Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Løsne bolt som er vulket fast i foring

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte bærebro på bilen, og den ene bolten virker å være vulket fast (under bruk regner jeg med, kan ikke tenke meg det er meningen at den skal sitte fast sånn...) i foringen eller irret/rustet fast i hylsen inni foringen i bærebroen. Det vil si at når jeg prøver å skru den ut (den har løsnet i gjengene), så følger foringen med rundt, og når jeg skrur videre, så dytter foringen på flensen som bolten går igjennom, med det resultat at flensen bøyes utover jo mer jeg skrur. Jeg har derfor stoppet å skru, og lurer på om det er noen lur måte å løsne bolten fra foringen. Har pøst på med 5-56 lenge, men det hjelper ikke noe... Any ideas?

Endret av jitte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok stålforingen i midten av gummiforingen som har rustet fast i bolten. Ganske vanlig problem egentlig, dog ikke enkelt å få ut.

Du kan f.eks. prøve:

Ta en dor å prøve og "sjokke" bolten løs fra foringen. Slå i midten så du ikke ødelegger gjengene på bolten.

Den er heller ikke god å varme pga gummien.

Det jeg har gjort er å kappe bolten i mellom foringen og godset i bilen, da må du ha en ny bolt.

Pass på å ikke kapp i andre ting enn bolten.

Lenke til kommentar

Hvor mener du jeg bør slå? På bolten? Kommer ikke til stålforingen nemlig... Har sett andre steder tips om å spraye rustløser/cola flere ganger daglig over flere dager, så kommer den kanskje løs, men er ikke sikker på om jeg kan la bilen stå så lenge... Har også tenkt på å kappe bolten, men usikker på om jeg kommer ordentlig til uten å ødelegge noe annet.

I tillegg går stabstaget gjennom bærebrua, og her er både mutter og gjenger (som for sikkerhets skyld er enden av staget og ikke en egen bolt, så tar jeg gjengene må jeg bytte stabstag...) rustet til det ugjenkjennelige... har ikke lyst til å ødelegge staget, så det blir spennende å se om jeg klarer å kappe mutteren uten å ødelegge det...

Er derfor litt spent på de rustløsende egenskapene til cola, noen som har erfaring her? Eller skal jeg bare holde meg til 5-56 og WD40?

Lenke til kommentar

Tanken var å prøve å slå på bolten som står i foringen...

På bilverkstedet hadde vi aldri tid til å la ting stå til "avrusting" i dagevis, så har aldri testet annet en å spraye litt rustløser og prøve. Så var det over på varme.

Stab stag bør gå greit, varme mutteren og skru den av. Foringene må nok da byttes, men det bør være kurrant.

Hvilken bil er det snakk om btw?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det du nok ender med å gjøre er å vri til gummien løsner fra foringshylsen, hvis den i det hele tatt er så morken at den løsner. Dette bruker vi på verkstedet å brenne ut med skjærebrenner. Rustløser etc. er helt nytteløst og bortkastet tid. Her må det varme til, dessverre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...