Gå til innhold

lga1155 vs lga2011

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg tenker å bygge ny gamer-pc nå snart.

Men så ser jeg til min store forskrekkelse at de nye ivybridge cpuene er socket1155?

Dvs 2 minnekanaler?

Er det andre funksjoner også man går glipp av?

Vil det være bedre å sette opp et x79hk med en i7-3820, fremfor en z77 i5-3570?

Jeg er rådvill, trodde dette skulle være lett jeg når intel kom med disse nye prosessorene. :(

Jeg har en 5 år gammel pc og gidder ikke bruke penger på noe nytt såfremt det ikke varer i mange mange år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For gaming velger du socket 1155, mer eller mindre ingenting å hente på socket 2011 når det gjeder gaming. Socket 2011 er typisk "arbeidshest", som trengs i for eksempel video redigring.

Kjøp et oppsett med Z77 brikkesett og for eksempel enten en i5 2500k eller en tilsvarende ivy bridge. Du finner mange gode oppsett i de andre postene på denne delen av forumet :)

Lenke til kommentar

Joda, men poenget mitt er vel at det skal holde i flere år og når det gjelder gaming så er det vel skjermkortet som heller bør skiftes ut oftest. Så jeg kommer til å gå for et oppsett jeg tror vil vare i minst 4 år før jeg bytter det ut.

Men er det sånn og forstå at neste års 2011-cpuer vil være så mye bedre at det bare er tull å gå for 1155 nå?

Lenke til kommentar

1155 er vannvittig gode prosessorer for prisen. 2011 prosessorene som kommer vil sannsynligvis ligge fra 4k og oppover. De kommer til å være basert på samme arkitektur som IVY bridge og dermed ikke yte mye høyere pr. kjerne som er det som gjelder i en gaming rigg. Dette er kun basert på teori fra min side, og hvilken ytelse de faktisk vil få kan man ikke si før de faktisk har blitt lansert.

I en gamingrigg er 2011 overkill såfremt du ikke har planer om 4++veis SLI som forsåvidt er overkill i seg selv :tease:

2011 har flere kjerner. full båndbredde på alle pcie*16 sporene samt 4 minnekanaler. Det er hovedsaklig forskjellen.

Lenke til kommentar

Nei. Innen du vil se en stor forskjell i CPU ytelse som er rettet mot gaming, vil det ha kommet ny socket. Derfor vil det med 99% sannsynlighet ikke være noe lønnsomt å kjøpe socket 2011 over socket 1155 om målet er en kraftig gaming pc. Da legger jeg også inn et lite forbehold om at du ikke skal begynner med tri/quad SLI og lignende (altså 12k++++ i skjermkort).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...