Sozinho Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Hei! Holder på å sette sammen deler for oppgradering av hovedmaskinen min til socket 2011. Ønsker derfor tilbakemelding på valg av komponenter, eventuelt forslag til forbedringer. Maskinen blir brukt til spill, bildebehandling, lyd- og videoredigering, kontorapplikasjoner, og gjerne flere av disse samtidig. Har forsøkt å lese på nett om det er nødvendig med 4GB minne på skjermkortet, eller om det holder med 2GB. Skjermen min er en 27-tommer Dell U2711 med 2560x1440 oppløsning og på enkelte nettsider anbefales det mer enn 2GB minne for høyere oppløsninger enn 1920x1200. Komponentene jeg har funnet så langt: ASUS P9X79 Deluxe, Socket-2011 Intel® Core i7-3930K Processor Intel® Air Cooling Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Gainward GeForce GTX 680 4GB PhysX CUDA Western Digital Caviar® Green 3TB Skjermkortet valgte jeg fordi jeg det siste året har hatt ett Phantom GTX 580 3GB som jeg har vært fornøyd med både med tanke på ytelse, støy og kjøling. Intel luftkjøleren fordi den er enkel, rimelig og boxed kjøleren på tidligere Intel prosessorer har fungert tilfredsstillende. Komponentene jeg skal flytte over fra den gamle maskinen: Systemdisk: Kingston HyperX SSD 240GB Lydkort: Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD PCIe Optisk: Sony Optiarc BD-5300S 12x Blu-Ray Writer Kabinett: Lian Li PC-60FNWX PSU: Seasonic PSU X-850 Gold Skjerm: Dell Ultrasharp U2711 OS: Windows 7 64-bit Tastatur/Mus Endret 24. mai 2012 av Sozinho Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Heisann. Begynner først med rambrikkene, bytt dem ut til disse som er akkurat de samme brikkene, men med lave kjøleelementer på: 2 x http://www.komplett....aspx?sku=641124 Så HDD, ikke kjøpt green disk, disse er treige å dårlige disker. velg heller denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=653074 CPU kjøler,. ikke gå for den, da denne her er ti ganger bedre og koster ikke allverdens: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657097 Men ellers anbefaler jeg deg å handle fra dustin.no så sparer du penger og du får like god eller bedre service og frakten er mye mye billigere,. Endret 24. mai 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Vil bare legge til at 4GB skjermkort er lite vits i når du "bare" sitter på 2560x1440, det er ikke 2GB VRAM som vil begrense deg på 2560x1440 med et 670/680. Endret 24. mai 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Heisann. [...] Hei, og takk for svar! Noterer meg minnebrikker og kjøler. Leste test av kjøleren og den så meget bra ut og til en overkommelig pris. Hva legger du i at green disker er dårlige disker forutenom hastigheten ? Er det rapportert problemer med kvaliteten på selve disken som jeg ikke har fått med meg ? Jeg er klar over at green disker ikke er like raske som ikke-green disker i de fleste tester. Dog er WD Caviar Green 3TB raskere enn Seagate Barracuda 3TB i flere benchmark tester, blant annet i AnandTech sin test av disse. Grunnen til at jeg har valgt WD 3TB green er lavere støynivå. I og med at dette er lagringsdisker er det ikke velig nøye om disken leverer 100 eller 130 MB/s. Jeg må handle disse delene fra Komplett grunnet bedriftskonto der, men takk for tipset. Jeg handler nesten alltid fra Dustin selv privat. Gode priser, raskere levering enn de fleste andre nettbutikker, og veldig god kundeservice. Vil bare legge til at 4GB skjermkort er lite vits i når du "bare" sitter på 2560x1440, det er ikke 2GB VRAM som vil begrense deg på 2560x1440 med et 670/680. Hei! Når du sier at 4GB for 2560x1440 er liten vits, mener du da at det er fullstendig unødvendig og at 2GB ikke vil by på problemer ? Som jeg nevnte tidligere har jeg lest opp og ned på nett om hvorvidt det kan være greit å legge på noen hundrelapper for dobbelt så mye minne på bekostning av litt ytelse. Jeg har i dag ett GTX 580 med 3GB minne og har ved flere anledninger vært oppe i 2.5-2.7GB minne i bruk på skjermkortet. Er det slik at så lenge det er ledig VRAM så fylles dette opp, og det vil dermed ikke bli noe problem med "bare" 2GB ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 De aller fleste av dagens spillmotorer tildeler så mye VRAM som mulig, derfor ser du såpass mye som 2.5-2.7 GB VRAM tildelt. Det er et spill jeg vet om som vil trenge mer enn 1.5GB VRAM på din oppløsning med maksimale innstillinger: Shogun 2, men dette spillet blir så tungt med disse innstillingene at du må ha tre 680 for å faktisk få ting spillbart. Forresten, ikke regn med en enorm forbedring ved å gå fra et 580 til et 680, du ser på 30% forbedring. Bare så du er klar over det. