c0rtex Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Hvis min skole blir rammet av streik og eksamen avlyses av den grunn, er jeg da nødt til å ta eksamen til høsten? Eller "slepper" jeg å ta den? Jeg går på VGS hvis det er relevant info. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Selvfølgelig må du ta eksamen! Endret 24. mai 2012 av AvidGamer Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Du må nok ta den, er litt redd for det selv. Hadde eksamen idag og den ble heldigvis ikke avlyst. Hadde ikke hørt om streik opplegget før idag på radio. Endret 24. mai 2012 av Zonked223 Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Du får ikke ta eksamen til satt tid, men den blir utsatt til etter sommeren. Før var det slik at standpunktkarakteren din ble eksamenskarakteren din også, men staten har bestemt at det ikke gjelder lenger og du blir mest sannsynlig nødt til å ta eksamen etter sommeren Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Og dette er dere sikre på? Jeg finner følgende informasjon på UDIR (sist oppdatert april 2012): 6.6 Avlyst eksamenEksamen kan bare avlyses som følge av force majeure. Force majeure er en hendelse utenfor skolens, skoleeierens og elevens kontroll som ikke kan forutses, og som det ikke kan forventes at skolen, skoleeier eller eleven overvinner eller avverger virkningene av. Eksempler på force majeure er streik, naturkatastrofer eller sykdom hos sensor kort tid før eksamen. Dersom en elev får avlyst eksamen, fører dere en stiplet linje i rubrikken for eksamenskarakter, aktuell eksamensform og FAM36 ”Eksamen avlyst, jf. vedlegg”. Årsaken til at eksamen ikke er avholdt, legger dere med i et vedlegg til vitnemålet/kompetansebeviset. I enkelte tilfeller er det nødvendig med et dispensasjonsvedtak fra Utdanningsdirektoratet. Det vil være aktuelt når dette er en obligatorisk eksamen eller nødvendig for å oppfylle krav til antall eksamener. Dispensasjonsvedtaket fører dere med VMM17-19. (Dersom årsaken til avlysningen går tydelig fram av dispensasjonsvedtaket, trenger dere ikke legge ved et eget vedlegg som forklarer årsaken.) I de tilfeller der en eksamen ikke er nødvendig for at eleven får vitnemål, skal dere ikke synliggjøre på vitnemålet/kompetansebeviset at eksamenen ble avlyst. Privatister vil ved en avlyst eksamen, ha rett til ny eksamen. Vil ikke dette si at man får dispensasjon fra eksamen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå