Gå til innhold

Pyramidespill, uetisk?


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skulle legge denne hen, men det vart her, så får dere rette meg vist det er feil.

 

Det jeg lurer på er folkets syn på pyramidespill?

 

I går snakket jeg med en person som spurte om jeg ikke så etikken i dette, eller om jeg ikke hadde noe moral i det hele tatt? Han mente det var en sleip måte å tjene peng på og urettferdig.

 

Først og fremst så fremstår det som et ikke pyramidespill, og amerikanske myndigheter har brukt det som et prakteksemplar på hvordan det skal gjøres, samtidig så er man ikke avhengig av å verve folk for å tjene penger. Det eneste man trenger å gjøre er å sette inn et beløp fra egen lomme og dette får man gode renter på, ikke nødt til å verve noen som helst. Selv om man tjener mer om man får med seg folk under seg.

 

Jeg skjønte ikke hva han mente med at dette var en "slem" måte å tjene penger på? Jeg har satt inn en nok så stor sum å sitter igjen med et stort overskudd, som jeg har tatt ut og fått det på sparekonto. Og jeg tar ut et beløp hver måned som jeg skatter av.

 

Så lenge jeg ikke tjener på at venner eller bekjente taper peng, så syntes jeg vel egentlig at det er en helt grei måte å tjene penger på?

 

Det samme er vist jeg snakker med folk og vi kommer inn på temaet. Forøvrig er jeg student, og jobber ikke ved siden av, lever kun på inntektene jeg får fra markedsføring systemet til et stort firma i USA. De mener det er en helt latterlig måte å tjene penger på, og det virker som de nesten ser litt ned på meg. Dette er ikke mange, men har vært noen tilfeller.

 

Hva mener dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pyramidespill er i beste fall en grov utnyttelse av folk som ikke har bedre vett - så hvis man synes denslags er greit, så ....

JackyChan, du synes det er greit så lenge ikke venner eller bekjente taper pengene sine, men synes det er helt greit at fremmede gjør det,med andre ord? Javel ja.

 

Nå er det jo sånn at de som går inn i et pyramideopplegg lenge etter oppstarten, de burde vite bedre, og har bare seg selv å takke når de er så dumme, den er jeg med på - men derfra til å si at det er en "grei" måte å tjene penger på, nei den kjøper jeg ikke, Det er i aller høyeste grad uetisk, etter min mening. Bare fordi man kan, er det ikke dermed sagt at man bør.

Jeg kunne ikke ha gjort noe sånt, uten å føle meg som en drittsekk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Men altså, pyramidespill, bygger ikke det på at man må få med seg medlemmer under meg som spytter inn penger?

 

Det er jeg jo ikke nødt til, jeg tjener godt uten å få med meg noen som helst.

 

Har ikke sagt at det er et pyramidespill, men det er det alle tror. Som sagt så er ikke jeg nødt til å verve noen, men kan hende det fortsatt er pyramidespill på en slags måte?

Lenke til kommentar

Ja, det er vel det.

 

Man tjener penger på ved å reklamere for siden, og få folk til siden, samtidig som man tjener på investering av egne penger som gir god avkastning. Er faktisk ikke noe arbeid i det hele tatt, for reklamene man skal plassere får man gjort automatisk vist man betaler for et program i måneden som gjør det for deg.

Lenke til kommentar

Det du beskriver vil jeg ikke kalle uetisk.

 

Pyramidespill generelt er ikke nødvendigvis uetisk det heller.

 

Pyramidestrukturen går jo i utgangspungtet på at man tjener penger på dem under seg. f.eks

Man kan f.eks ta Cocacola selger cola til underleverandlrer (kiwi) f,eks, cola tjener penger på dette, men så sitter kiwi der med masse betalte penger og ingen gevinst, det kiwi gjør er å selge videre ned i pyramiden, nemlig kundene som kommer inn i butikken.

 

 

Det som derimot er uetisk er om man pressenterer pyramidespeillet på en ureel og nesten usann måte.

 

Det som kanskje er mer uetisk er Aksjerhandel, tjener man penger er det ganratert noen andre som taper de pengene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Igjen er det litt begrepsforvirring her. Stort sett alt i vårt samfunn i dag er bygd opp som en pyramide og er heller ikke ulovlig. Pyramidespill er noe annet:

 

(Wikipedia): Et pyramidespill er en ikke levedyktig forretningsmodell som består i pengeforflytninger hovedsakelig ved å få flere personer inn i systemet, vanligvis uten eller med symbolsk leveranse av produkter eller tjeneste.

