Danlar Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Aha, misforstod deg litt, beklager Danlar forklarte det egentlig ganske greit, når regjeringen øker avgiften på dieselbiler blir den totale inntekten pr solgte bil mindre. Bedriften tjener altså mindre. Da justerer bedriften antall biler den kjøper / får tilsendt (usikker på hvordan bil bedrifter i Norge gjør akkurat det der) og prisen oppjusteres for å kompensere for både avgiften og det reduserte antall biler. (tror jeg.. ) Trenger ikke beklage, vi prøver alle å hjelpe hverandre her uansett . Men jeg er dog uenig i det du sier. Engangsavgift på import av dieselbiler er en indirekte avgift. Indirekte avgift er definert slik i wikipedia: "Ved indirekte skatter er hensikten at den som formelt er ilagt skatten, skal kunne velte skattebyrden over på andre. En typisk indirekte skatt er merverdiavgiften, hvor selgeren velter skattebyrden over på kjøperen gjennom et påslag i prisen." (http://no.wikipedia.org/wiki/Skatt) For om importørene av dieselbilene plutselig må betale 50.000 kroner mer i avgifter per bil, så vil de bare legge 50.000 kroner på den daærende salgssummen. Det vil si at de tjener like mye per bil som fra før. Selvfølgelig vil de få solgt færre biler, pga av at prisen blir 50.000 dyrere, men det er igjen pga. et negativt skifte i etterspørselskurven. Slik mener jeg og flere andre jeg har snakket med at det er. Ganske så sikker på at det er slik, for jeg vet ihvertfall at importørene bare legger avgiften oppå den daværende prisen. De gidder ikke "spandere" avgiften på deg. Snakket med læreren min om det i sted: "Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris" Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp. Lenke til kommentar
Danlar Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 hørte her om dagen at egen pc er obligatorisk og besvarelsen må leveres på minnepenn, stemmer det? Det er ikke obligatorisk med pc, og minnepenn er forbudt! (du kan ta den med med alle filene dine på, men den skal være levert inn) Sensorer/lærere er som vi vet teknologisk dumme og ser ikke forskjell på en minnepenn og trådløst internett fra telenor. derfor er det forbudt. Lenke til kommentar
Studie101 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Skjedde no lignende med meg ifjor, men da var økonomi og ledelse. Stod ingen steder at jeg måtte ha med egen pc. Har sjekka over alt på udir.no, håper ikke det skjer no sånt imorgen. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Snakket med læreren min om det i sted: "Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris" Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp. Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss. Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven? Lenke til kommentar
Jensg Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Men folkeeeens, hvordan viser dere bensin/diesel-salget med avgift i et diagram? Jeg skjønner selvsagt at det ilegges en avgift og at t-kurven får negativt skifte, men forutsetter dere at det er et marked med fullkommen konkurranse? Det er jo egentlig ikke det i det hele tatt, heller oligopol/monopolistisk konkurranse og da vil skiftene se annerledes ut enn om det hadde vært fullkommen konkurranse (med likevektspris, osv.) Lenke til kommentar
Jensg Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Snakket med læreren min om det i sted: "Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris" Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp. Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss. Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven? Det er åpenbart at det vil forekomme et skifte i tilbudskurven, ettersom det er en direkte avgift på produsert mengde. EKS. 5 Bensin koster 100 kr å produsere, det ilegges en avgift på 10 % av staten og dermed koster det 110 kr å produsere/fremstille (whatever!) 5 liter bensin. DETTE ER HVA DET KOSTER BEDRIFTEN Å PRODUSERE BENSINEN, og du ser dette med en økt marginalkostnad ;-) Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) På tentamen før så har vi hatt et lignende tilfelle. Da gikk vi utifra at det var fullkommen konkuranse på markedet, selvom det var nærmere oligopol. Husker ikke hvilke marked det var, men lurer på om det var bensinmarkedet da og. Jeg tror ikke det er veldig farlig hva du velger, men du får nok mest score om du velger å gå for å vise modellene med utgangspunkt i et oligopol/monopolistisk marked. Men så lenge du nevner at bensinmarkedet egentlig er et oligopol så vil jeg tro at det går greit om du forutsetter at markedet har fullkommen konkurranse. Tror jeg går for det siste ihvertfall, om det blir aktuelt. Endret 24. mai 2012 av vetle666 Lenke til kommentar