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Da skjønner jeg litt mer. Like greit å spare 6-700 kroner og gå for ett 2GB GTX 680 da. Etter de testene jeg har sett av 2GB mot 4GB så yter 2GB kortet litt mer også. 30% forbedring er helt greit for meg. Endret 24. mai 2012 av Sozinho Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Ang green disker, så er det snakk om tid. Sitter selv med en lagringsdisk som er en green disk. Den bråker når den begynner å spinne opp, å det tar som regel alltid en 3-5 sekunder før meg får opp tinga på HDDen. Å det sies at det er mer feil på green disken en de vanlig HDDene. Har ingen link til dette, men er det jeg har lest rundt om kring. Jeg vil påstå at du får en mer bråkete HDD ver gang den må spinne opp enn å ha en disk som spinner på 7200rpm hele tiden. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 Tid er stort sett ikke noe problem. De få sekundene det tar å sveive i gang en disk før innholdet kommer opp var noe irriterende i begynnelsen da jeg gikk fra 7200 rpm til green, men verdt det for å slippe knatringen til 7200 rpm dsker. Jeg tror jeg skjønner hva du tenker på, det var noe med at green disker fikk problemer fordi de spinner ned og parkerer seg selv etter kort tid uansett hva man har valgt under strøminnstillinger for disken. Dette ga en alarm f s.m.a.r.t og kunne også lage trøbbel i raid i visse situasjoner. Seagate sine 1TB per plate disker har også automatisk parkering av hodene, men bråker dertil mer i denne prosessen etter hva jeg har lest. Summary: do NOT buy new 1TB platter seagate 3TB drives ( ST3000DM001 ) for quiet usage. The head parking sound is really loud and fairly constant and cannot be disabled. http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=63718 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Ja, det er sant. Men har du sjekket de andre HDD merkene med tanke på 3TB lagringskapasitet ? Med tanke på støynivå ? Tenker på andre som ikke er green disker ? Men du har nå bestemt deg, å du bryr deg ikke om de ekstra sekundene. Så gå for det du har valgt Vett ikke om du har gummi til HDD festene jeg ? Men det er jo en ting og som kan få støynivået ned på HDDene Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Men ellers anbefaler jeg deg å handle fra dustin.no så sparer du penger og du får like god eller bedre service og frakten er mye mye billigere,. Det billigste er å starte med prisjakt.no. Der får du sammenliknet pris og kan velge deg ut et par butikker. I øyeblikket sparer du kr 399 på en 3930k fra CDON kontra Dustin. Frakt er kun halvparten av det Dustin tar. Sist jeg bestilt, kom varene fra Dustin og CDON med en times forskjell. Det var vel den ekstra tida de brukte til å plukke ordren på CDON, som fikk leveransen på alt utenom PSU og skjermkort. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) sveibuen: Så vidt jeg kan se, er Hitachi den eneste produsenten som har 3TB disker utenom Western Digital og Seagate. Ikke er den på lager, den er dyrere, har 5 plater mot Seagate sine 3 og WD sine 4, og jeg har tidligere hatt ubehagelige opplevelser med Deathstar diskene Hvis du har andre forslag til disker tar jeg gjerne i mot det. I Lian Li kabinettet mitt henger diskene i gummifester, så ikke så mye mer å gjøre der ei57: Når prisforskjellen inkludert frakt er 350 kroner så kan det være greit å slå til hvis man har muligheten til å handle fra flere steder Hvordan er CDon med garanti og reklamasjon på PC komponenter ? Har kun handlet film, musikk og mobiltilbehør der. Det føles litt feil å betale over 600 kroner mer til Komplett for prosessoren alene, men sånn er det nå Endret 25. mai 2012 av Sozinho Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 De driver butikk i Norge og må som sådan forholde seg til kjøpsloven, som de også refererer til her: http://cdon.no/kundeservice/leveranse/bytte%2c_angre_og_feil_p%c3%a5_vare/ Det ser ut til å være noe mangelfull/tilfeldig beskrivelse av garanti på de forskjellige komponenter, men det oppgis som regel hos produsentene. Har ingen erfaring med CDON på retur, men har stort sett ikke opplevd problemer med retur av komponenter som har takket for seg ila garantitiden. Av de 4-5 returene jeg har hatt, er det kun en UPS fra Komplett som gikk rett ned etter reklamasjon. Da kjøpte jeg likegodt en ny, fremfor å surre mer med dem. Ellers har jeg hatt retur hos Amentio, Databutikken (svensk, gått konkurs), MPX og PS, som bortsett fra ventetid, har løst seg fint. Dette er samlet retur fra rundt 10 selvbygde PC'er, som inkluderer en UPS og en skjerm. De få gangene det oppstår feil på komponenter, vil en faktisk tjene på billigste butikk, selv om en i verste fall må kjøpe nytt selv. Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 Selv om firmaer må forholde seg til kjøpsloven er det ikke alltid det er like problemfritt med returer. En annen ting er de firmaene som strekker seg noen mil ekstra for å gjøre kunden fornøyd når noe skjer og ikke bare det de er lovpålagt til å gjøre Er det andre innvendinger til komponentene jeg har satt opp, andres forslag tatt i betraktning ? Hvis jeg skal gå for ett skjermkort med 2GB minne så lurte jeg på samme modellen som kortet jeg opprinnelig satte opp: Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA Eventuelt andre forslag til GTX 680 med kriterier god kjøling og stillegående ? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Beste skjermkortet med 3rd parts kjøler er vel ASUS sitt: http://www.komplett....aspx?sku=750509 Du har jo også TOP kortet til ASUS, dette er det samme kortet som jeg linker til over, men som er overklokket.: http://www.komplett....aspx?sku=750512 Du har også MSI som har like god kjøling, men ASUS sitt har et lavere støynivå, men MSI sitt kan du igjen klokke lengre på: http://www.komplett....aspx?sku=749641 Gainward kortet er heller ikke feil. Men når ASUS kortet er like dyrt, så hadde nå jeg valgt ASUS da dette er bedre. Men du kan jo lese tester på dette da Du har jo også GTX670, ASUS sin TOP versjon yter likt og av og til bedre en Stock GTX680. http://www.komplett....aspx?sku=751358 Her har du en test på dette: http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_670_Direct_Cu_II/ EDIT: fant testen Endret 27. mai 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Asus sitt GTX 670 TOP var ikke noen sinke nei. Frister likevel mer med ett GTX 680 og så ha mer å gå på om behovet melder seg siden. Asus GTX 680 DirectCU II TOP er ett vanvittig kort. Det får Gainward sitt Phantom kort til å se puslete ut Dessverre er Asus kortet en centimeter for langt for kabinettet mitt, og jeg hadde ingen planer om å bytte kabinett denne gangen. Dette var også grunnen til at jeg valgte Gainward sitt Phantom kort da jeg kjøpte GTX 580 kortet i fjor. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 OKei Hvordan er MSI kortet ? Er det for langt ? Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Kabinettet mitt kan ta skjermkort med lengde opptil 43 cm så lenge skjermkortet bare opptar to ekspansjonsplasser. Asus sitt DirectCU II TOP kort kommer nedenfor plassen til skjermkortet og treffer drevburet. Det var litt synd egentlig for Asus kortet fristet veldig. Får lese noen tester og sammenligne kort i dag Endret 28. mai 2012 av Sozinho Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Ser den, var litt dumt det ja. Men du blir nok storfornøyd med det kortet du velger uansett Du får sammeligne MSI og Gainward sitt kort da å så ser du hva du går for. MSI sitt tar også bare 2 slotter Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Revidert oppsettet mitt litt: Gainward GeForce GTX 680 2GB "Phantom" Etter å ha lest en rekke tester falt valget på Gainward Phantom 2GB. Ytelsesmessig var det ikke store forskjellene på de kortene som passer i kabinettet mitt, men jeg fant noen tester hvor man kunne høre på viftestøyen på de forskjellige kortene og Phantom kortet hadde en mer behagelig lyd når viften går for fullt (2GB utgaven er også raskere enn 4GB utgaven) Seagate Barracuda 3TB Det får ikke hjelpe at Seagate disken bråker litt mer enn Western Digital sin grønne kaviar. Jeg fant også lydopptak av forskjellige harddisker og Barracuda disken låt ikke så ille som jeg fryktet. Det eneste som gjenstår nå er å bestemme meg for CPU kjøler og om jeg skal gå for 16 eller 32GB minne. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 CPU kjøler og minne, dette kommer helt an på hvor mye du vil bruke av penger. Du får en god luftkjøler til 365kr som holder massevis: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657097 Du kan også legge en del mer penger i kjøleren, noe sånt som dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649598 Ram, kjøp 16GB så kjøper du heller mer viss du har bruk for det, komplett.no har gjort det fint med å kunne sende rambikker å sånt for 29kr i frakt(brevfrakt) så det er jo ikke de "galneste" prisene da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå