bdf9175b973ed13a7813191ea8984d15

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...