Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Arr - absolutt permanent?

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om jeg befinner meg i riktig seksjon, men gir det et forsøk. Det jeg vil vite er om det finnes noe å gjøre med arr - hva som helst, om så bare for å gjøre dem en liten anelse mindre synlige - eller om de er uunngåelig blivende når man først har fått dem. Er det noen som vet om en form for behandling? Anonym poster: 00dbf93947afc4e96290f91c72598b1b Anonym poster: 00dbf93947afc4e96290f91c72598b1b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laser.

Og det hjelper faktisk?

ja. men blir fort dyrt

Er det ikke mulig å få dekket behandling av skjemmende arr av det offentlige? Jeg vet at det er mulig for selvskadere etter å ha vært fri for selvskading i så og så lang tid, og da synes jeg det bør gjelde for andre arr også.

Lenke til kommentar

Er det ikke mulig å få dekket behandling av skjemmende arr av det offentlige? Jeg vet at det er mulig for selvskadere etter å ha vært fri for selvskading i så og så lang tid, og da synes jeg det bør gjelde for andre arr også.

Er det virkelig sant at selvskadere har et privilegium i den forbindelse? Det er jo fantastisk!

Lenke til kommentar

Ja, det er en rettighet. En selvskader har rett på å få skjemmende arr fjernet etter å ha fått de pga. en sykdom/psykisk lidelse, på samme måte som at du har krav på behandling etter å ha falt stygt etter et epilepsianfall og trenger legehjelp for skaden.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke andre kilder enn at jeg kjenner flere som har fått arrkorreksjon etter å ha vært fri for selvskading en stund (som regel to år).

Hvor går man for å be om det? Legen?

Ja, fastlegen er riktig sted å begynne :)

Lenke til kommentar

Er så mye tull man kan få dekket nå om dagen, silikonpupper og laser mot arr? Men hvis man har dårlig syn så man ut selv med penger

Jeg har også synsproblemer (blind), men får det meste dekket. Har du "bare" nærsynthet eller langsynthet?

Lenke til kommentar

Arr blir faktisk mindre synlige med tid.

De forsvinner, og blir nesten usynlige.

Det kommer veldig an på hudtypen din, hvor arret sitter, hvordan det grodde sammen, om det måtte syes e.l. Jeg har 10 år gamle arr på armen som fortsatt er synlige.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på hudtypen din, hvor arret sitter, hvordan det grodde sammen, om det måtte syes e.l. Jeg har 10 år gamle arr på armen som fortsatt er synlige.

Større arr vil alltid være synlige, men de vil bli mye mindre synlige med årene. Fra å være ildrosa til helt hvite. Alle arr blekner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...