 

MLM er ikke det samme som pyramidespill og flere og flere store firmaer får øynene opp for at det er fremtiden i måten å distribuere sine produkter.

 

Eller som Donald Trump svarte da han fikk spørsmål av Oprah i henne show, om hva han ville gjøre hvis han gikk konkurs: "I will start a MLM business", and then all the audiences started to BOOOOOOOOOO and then he said: “That’s why you are sitting there and I am sitting here”

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet med pyramidespill er at de ganske enkelt ikke funker særlig bra i praksis, og funker enda dårligere i dagens faktiske virkelighet på jordkloden 2012 enn noen gang før.

 

Forklaringen er enkel nok: pyramidespill opererer med en begrenset ressurs: penger. Hvis økt tilgang til denne begrensede ressursen er målet for hver deltager som entrer systemet, vil den uunngåelige konsekvensen av at noen faktisk lykkes å oppnå en økt beholdning av denne begrensede ressursen, med matematisk nødvendighet være at noen andre i systemet får MINDRE av den ettertraktede begrensede ressursen.

 

Kort sagt: Det er et vinn-tap spill, eller som de sier på engelsk: "A zero-zum game". For at noen skal kunne vinne, må nødvendigvis noen andre tape. I et slikt system vil all vital informasjon for den enkelte deltager, ikke fungere like godt dersom denne informasjonen om disse strategiene hadde blitt delt med alle de andre deltagerne i spillet. Derfor ønskes den vitale informasjonen - fra hver deltagers perspektiv - å holdes hemmelig.

 

Grunnen til at dette systemet funker dårligere og dårligere for hver dag, er av den enkle grunn at ressurser er begrenset, og at et mer transparent informasjonssystem gjør det enda mer innlysende for enda flere mennesker hvor begrensede disse ressursene faktisk er, og hvis det faktisk blir noen tapere i slike spill vil dette være ganske lett å kjenne igjen og dokumentere i et nærmest grenseløst antall digitale kontekster, og gode praktiske muligheter til å nå hver eneste person i absolutt hele verden dersom vedkommende av en eller annen grunn skulle være interessert.

 

Tap-vinn spill (typiske pyramidespillsystemer) kan av disse enkle grunner ikke fungere effektivt i et transparant informasjonssystem der den grunnleggende holdningen er at mest mulig informasjon skal være mest mulig tilgjengelig for alle mennesker i hele verden. Slik alt vi skriver her inne på diskusjon.no er tilgjengelig for hele verden dersom resten av verden av en eller annen grunn skulle være interessert.

 

Men hva hvis man kunne skapt et helt annet type pyramidespill. Et pyramidespill som ikke baserte seg på mer av en begrenset ressurs, men på ideer om hvordan disse begrensede (og likevel svært mangfoldige) ressursene kan brukes på helt nye måter ingen til nå har tenkt på?

 

Hva hvis hele pyramidespillet helt inn fra beinet var organisert rundt ideen om å konstruere innovative løsninger for Vinn-Vinn scenarioer for alle berørte parter i de kontekstene aktivitetene foregår? Hva hvis man kunne skapt innovative globale systemer for grensespengende effektiv ressursutnyttelse, og totalt nye mulige kombinasjoner av eksisterende ressurser som ingen til nå har tenkt på, som kan føre til resultater som absolutt alle mennesker i hele verden uten ett eneste unntak kan tjene på?

 

Det hadde ikke vært et pyramidespill, men et dynamisk globalt nettverksspill som hele tiden videreutvikler seg. Gjennom kontinuerlig innovasjon og videreutvikling av ideer om mulige løsninger, der løsningene senere kan testes ut og videodokumenteres og lagres i skyen om det trengs, kunne man utviklet stadig bedre løsninger og mer supereffektive synergieffekter i stadig nye sosiale hybridsystemer: skreddersydd etter de reelle mulighetene som eksisterer med dagens midler til å konstruere gjensidig verdimaksimerende kontekster og algoritmer for å møte disse kontekstene.

 

Ekseperimentering - observasjon - eksperimentering - observasjon...helt til man oppdager noe interessant, deretter videreutvikle undersøkelsene og fortsette prosessene...teste ut - se hva som skjer - teste - se -teste -se...

 

Go go go go go go go - go until glory!

 

Et slikt spill kunne vært interessant å utforske nærmere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...