AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Hei! Jeg lurer på om mindreårige kan sitte i kassen på en matbutikk. Vet jo at de ikke har lov til å selge alkohol og tobakk, men hva med lettøl og pengehåndtering? Er det noen lov som sier at det er ulovlig? Anonym poster: 31f5edaf5abab787ed5b1423b0842725 Lenke til kommentar
KingInTheNorth Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Du kan selge alkohol og tobakk hviss du er 16, så lenge det er noen over 18 som følger med ^^ Tror btw det er 16 som er vanlig alder for å stå i kassen, vet ikke om du tenker på under 18 eller 16 som mindreårige. Men jeg har stått i kassen i en kiosk siden jeg var 15 Endret 24. mai 2012 av Asgeirhuns Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Angående tobakk: http://www.varden.no/nyheter/unge-under-18-ar-kan-selge-tobakk-1.229418 Jeg har ikke funnet noen lov som forbyr det, men om jeg tar feil, rett meg gjerne. Angående alkohol er jeg usikker, men tror det er lignende regler. Om vi holder alkohol og tobakk utenfor er det ingen lover som nekter deg å stå i kassa/håndtere penger. Men det kan finnes interne retningslinjer i den enkelte bedrift/kjede. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Dei fleste arbeidsplasser har sine eigne interne regler på slike ting. I utganspunktet er det ingen som nekter mindreårige i å ha slike jobber (så lenge ein følger arbeidsmiljølova sine regler om arbeid for mindreårige). Men ofte så vil arbeidsgiver foretrekke å ikkje gi ansvar til arbeidstakere som er mindreårige, dette fordi ein ikkje kan halde mindreårige personer ansvarlige på samme måte som du kan med ein person som er over 18 år. Riktignok så åpner erstatningslova for at ein kan rette erstatningskrav mot mindreårige, men kun dersom forholda ligg til rette for dette. For ein person som sitter i kassa så kan dette ha innflytelse dersom den mindreårige med forsett eller uaktsomheit gjer at bedrifta taper penger ved f.eks å dele ut for mykje i vekslepenger, la være å slå inn enkelte varer, osv. Dersom ein 18 åring gjer seg skuldig i slike handlinger så er det lettare å rette erstatningssak mot vedkommande enn det er dersom arbeidstakaren er mindreårig. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) Kapitell 1 Paragraf 5: Aldersgrenser Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk gruppe 3, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke ved salg av alkoholsvak drikk når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Lovdata linky. Lov om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven). Paragraf 11: Aldersgrenser Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av personer over 18 år. Dette gjelder likevel ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Lovdata linky. 2 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Merk at unntaket for alkoholsvak drikk gjelder det som i dagligtale kalles lettøl (ref alkoholloven § 1-3). "§ 1-3. Definisjoner [...] alkoholsvak drikk: drikk som inneholder fra og med 0,7 til og med 2,5 volumprosent alkohol [...]" 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå