Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke pcen til å boote i fra SSD og ha HDD på andre disk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ClickBios følger med på cd, det var der jeg installerte min versjon fra ;-)

ehh satt akuratt inn msi platen min, men finner ikke clickbios noen plass, ikke under chipset, lan eller storge ect. finnes det en plass jeg kan laste den ned til mitt hovedkort ?

Lenke til kommentar

Hmm, vet ikke helt om det faktisk er ClickBios til ditt kort, fant det ikke på Msi sin nettside engang..

Men har du prøvd å komme deg inn i EFI når du starter opp pcen?

Ctrl + I ?

den fungterte før men ikke nå lengere, men før fungerte det men plutselig ble den bare borte ..

Da såg det slik ut:

msi-bios1.jpg

Endret av igxx
Lenke til kommentar

står på hjemme siden:

Military Class II components: Top quality & stability

• OC Genie II: Auto OC to boost performance in 1 sec

• ClickBIOS: Easy-to-use UEFI BIOS interface

• Super Charger: fast charge iPad/iPhone/smartphone

• THX TruStudio PRO: deliver the fullest audio experience

• Support USB 3.0 & SATA 6Gb/s

Endret av igxx
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så skjønner jeg nå ingenting...

Kommer du inn til skrivebordet ditt eller kommer du ikke inn til skrivebordet ditt?

HVIS du kommer inn, har du både harddisk og SSD tilkoblet da?

Kommer du ikke inn i BIOS? eller EFI som det heter hos deg?

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så skjønner jeg nå ingenting...

Kommer du inn til skrivebordet ditt eller kommer du ikke inn til skrivebordet ditt?

HVIS du kommer inn, har du både harddisk og SSD tilkoblet da?

Kommer du ikke inn i BIOS? eller EFI som det heter hos deg?

Hvis du hadde lest alt, antar jeg at du hadde skjønt det...

hvis jeg har HDD og SSD'en tilkobla samtidig, så booter den bare i fra HDD og vil at den skal BOOT'e fra SSD, og spørsmålet er da hvordan får jeg valgt at den skal boote fra SSD'en.

så er det kommet et tips om Clickbios som jeg vet fungerer, men får ikke det installert til pcen fordi jeg ikke finner Clickbios 1...

og ja jeg kommer meg på skrivebordet bare hvis jeg bare ha SSD'en tilkoblet.

Hahaha.. denne tråden var jo nesten episk :D

ikke dårlig, skjer svært ofte at jeg nesten aldri får svar :p så er jo nesten blitt vant med det. uansett har du peiling på problemet mitt ?

Lenke til kommentar

Armer & Bein....

TS: For å gjøre det enklest mulig for deg selv,

1. Pass på at SSDen er tilkoblet INTEL-porten med lavest nummerering (dvs. i følge manualen til MSI den helt til venstre på bildet du har lagt ut)
  2. Koble harddisken til en av de andre SATA portene
  3. RESET hovedkortet ved å ta ut strøm, nettverk, skjerm og batteriet på hovedkortet i 10-30+ sekunder
  4. Når du har satt alt på plass igjen start opp maskinen og kom deg inn i din UEFI (aka BIOS) ved å trykke tasten DEL når den første infoen kommer opp på skjermen. Som det er nevnt i andre poster, med noen hovedkort er det vanskelig å komme inn i hovekortets SETUP (UEFI/BIOS) uten et 'gammeldags' tastatur (PS/2)
  5. Sørg for å få satt ALLE diskkontrollere til AHCI mode. Jeg kjenner ikke MSI sine menyer så jeg kan ikke guide deg der
  6. Endre eventuelt minnehastighet etter hva minnet ditt (RAM) trenger, klokke etc.
  7. Lagre innstillingene, boot med Windows installasjonsmedie og velg SSD som target for din installasjon
  8. Når maskinen er ferdig installert, sjekk med Windows sin Disk Manager (Manage my computer / Start - Kjør diskmgmt.msc) at alt som er laget av partisjoner så langt ligger på SSDen (100 MB System Reserved + resten av SSD for Windows). Lag den/de partisjonene du trenger på harddisken din med tilhørende stasjonsbokstav

Generelt: Å ta ut/sette inn SATA-kabel når maskinen er i bruk vil jeg ikke anbefale med mindre det står eksplisitt i medfølgende dokumentasjon at hovedkort, SSD støtter hotplug. Du vil uansett ikke vinne noe på å gjøre det i forhold til config som f. eks. boot rekkefølge etc.

Ut i Solen!

Edit: Clarification

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Armer & Bein....

TS: For å gjøre det enklest mulig for deg selv,

1. Pass på at SSDen er tilkoblet INTEL-porten med lavest nummerering (dvs. i følge manualen til MSI den helt til venstre på bildet du har lagt ut)
  2. Koble harddisken til en av de andre SATA portene
  3. RESET hovedkortet ved å ta ut strøm, nettverk, skjerm og batteriet på hovedkortet i 10-30+ sekunder
  4. Når du har satt alt på plass igjen start opp maskinen og kom deg inn i din UEFI (aka BIOS) ved å trykke tasten DEL når den første infoen kommer opp på skjermen. Som det er nevnt i andre poster, med noen hovedkort er det vanskelig å komme inn i hovekortets SETUP (UEFI/BIOS) uten et 'gammeldags' tastatur (PS/2)
  5. Sørg for å få satt ALLE diskkontrollere til AHCI mode. Jeg kjenner ikke MSI sine menyer så jeg kan ikke guide deg der
  6. Endre eventuelt minnehastighet etter hva minnet ditt (RAM) trenger, klokke etc.
  7. Lagre innstillingene, boot med Windows installasjonsmedie og velg SSD som target for din installasjon
  8. Når maskinen er ferdig installert, sjekk med Windows sin Disk Manager (Manage my computer / Start - Kjør diskmgmt.msc) at alt som er laget av partisjoner så langt ligger på SSDen (100 MB System Reserved + resten av SSD for Windows). Lag den/de partisjonene du trenger på harddisken din med tilhørende stasjonsbokstav

Generelt: Å ta ut/sette inn SATA-kabel når maskinen er i bruk vil jeg ikke anbefale med mindre det står eksplisitt i medfølgende dokumentasjon at hovedkort, SSD støtter hotplug. Du vil uansett ikke vinne noe på å gjøre det i forhold til config som f. eks. boot rekkefølge etc.

Ut i Solen!

Edit: Clarification

var noe slikt det var planlagt at jeg skulle gjøre det.

men er nettopp trinn 4 jeg ikke får til å fungere. Er det viktig å ta ut batteriet ? for da må jeg evt ut med skjermkortet, men du foreslår altså at jeg tar ut batteriet ? Skal ta å prøve å gjøre det senere i kveld.

Og er du sikker på at DEL fungere på mitt hovedkort ?

EDIT::

Har et G19 som tastatur.

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...