Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pseudonym, lovlig eller i grenseland

aquafrank

Anbefalte innlegg

Hei, lurer kort og godt på om det er noe lovverk rundt dette med pseudonymer?

Grunnen til at jeg spør, er rett og slett da jeg ikke ønsker å bruke mitt vanlige navn i alle avisdebatter etc, og i noen andre tilfeller som vil ha samme betydning.

Og før debatten sporer av til noe helt annet;

- Selvagt står jeg for det jeg mener og skriver - men det er ikke sikkert at mine nærmeste ønsker å identifiseres med mine meninger.

- Ikke alle har ett forsvinnende enkelt døpenavn.

- Ikke alle har storbyens annonymitet å gjemme seg bak.

- Noen morroklumper der ute er mer opptatt av å diskutere person, evt kverulere rundt enkeltpersoner, enn å delta i en konstruktiv debatt.

Håper noen veit mer om emnet enn meg, på forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er redaktøren som bestemmer om ein tillater annonyme innlegg eller ikkje, vanligvis så vil ikkje ein redaktør trykke noke som kjem frå ein ukjent avsender.

Den vanligaste måten å ordne dette på er å gjere ein avtale med redaktøren om at ditt egentlige navn blir skjult. Det ein avtaler er då i praksis at redaktøren benytter seg av sin rett etter § 125 i straffeprossesloven om å halde identiteten til ei kilde skjult.

§ 125. Redaktøren av et trykt skrift kan nekte å svare på spørsmål om hvem som er forfatter til en artikkel eller melding i skriftet eller kilde for opplysninger i det. Det samme gjelder spørsmål om hvem som er kilde for andre opplysninger som er betrodd redaktøren til bruk i hans virksomhet.
Lenke til kommentar

Takk for svar begge to.

Tenker jeg kjører med ett psedonym uten mer om og men.

Er fullt klar over at redaktører kan holde tilbake info om kilder - men de er ikke dermed sagt nødt til dette. Og med små lokalaviser som er mer eller mindre eid av kommunestyret, så er det neppe noe poeng i å be om taushet.

Annonyme innlegg blir totalignorert av kommunen, så det er heller ikke noe stort poeng.

Totalt sett ser jeg det lettere å bruke ett psedonym, spesielt i digitale sammenhenger der navn kreves, enn å forsøke å få til no deal med annonymitet.

Takker igjen, og keep up the good work!!

Lenke til kommentar

Relatert til dette: Ville det være ulovlig å f.eks. leie bolig under et pseudonym? Eller blir det dokumentforfalsk? Sett at man betaler leia punktlig og ikke svindler noen.

Nå er eg nok på tynn is juridisk sett, men i utganspunktet så skal det vell ikkje være eit problem å bruke eit anna navn enn ditt døpenavn. Det er mange eksempel på personer som (nesten) kun er kjent under sitt kallenavn der få personer kan det eigentlege navnet.

Største problemet er vell at når du inngår ein avtale så er det nok å rekne som å halde tilbake vesentlig informasjon sidan du ikkje gir den andre avtaleparten noken måte å få tak i deg seinare dersom du "stikker av frå regninga" før avtalen er utløpt.

Lenke til kommentar

Dersom du signerer en juridisk bindende (leie-)kontrakt med falskt navn, ville jeg antatt det er dokumentfalsk. Du "svindler" jo utleier, selv om du betaler leia. Hva om det oppstår en eller annen situasjon, f.eks i ettertid av leieforholdet og han må ha tak i deg?

Derimot, å f.eks leie hotellrom mot forhåndsbetaling/garantering med kredittkort, tenker jeg går greit - da signerer man ikke en kontrakt, så navnet er i utgpkt kun en uformell reservasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...