Warnz0r Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Snakket med læreren min om det i sted: "Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris" Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp. Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss. Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven? Grunnen til at T øker kan også kobles til at bedriften får en avgift = den eksterne kostnaden Konklusjon: T øker først grunnet høyere kostnader for bedriften E vil mest sannsynlig synke etterhvert grunnet markedskreftene Endret 24. mai 2012 av Warnz0r Lenke til kommentar
Cheeseburger Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Snakket med læreren min om det i sted: "Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris" Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp. Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss. Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven? Til en hver pris produsentene klarer å tilby et produkt, må du nå også legge til den nye bilavgiften. Noen bedrifter klarer å produsere billigere enn andre. Tenk de som gjerne klarer å produsere billigst i markedet - de klarer å produsere en bil til 50,000kr og kan selge bilen til denne prisen og ende opp med et overskudd på 0kr (noe som ikke skjer da de selger bilen til prisen i likevekt). Nå som det har kommet en avgift på dieselbiler, på la oss si 30,000kr, ser vi at den aller billigste bilen som kan bli solgt i markedet er 80,000kr. Da blir utgangspunktet for tilbudskurven høyere, dvs. lengre oppe på Y-aksen. Dette gjelder for alle tilbyderne i markedet, i alle punktene langs tilbudskurven, og dermed vil hele grafen forskyves 30,000kr opp i pris. (Beklager hvis dette er dårlig forklart) Lenke til kommentar
Danlar Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Snakket med læreren min om det i sted: "Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris" Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp. Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss. Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven? Grunnen til at T øker kan også kobles til at bedriften får en avgift = den eksterne kostnaden Konklusjon: T øker først grunnet høyere kostnader for bedriften E vil mest sannsynlig synke etterhvert grunnet markedskreftene Det står ingenting om at en bedrift får en avgift? er dieselbiler og eieren av diesebiler som får avgift. akkurat slik som avgift på piggdekk. Muligens i form av høyere bompenger på dieselbiler. Lenke til kommentar
Danlar Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Snakket med læreren min om det i sted: "Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris" Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp. Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss. Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven? Til en hver pris produsentene klarer å tilby et produkt, må du nå også legge til den nye bilavgiften. Noen bedrifter klarer å produsere billigere enn andre. Tenk de som gjerne klarer å produsere billigst i markedet - de klarer å produsere en bil til 50,000kr og kan selge bilen til denne prisen og ende opp med et overskudd på 0kr (noe som ikke skjer da de selger bilen til prisen i likevekt). Nå som det har kommet en avgift på dieselbiler, på la oss si 30,000kr, ser vi at den aller billigste bilen som kan bli solgt i markedet er 80,000kr. Da blir utgangspunktet for tilbudskurven høyere, dvs. lengre oppe på Y-aksen. Dette gjelder for alle tilbyderne i markedet, i alle punktene langs tilbudskurven, og dermed vil hele grafen forskyves 30,000kr opp i pris. (Beklager hvis dette er dårlig forklart) Endelig!! Takker og bukker! Læreren min mener at det er monopolistisk konkurranse, men at oppgaven kommer neppe til å handle om dette. Lenke til kommentar
Warnz0r Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Snakket med læreren min om det i sted: "Prisen på diesel biler bil eventuelt øke pga økte avgifter. Tilbudskurven vil skifte oppover mot venstre, det gir økt likevektspris" Og tror alle er enige om at etterspørselskurven ikke kan få et negativ skift noe som tilsier at prisen på dieselbiler blir billigere, når utgangspunktet er at prisen går opp. Du har fortsatt ikke kommet med noen begrunnelse på hvorfor tilbudskurven vil få et negativt skifte om det innføres økte avgifter på dieselbiler. Du bare gjentar konklusjonen din. Den besvarelsen ovenfor svarer til en 2'er imorgen og hjelper ingen av oss. Så kan du værsåsnill begrunne hvorfor du mener det vil forekomme et negativt skifte i tilbudskurven? Grunnen til at T øker kan også kobles til at bedriften får en avgift = den eksterne kostnaden Konklusjon: T øker først grunnet høyere kostnader for bedriften E vil mest sannsynlig synke etterhvert grunnet markedskreftene Det står ingenting om at en bedrift får en avgift? er dieselbiler og eieren av diesebiler som får avgift. akkurat slik som avgift på piggdekk. Muligens i form av høyere bompenger på dieselbiler. Sorry, ble hengt opp i det at de snakket om bedrifter før her, men ja uansett så er det snakk om at det skal settes en engangsavgift = den eksterne avgiften sånn jeg har forstått det Ps. Ikke skriv det ang. bompenger for dieselbiler på eksamen i morgen. Da synker karakteren din drastisk Endret 24. mai 2012 av Warnz0r Lenke til kommentar
Jensg Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Hahah, trodde først det var snakk om å legge en avgift på selve drivstoffet diesel, men FØRST NÅ skjønner jeg at det dreier seg om en avgift på dieselbil/bensinbil.... http://bil.bt.no/bil/Ny-dieselavgift-gir-neppe-bedre-milj-11263.html Dersom det blir spurt etter andre virkemidler er faktisk køprising (rushtidsavgift) et godt virkemiddel. I læreboka vår står det at fra flytende trafikk til saktegående kø øker CO2-utslippet og NOx-utslippet med henholdsvis 53 og 150 prosent. Samfunnet påføres altså økte eksterne kostnader! Lenke til kommentar
Dino22 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Det handler jo kun om at når det kommer en avgift vil det koste bedriften mer å produsere bilen. Ergo må vi forbrukere betale mer for en dieselbil, noe som fører til at etterspørselen vil synke og det vil igjen føre til at bedriften velger å tilby mindre for å få ny likevekt i markedet. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Var det jeg og mente Dino22, men vi er visst uenig med resten i hvilken rekkefølge dette skal gå i. Lenke til kommentar
Jensg Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Jeg kan garantere at det er tilbudskurven dette vil gå utover (og i dette tilfellet et negativt skifte) ;-) Både fra mine foreldre som begge er økonomer, faglærer og mine to lærebøker; Samfunnsøkonomi 2 og Pareto 2. Etterspørselen vil selvsagt synke i etterkant, men rekkefølgen vil alltid når det gjelder avgifter, subsidier, ting som påvirker produksjonsfaktorene, være: 1. skifte i tilbudskurve 2. skifte i etterspørselskurve Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Jeg tror deg, og jeg hadde nok skrevet det på eksamen, men jeg forstår bare ikke hvorfor endringen i marginalkostnaden medfører noen endring da de jo lemper avgiften på kjøper. Men er sikkert bare sliten i hodet, så forstår det nok forhåpentligvis imorgen. Takk for alle forklaringene! Lenke til kommentar
HarGal Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Sier meg ferdig med forberedelsene, lykke til i morgen! Her er forøvrig en liste med noen linker for de som fremdeles er oppe: http://www.nav.no/Om...arbeidsmarkedet http://www.ssb.no/ur_okonomi/ http://www.aftenpost...ml#.T74fwUVLaL8 http://www.dn.no/val...icle1737680.ece http://www.dagbladet.../27/441570.html http://www.fn.no/Tem...usenaarsmaalene http://www.fn.no/Tem...smaalene-i-2011 http://www.regjering....html?id=267373 http://www.framtiden...tikken.htmlnins http://www.google.no...arbeidsledighet http://www.norgesban...ntemote-10-mai/ http://www.ssb.no/fo...2-03-14-06.html Endret 24. mai 2012 av HarGal 1 Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Jeg runder av nå jeg og! Natta, og lykke til! Lenke til kommentar
Snabba Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Når får en vite karakteren? Synes eksamenen var grei, og følte det gikk bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå