Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sier opp stilling, utestående penger?

Skruf91

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber for tiden som daglig leder på en bensinstasjon. Har jobbet som daglig leder siden 9. Januar, før det var jeg nestleder i ca 18 måneder. Når jeg gikk inn i stilling som daglig leder var det over natten, og jeg fikk da en kontrakt for konstituert butikksjef, som gikk fra 9. Januar til og med 24. April.

Nå er åpenbart den kontrakten gått ut, og jeg får ikke eier av stasjonen til å ordne ny kontrakt uansett hvor mye jeg purrer, både muntlig og skriftlig. Om dette bare er latskap eller om han er misfornøyd med min innsats vet jeg ikke.

Så vidt jeg vet har han ikke noe å være misfornøyd med, da jeg har nådd de aller fleste mål, og levert høyest overskudd i min region. Planen var at jeg skulle kjøpte en ny bil via en gammel jobb, med 70.000 i avslag. Siden jeg ikke har fått kontrakt fikk jeg heller ikke noe lån, og til slutt ble bilen solgt da de ikke kunne holde på den lengere.

Jeg har på grunn av dette valgt å si opp min stilling da jeg ikke vil jobbe for noen som har så liten respekt for meg. (Arbeidsgiver visste hvor viktig det var for meg å få denne kontrakten ASAP).

Det jeg derimot er usikker på;

Jeg har fastlønn, og blir trukket for 5 uker lønn samtidig som feriepengene kommer. Etter dette går lønnen min da som normalt når jeg avvikler ferie i 5 uker. Siden jeg slutter før jeg har mulighet til å ta ferie må vel disse 5 ukene som nå blir trukket fra meg tilbakebetales? Hvis ikke har jeg jo jobbet gratis hele mai.

Setter veldig stor pris på rask, og korrekt respons, da dette er ett arbeidsforhold jeg helst vil komme meg ut av så fort som mulig, men jeg må være sikker på dette med pengene, har en samboer som er avhengig av at jeg tjener penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du ikke ut ferie hos arbeidsgiver, kan han heller ikke trekke deg i lønn for dette. Normalt sett er du pliktig til å ta ut ferie

Hvor lang oppsigelsestid har du? Og har du tatt ut noen feriedager hittil? Hvilken dato er lønningsdagen? Er det laget en ferieplan der du har fått satt opp din ferietid? Er denne i oppsigelsestiden din?

Lenke til kommentar

Jeg har en måneds oppsigelsestid akkurat nå, da jeg står uten gyldig kontrakt. Sånn som jeg har forstått det er det standarden som gjelder når kontrakten er gått ut, så fremst det ikke noe annet er avtalt?

Hittil har jeg ikke tatt ut noe feriedager, og det er ikke satt opp noe ferie for meg. Jeg har satt opp ferie for de ansatta under meg, men eier av stasjonen skal avtale ferie med meg, noe han ikke har gjort.

Lønningsdatoen hos oss er den 10.ende hver måned, så ja den vil være i oppsigelsestiden min.

Tenker bare at hvis jeg ikke tar ut noe ferie, og ikke får lønn denne måneded, kun feriepenger, så har arbeidsgiver bare fått en måneds arbeid hos meg for ingenting?

Endret av Skruf91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...