Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Samfunnsøkonomi Vår 2012


Anbefalte innlegg

Har du kilder på forskjellene i forurensing mellom diesel og bensin?

Og jeg antar infrastruktur, eiendomsrett og korrupsjon går på delen om fattigdom? :)

 

Kan se for meg at det blir en god del om global ulikhet (Kina/Afrika/Europa) og når det kommer til diesel vs bensin så sier de at diesel forurenser lokalt, mens bensin og CO2 forurenser globalt.

Eksterne kostnader når det gjelder bilbruken er nok veldig aktuelt

Vil nok også være ganske brukbart å trekke inn ting som sosial infrastruktur, eiendomsrett, korrupsjon.

 

Kunne se hvilke typer ledighet vi har i Norge og ellers i verden (likevektsledighet vi har i Norge VS konjunkturledighet som vi ser i Europa)

Stabiliseringspolitikken (automatiske og den økonomiske politikken)

Ta hensyn til inflasjon, sysselsetting, øk.vekst --> Philipkurven

Har du kilder på forskjellene i forurensing mellom diesel og bensin?

Og jeg antar infrastruktur, eiendomsrett og korrupsjon går på delen om fattigdom? :)

 

Det ang. diesel vs bensin står under "lokale syder" i første vedlegg

Yes, under fattigdom kan vi nok trekke inn infrastrukturen o.l. Kan kanskje hende det kan være aktuelt å så vidt nevne råvarepriser (A-B) og muligheter til økonomisk vekst, men tror fokuset vil være på tiltak mot fattigdom gjennom samfunnsøkonomien

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener at etterspørselskurven skifter nedover. Det er jo folk som etterspør dieselbiler som vil minke pga prisen har gått opp. Forhandlerne vil jo fortsette å selge dieselbiler.

Endret av Danlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener at etterspørselskurven skifter nedover. Det er jo folk som etterspør dieselbiler som vil minke pga prisen har gått opp. Forhandlerne vil jo fortsette å selge dieselbiler.

 

 

 

Når avgiften på diselbiler øker, øker den samlede prisen på bilen (pris+avgift), og vi skyver tilbudskurven oppover i diagrammet. Dermed får vi et nytt likevektspunkt i diagrammet vårt der hvor den nye tilbudskurven skjærer etterspørselskurven.

Lenke til kommentar

Et negativt skifte i etterspørselskurven vil jo føre til lavere pris på dieselbiler

 

Ja, du har et poeng her. Ble litt forvirret av etterspørselsloven. "Når prisen på en vare stiger, vil etterspørselen minke"

 

 

Mener at etterspørselskurven skifter nedover. Det er jo folk som etterspør dieselbiler som vil minke pga prisen har gått opp. Forhandlerne vil jo fortsette å selge dieselbiler.

 

 

 

Når avgiften på diselbiler øker, øker den samlede prisen på bilen (pris+avgift), og vi skyver tilbudskurven oppover i diagrammet. Dermed får vi et nytt likevektspunkt i diagrammet vårt der hvor den nye tilbudskurven skjærer etterspørselskurven.

 

Bra det ble oppklart!

Lenke til kommentar

Mener at etterspørselskurven skifter nedover. Det er jo folk som etterspør dieselbiler som vil minke pga prisen har gått opp. Forhandlerne vil jo fortsette å selge dieselbiler.

 

 

 

Når avgiften på diselbiler øker, øker den samlede prisen på bilen (pris+avgift), og vi skyver tilbudskurven oppover i diagrammet. Dermed får vi et nytt likevektspunkt i diagrammet vårt der hvor den nye tilbudskurven skjærer etterspørselskurven.

 

Beklager, men jeg er fortsatt ikke med! Jeg skjønner at prisen per bil blir dyrere for etterspørrerne, men jeg skjønner ikke hvorfor tilbudskurven skal gå opp. Hva er begrunnelsen for det?

Lenke til kommentar

Aha, misforstod deg litt, beklager :)

Danlar forklarte det egentlig ganske greit, når regjeringen øker avgiften på dieselbiler blir den totale inntekten pr solgte bil mindre. Bedriften tjener altså mindre. Da justerer bedriften antall biler den kjøper / får tilsendt (usikker på hvordan bil bedrifter i Norge gjør akkurat det der) og prisen oppjusteres for å kompensere for både avgiften og det reduserte antall biler. (tror jeg.. :p)

Lenke til kommentar

Aha, misforstod deg litt, beklager :)

Danlar forklarte det egentlig ganske greit, når regjeringen øker avgiften på dieselbiler blir den totale inntekten pr solgte bil mindre. Bedriften tjener altså mindre. Da justerer bedriften antall biler den kjøper / får tilsendt (usikker på hvordan bil bedrifter i Norge gjør akkurat det der) og prisen oppjusteres for å kompensere for både avgiften og det reduserte antall biler. (tror jeg.. :p)

 

Trenger ikke beklage, vi prøver alle å hjelpe hverandre her uansett :).

 

Men jeg er dog uenig i det du sier. Engangsavgift på import av dieselbiler er en indirekte avgift. Indirekte avgift er definert slik i wikipedia: "Ved indirekte skatter er hensikten at den som formelt er ilagt skatten, skal kunne velte skattebyrden over på andre. En typisk indirekte skatt er merverdiavgiften, hvor selgeren velter skattebyrden over på kjøperen gjennom et påslag i prisen." (http://no.wikipedia.org/wiki/Skatt)

 

For om importørene av dieselbilene plutselig må betale 50.000 kroner mer i avgifter per bil, så vil de bare legge 50.000 kroner på den daærende salgssummen. Det vil si at de tjener like mye per bil som fra før. Selvfølgelig vil de få solgt færre biler, pga av at prisen blir 50.000 dyrere, men det er igjen pga. et negativt skifte i etterspørselskurven.

 

Slik mener jeg og flere andre jeg har snakket med at det er. Ganske så sikker på at det er slik, for jeg vet ihvertfall at importørene bare legger avgiften oppå den daværende prisen. De gidder ikke "spandere" avgiften på deg.

Lenke til kommentar

Ettersom de fleste regner bensin/dieselmarkedet i Norge for å være et oligopolmarked, vil dette få konsekvenser for hvordan diagrammene vil se ut? I både Samfunnsøkonomi 2 og Pareto 2 går man jo utifra at det er fullkommen konkurranse (FK) og at prisen beveger seg fra likevektsprisen, og med det negative skiftet i tilbudskurven (ved ileggelse av avgift), til et punkt der prisen (=Marginalinntekt ved FK) krysser tilbuds- og etterspørselskurven. Ved et oligopol vil dette utgangspunktet være annerledes, for der vil man jo måtte regne med marginalinntekt og marginalkostnad (også kalt grenseinntekt/kostnad), og diagrammet vil se annerledes ut!

 

Så til spørsmålet: Hva gjør dere? Forutsetter dere at det er et marked med fullkommen konkurranse/monopolistisk konkurranse? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...