*Petter* Skrevet 24. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 24. mai 2012 Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en slik en i norge? http://www.dynakitparts.com/store/product.aspx?id=191 Mulig det bare er jeg som ikke kan å lete, men finner ikke noen på Elfa. (Jeg skal ha en 60/25 500V, og en 40/40/20 500V) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 24. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 24. mai 2012 Hva skal du bruke den til? /nysgjerrighet Har du sjekket farnell? Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. mai 2012 Hva skal du bruke den til? /nysgjerrighet Har du sjekket farnell? Skal bytte ut 2 slike i en gammel rørforsterker. Men tror jeg ender opp med å fjerne innmaten i den gamle, og erstatte innmaten med 2 "vanlige" kondiser. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) Høres ut som en plan. Men kan du ikke bytte ut kondensatoren med flere "vanlige" kondensatorer på de respektive verdiene du trenger? EDIT: Det var kanskje akkurat det du mente Endret 25. mai 2012 av konduktans Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) Høres ut som en plan. Men kan du ikke bytte ut kondensatoren med flere "vanlige" kondensatorer på de respektive verdiene du trenger? EDIT: Det var kanskje akkurat det du mente Jepp, det var akkurat det jeg mente. Men vil beholde "look'en" av de gamle kondisen. Sliter litt med å finne elektrolytt kondiser som tåler 500V. Finner bare denne serien: (men de finnes ikke i riktige verdier) https://www.elfaelek...?item=67-599-48 Er det en 'uvanlig' verdier jeg er på jakt etter? Trenger 20uF, 40 uF og 60uF @ 500V. C1=60/40 og C2=40/40/20. Normale radielle kondiser hadde vært den beste erstatter. Edit: Spørsmål: Er det dumt å serie-koble 2 kondiser på 68uF 250V med en shunt motstand (er disse fysiskt store?), slik at spenningen fordeler seg riktig. Vil jeg da få en samlet verdi på 68uF @ 500V Vil dette skape noen uønskede effekter? Endret 25. mai 2012 av *Petter* Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2012 Farnell har det du leter etter. Det er dog svindyrt. For 60uF kan du parallellkoble to 30uF. Seriekobling av to 68uF resulterer i 34uF total kapasitans. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2012 Farnell selger dog normalt ikke til privatpersoner. Det gjør derimot digikey i USA. De har et godt utvalg av vanlige kondensatorer i 500V klassen, men jeg tror ikke de har disse multi selection greiene. http://www.digikey.com/product-search/en/capacitors/aluminum/131081 For eventuell seriekobling fortelles det litt nede på denne siden hvordan du beregner hvor store balansemotstandene må være. http://www.nmr.mgh.harvard.edu/~reese/electrolytics/ Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 26. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2012 Farnell har det du leter etter. Det er dog svindyrt. For 60uF kan du parallellkoble to 30uF. Seriekobling av to 68uF resulterer i 34uF total kapasitans. Hmm, var sikker på at kapistansen forble den samme, men at volt toleransen ble fordoblet. Men da lærte jeg noe nytt. Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 26. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2012 Farnell har det du leter etter. Det er dog svindyrt. For 60uF kan du parallellkoble to 30uF. Seriekobling av to 68uF resulterer i 34uF total kapasitans. Steike, farnell var ikke billige nei. Får tråle nettet etter noe billigere. Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 26. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2012 Om jeg evt. erstatter 40/60 kondisen med 1 på 47uF og 1 på 68uF (som er mer "Vanlige"), vil dette overbelaste resten av strømforsyningen tro. Man vil jo få en noe lengre oppladings tid, noe som muligens kan forkorte livet til trafo evt. til GZ34 /5AR4 røret, spesiellt ved oppstart. Noen tanker? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2012 Om jeg evt. erstatter 40/60 kondisen med 1 på 47uF og 1 på 68uF (som er mer "Vanlige"), vil dette overbelaste resten av strømforsyningen tro. Man vil jo få en noe lengre oppladings tid, noe som muligens kan forkorte livet til trafo evt. til GZ34 /5AR4 røret, spesiellt ved oppstart. Noen tanker? Det vil gå helt fint. Du kan i de fleste tilfeller doble kapasistansen uten problemer. Dette gjelder så lenge det er snakk om kondensatorer i strømforsyninger, til likeretting, dekobling og som energilager. Det gjelder selvfølgelig ikke for kondensatorer i filtre, timerkretser eller oscillatorer. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 26. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2012 Stemmer det Thorsen sier. Det er mange som "hacker" forsterkeren sin ved å sette på større kondensatorer. Husk at du fint kan bytte ut en kondensator ratet for 500V med en ratet for f.eks 600V! Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2012 Om jeg evt. erstatter 40/60 kondisen med 1 på 47uF og 1 på 68uF (som er mer "Vanlige"), vil dette overbelaste resten av strømforsyningen tro. Man vil jo få en noe lengre oppladings tid, noe som muligens kan forkorte livet til trafo evt. til GZ34 /5AR4 røret, spesiellt ved oppstart. Noen tanker? Det vil gå helt fint. Du kan i de fleste tilfeller doble kapasistansen uten problemer. Dette gjelder så lenge det er snakk om kondensatorer i strømforsyninger, til likeretting, dekobling og som energilager. Det gjelder selvfølgelig ikke for kondensatorer i filtre, timerkretser eller oscillatorer. Høres bra ut, det vil spare meg for noen kroner. Men hvorfor stopper Elfa's utvalg på Elekrolytt kondiser på 450V, er det uvanlig med 500V-600V? Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2012 Stemmer det Thorsen sier. Det er mange som "hacker" forsterkeren sin ved å sette på større kondensatorer. Husk at du fint kan bytte ut en kondensator ratet for 500V med en ratet for f.eks 600V! Er klar over det, men her tror jeg ikke det er noe å hente på å øke fra 500V til 600V, det er allerede lagt til en "sikkerhets margin" da det er 445V max i kretsen. Men finner jeg er 600V, skader det ikke, da det vil gi kondisen litt bedre 'albue rom' og mindre stress samt forlenget levetid.. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Høres bra ut, det vil spare meg for noen kroner. Men hvorfor stopper Elfa's utvalg på Elekrolytt kondiser på 450V, er det uvanlig med 500V-600V? Ja, det er relativt uvanlig i dag. Hovedsaken av elektronikk går til forbrukermarkedet. Her er 220-240 VAC den høyeste inngangsspenning utstyret vil være tilkoblet. Med standard likeretting er en opp i en DC spenning på opp mot 350 V. Så kondensatorer opp til 400V selges det mye av. Høyere spenninger trenges bare i industrielt utstyr og i utstyr som selv transformerer opp spenningen, men dette er ikke nødvendig i dagens elektronikk. Før i tiden da det bruktes radiorør i forsterkere og bilderør i TV-er var det derimot et behov for høy spenning også i forbrukerelektronikk. I slikt utstyr finnes det ofte trafoer som transformerer opp spenningen slik at den blir høyere enn inngangsspenningen fra nettet. Dagens transistorforsterkere er mye enklere, transistorene kan skrues av og på med lave spenninger og lede så mye strøm at du ikke trenger mer enn kanskje 50-100V for å blåse ned veggene til naboen. En kapabel enkeltkanals 150 W forsterker med BJT transistorer trenger f.eks ikke mer enn ca 110 VDC (en positiv rail på 56V og en negativ på -56 V). Endret 27. mai 2012 av Thorsen Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2012 Høres bra ut, det vil spare meg for noen kroner. Men hvorfor stopper Elfa's utvalg på Elekrolytt kondiser på 450V, er det uvanlig med 500V-600V? Ja, det er relativt uvanlig i dag. Hovedsaken av elektronikk går til forbrukermarkedet. Her er 220-240 VAC den høyeste inngangsspenning utstyret vil være tilkoblet. Med standard likeretting er en opp i en DC spenning på opp mot 350 V. Så kondensatorer opp til 400V selges det mye av. Høyere spenninger trenges bare i industrielt utstyr og i utstyr som selv transformerer opp spenningen, men dette er ikke nødvendig i dagens elektronikk. Før i tiden da det bruktes radiorør i forsterkere og bilderør i TV-er var det derimot et behov for høy spenning også i forbrukerelektronikk. I slikt utstyr finnes det ofte trafoer som transformerer opp spenningen slik at den blir høyere enn inngangsspenningen fra nettet. Dagens transistorforsterkere er mye enklere, transistorene kan skrues av og på med lave spenninger og lede så mye strøm at du ikke trenger mer enn kanskje 50-100V for å blåse ned veggene til naboen. En kapabel enkeltkanals 150 W forsterker med BJT transistorer trenger f.eks ikke mer enn ca 110 VDC (en positiv rail på 56V og en negativ på -56 V). Ok, mange takk for utfyllende info. Da blir det nok handel fra utlandet etter hvert. Venter litt med å bytte disse, da jeg ikke er plaget med brum eller klipping. Men de skal byttes etter hvert. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 27. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2012 Du kan sjekke ebay. Mulig det er billig der! Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. mai 2012 Du kan sjekke ebay. Mulig det er billig der! Ja, har sett flere der, man kan jo ende opp med en som er like gammel som de jeg har. Har ikke noen garanti for at det er nye "ferske" varer de selger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå