Gå til innhold

Nybegynner:Oppgradere eller kjøpe nytt? Stasjonær pc max 6000kr

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter at jeg begynte med litt lett filmredigering i HD viser det seg at den nåværende pc-en min ikke lenger duger. Skjermkortet er antakelig så dårlig at det ikke klarer å vise det jeg skal redigere og systemet er uansett så treigt at lagring/bearbeiding tar evigheter...

Har aldri bygd noe selv og tanken skremmer meg egentlig da det er altfor mye som kan gå galt...

Den nåværende pc-en har imidlertid deler som skulle være fullt brukende i en ny pc så jeg kunne kanskje spart en del penger på litt selvbygg....

Det som kan brukes videre er kanskje først og framst en 1TB harddisk, Blu Ray-brenneren og kanskje kabinettet og stømforsyningen?

Foruten at den er rask nok til enkel videoredigering/avspilling i full HD så er det viktigste for meg at den er stillegående. Er forsåvidt fornøyd med den jeg har nå på det området, men en ny bør absolutt ikke bråke mer, men gjerne mindre.

Jeg har en ledig lisens liggende til en Windows 7 Home Premium-oppgradering liggende, men den kan jeg antakelig ikke bruke da dette vel blir å betrakte som en ny PC?

Setter stor pris på all hjelp!

Det gamle oppsettet er som følger:

Dell Dimension E521 med følgende hardware: Operativsystem Windows 7 Home Premium Home Edition Hovedkort:

CPU AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor 3600+, 1904 MHz

Hovedkort Ukjent ) Skjerm: Skjermkort NVIDIA GeForce 7300 LE Lagring: SCSI/RAID kontroller NVIDIA nForce Serial ATA Controller Harddisk SAMSUNG SP2504C SCSI Disk Device (250 Gb, 7200 RPM, SATA-II)

Harddisk WDC WD10 EADS-00M2B0 SCSI Disk Device (931 Gb)

Optisk disk LiteON iHBS112 Blu Ray brenner

Optisk disk PHILIPS DVD-ROM DROM6316

Endret av nordvest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg ikke er helt sikker på er om strømforsyninga er brukbar, noen ganger bruker produsenter som Dell, HP og Acer spesielle strømforsyninger som gjør at de bare passer akkurat det hovedkortet du har nå. Men det gjør ikke så mye, for man får bedre strømforsyning til 300Kr.

Her er noe vi kan starte med:

post-227710-0-63071200-1337845892_thumb.png

(Oppsettet er fra Dustin.no)

Her får du en god oppgradering fra din nåværende PC.

- kabinettet er støydempet.

- Grafikkortet er innebygget i prosessoren.

- Det er mulig å bruke HDD og Optisk drev som du har fra før.

Grunnen til at jeg velger nytt kabinett er at Dell (og andre) gjør det kronglete for deg å oppgradere PCen, av og ti bruker de spesielle standarder på ting og alt er lagd for å settes sammen en gang med ikke oppgraderes. En annen grunn er at det kabinettet jeg har valgt har støydemping og er lagd med tanke på å ha grei nok kjøling uten å lage en lyd.

En ting som kan legges til hvis du ønsker er SSD, en SSD vil gjøre PCen langt raskere enn tidligere når det kommer til å starte programmer, drive med store filer og å starte PCen selv. Av SSDer anbefaler jeg Intel 330 på 120GB

Windows sine oppgraderingslisenser er ett mysterium for meg, de har virket for meg selv om de egentlig ikke skal det. Det er bare å prøve og hvis det ikke virker så har du jo DVDen og du kan kjøpe en lisens fra Microsoft innenfor de 30 dagene med prøvetid i Windows som du får.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for hjelpa!

Dette oppsettet vil da være mye bedre enn det jeg hadde fått hvis jeg kjøpte en ny pc til 4000-5000kr (iom. at det er usikkert om Windowslisensen vil virke eller ikke...) Jeg kunne jo ha kjøpt en pc med bra prossessor og grafikk og rasket ut harddisker og optiske drev for å sette inn de jeg har selv...

Kan du/dere hjelpe meg finne en bra ferdig-pc i samme prisklasse (eller opp til 6000kr) så jeg kunne vurdert om jeg orker bygge en selv med den risikoen det innebærer.

Har sett litt rundt på nett, men jeg skjønner ikke lenger bæret av prosessor og grafikkkort-spesifikasjoner, og langt mindre om den er stillegående eller ikke....

Utelukker ikke selvbygg altså, men det bør være stoe forskjeller om jeg skal begi meg utpå det :)

Endret av nordvest
Lenke til kommentar

Man får egentlig ikke lignende PCer. Selvbygget jeg la inn der vil jo være mulig å oppgradere.

Hvis man sammenligner det mot andre PCer i den prisklassen vil man ende opp med langt dårligere kabinetter, langt dårligere hovedkort og sånt. Man kunne godt ribba av 1000kr på kvaliteten på oppsettet over og fortsatt endt opp med ett bedre resultat.

Ytelse vil du også tape på, de fleste ferdigbygde kommer med grafikkort som øker prisen. Med de nyeste prosessorene er ikke det nødvendig da den innebygde er god nok, disse nye prosessorene har ikke kommet i ferdigbygde enda.

Skal man tro prisjakt.no må man opp til denne for å få mer eller mindre det samme: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1231804

men den ligger teknisk sett 15% bak i prosessorytelse, bråker mer, dårligere kabinett og få oppgraderingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Såpass ja :)

Er det noe jeg kan gjøre for å spare en del på det oppsettet du satt eopp uten å miste så mye ytelse og som ikke fører til noen støyøkning? Går det f.eks an å gå ned et lite hakk i prossesor eller bytte til tilsvarende AMD-cpu, og tjene inn endel der?

Lenke til kommentar

Du kan for eksempel gå ned til dette hovedkortet: http://www.dustinhome.no/product/5010625147/asus-p8h77-m-h77-s-1155-m-atx-ivy/#intcmp=searchProvider_dacsa , Da mister du mulighet for overklokking.

Du kan også gå ned til denne prosessoren: http://www.dustinhome.no/product/5010622172/intel-core-i5-3450-3-1ghz-6mb-s-1155-ivy/ , den vil fortsatt være rundt 10% bedre enn den i ferdig-PCen.

Lenke til kommentar

Flott; setter stor pris på hjelpen.

Får ta meg en tenkepause til feriepengene kommer :)

Hvis jeg bestiller noe ala det du har funnet frem følger det da med alt som trengs av div. kabler osv eller er det noe jeg må passe på å bestille i tillegg??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...