Gå til innhold

Hva kan man bruke en laptop til i server sammenheng?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltid noe gøy en kan bruke gamle maskiner til. :)

Alltid mulig å kjøre enkel webserver på dem, dhcp dns firewall, fileserver

Det er jo klart på en laptop er det jo ganske begrenset hva som er av tilkoblinger så vil være ganske dumt å benytte den som en firewall ettersom dette er best og bruke en stasjonær med minst 2 nettverkskort.

webserver med filserver er jo en grei kombinasjon. Det er vel dog ganske begrenset lagringsplass på denne maskinen. Men sett opp en torrent klient med webgrensesnitt, forward en port i ruteren til denne maskinen og du får mulighet til å legge inn torrent nedlastinger selv når du ikke er hjemme. Dvs er hos en venn og kommer på en ting du må laste ned. Logg inn på serveren og legg inn her og når du kommer hjem kan du hente fra filserveren ;)

Fantasien som begrenser slikt.

Har selv en filserver/ip cam server hvor denne tar opp "video" fra flere kamera som er koblet opp mot nettverket. Denne er dog litt kraftigere enn denne miniPCen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har kjørt Lubuntu på min Acer Aspire One ZG5 (160 GB HD, 512 MB ram, 1.6 GhZ Intel Atom) som jeg ikke brukte. Tipper eee-en er temmelig lik i kraft.

Jeg bruker den til webserver for moro. I tillegg har jeg koblet på en ekstern disk som jeg deler på nettverket og tar backup til fra andre maskiner. Jeg kjører også Subsonic siden det finnes gode apper til iOS og Android der ute.

Endret også strøminnstillingene slik at den slår seg av når strømmen brytes. Planen var å ha den på konstant som server, men fordi ting med batterier i (som laptopper og UPS-er) har større risiko for å begynne å brenne, leter jeg etter en erstatning nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...