Gå til innhold

[Løst] Mac'en henger, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar Mac, og idag, mens jeg brukte Safari, ble maskinen plutselig svart 1/2 sekund eller noe, mange ganger etter hverandre i flere minutter. Mellom hver gang skjermen blinket, kom det rullende cd-ikonet. Jeg prøvde å avslutte, prøvde å få fram menyen med tvungen avslutning, trykte Esc, trykte alt +ctr+delete, prøvde å skru av med av-knappen og ingenting hjalp. Til slutt kom firkanten der man kan trykke slå av maskinen opp, men det gikk verken an å trykke der med musepekeren eller enter. Så kom det opp en rød strek tvers over skjermen, og musepekeren kunne ikke lenger beveges.

Hva har skjedd? Hva gjør jeg nå?

Jeg har tatt ut kontakten og venter på at den skal gå tom for batteri, håper det går an å starte den normalt da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne kommer til å komme uansett så why not?...: Kjøp Windows PC ;p

Dummeste jeg har hørt :-P

men tilbake til temaet, hvor gammel er Macen? Kan være harddisken som holder på og ta kveld, skjedde noe lignede med Macen min når harddisken min gikk.

Lenke til kommentar

Takk for svar, dere som er seriøse! :)

men tilbake til temaet, hvor gammel er Macen? Kan være harddisken som holder på og ta kveld, skjedde noe lignede med Macen min når harddisken min gikk.

Den mangler noen måneder på å være tre år. Kan harddisken i så fall repareres eller skiftes ut eller må jeg kjøpe ny maskin? Hvor dyrt kan det i så fall være å reparere/skifte ut harddisken?

Denne kommer til å komme uansett så why not?...: Kjøp Windows PC ;p

Aldri i livet!

Hvilke Mac er det?

Har du sjekket bruksanvisningen?

Har du sjekket om det finnes en løsning i Apple support?

Har du forsøkt å poste spørsmålet i forumet "Maskinen fungerer ikke"?

Det er en Macbook Pro, men jeg den blir ikke funnet når jeg skriver inn serienummeret i linken din.

Nei, jeg har ikke postet i Maskinen fungerer ikke, men det kan jeg prøve.

Jeg har sett i bruksanvisningen, og prøvd å trykke mcd + alt + esc uten at det hjalp. Andre forslag står ikke der.

Lenke til kommentar

Min var litt over 2 år når de skjedde og Eplehuset skiftet ny harddisk på reklamasjon, så kostnadsfritt for meg. Jeg hadde back-up på annen disk så trengte ikke tenke på og få recovery på disken heller.

De skifter disken på noen dager om de ikke har mye og gjøre, max noen uker. Jeg vil tro du har maskinen din mange år til om du vil ;)

Lenke til kommentar

Kunne ikke dy meg ;) Men har du ikke igjen på garantien da?

Jeg vet faktisk ikke hvor lang garanti det er. Men nå virker den! Jeg fikk tips om å holde av-knappen inne leeeeenge, og det gjorde jeg, og vips skrudde den seg av. Når jeg skrudde den på igjen, var alt som normalt.

Hurra!

Lenke til kommentar

Kjøp en ny!mac er dødsdårlig pc.

Jeg kan innrømme at jeg ikke liker Mac, men det å gå mot en person som trenger hjelp med maskinen sin på den måten der er bare patetisk...

Jeg vet faktisk ikke hvor lang garanti det er. Men nå virker den! Jeg fikk tips om å holde av-knappen inne leeeeenge, og det gjorde jeg, og vips skrudde den seg av. Når jeg skrudde den på igjen, var alt som normalt.

Hurra!

Fint at det gikk bra til slutt da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne ikke dy meg ;) Men har du ikke igjen på garantien da?

Hurra!

Godt det ordna seg da :)

Lenke til kommentar

Ironisk at en med penger sier at Mac er dårlig?

Selv den dyreste macbook pro har ikke noe godt grafikkkort. Mr.money er en gamer, eller så er han en person med stasjonær

Jeg har både stasjonær og bærbar,og ja jeg er en gamer.
Lenke til kommentar

Hva har det med saken og gjøre om jeg har penger eller ikke om jeg liker mac.

Jeg formoder at du også har konsoll?

Jeg har mange konsoller xbox 360,ps3,ps2...

Da har du også en MAC liggende i huset en plass!

Lenke til kommentar

Hva har det med saken og gjøre om jeg har penger eller ikke om jeg liker mac.

Jeg formoder at du også har konsoll?

Jeg har mange konsoller xbox 360,ps3,ps2...

Da har du også en MAC liggende i huset en plass!

Nei det har jeg ikke.
Lenke til kommentar

Og her tar vi pause i videre kverulering og VS diskusjon.
-Veileder off

Trådstarter : Problemet du beskriver kan også komme pga overoppheting , sånt sett kan det være greit å få renset macen for støv , her er det mange framgangsmåter men jeg anbefaler å være forsiktig om du bruker støvsugeren og passe på at du ikke har noen metaliske deler i nærheten av munnstykket. Jeg har støvsugd mange datamaskiner med min egen støvsuger som har et spesielt antistatisk munnstykke men jeg er fortsatt forsiktig.
Eventuelt kan trykkluft på boks også brukes.

Når det gjelder harddisken kan du jo kanskje kjøre noen tester på den? Litt usikker på hvilke programmer du kan bruke , men de bør kunne lese av S.M.A.R.T status i det minste.

Hva som faktisk forårsaker dette kan være en av flere i dette tilfellet, mulige syndere er :
*Skjermkortet.
*Strømforsyningen.
*Hovedkortet.
*Minnebrikkene.

Med mindre feilen dukker opp på nytt så kan det som sagt tyde veldig på at det var et midlertidig problem som kom som sagt pga feks Varme.
Lenke til kommentar

Med mindre feilen dukker opp på nytt så kan det som sagt tyde veldig på at det var et midlertidig problem som kom som sagt pga feks Varme.

Tusen takk for svar!

Ja, det var faktisk veldig varmt, faktisk nesten 30 grader på rommet da maskinen sviktet, så da satser jeg på at det var varmen som skapte problemet.

Hvor skal jeg støvsuge? Er det i tastaturet eller noe annet sted?

Lenke til kommentar

Du må ta en titt på Mac'en mens du har den påslått og føl deg fram med handa for å finne ut hvor den drar luft inn og hvor lufta kommer ut.

Da er det som regel greit å støvsuge der mens den er slått av. , trykkluft på boks kan også kombineres med støvsugeren på motsatt ende (dvs du blåser inn og støvsuger der lufta går ut) som også hjelper om noen sitter litt fast og kommer ikke ut den ene veien eller den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...